» مطالب » دیگر رسانه ها » درمان پای پرانتزی با ورزش
یوگا
دیگر رسانه ها

درمان پای پرانتزی با ورزش

بهمن 4, 1402 40181

در ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که آیا با ورزش می توان پای پرانتزی را درمان کرد؟ ورزش نمی تواند بطور دائمی زانو یا پای پرانتزی را درمان کند. زیرا ورزش کردن شکل استخوان را تغییر نمی دهد. اما اگر پای پرانتزی دارید که از لحاظ پزشکی به آن ژنو واروم می گویند، ورزش و کشش برای شما فوایدی دارد.

اگر شما بزرگسال هستید پس استخوان های شما به طور کامل تشکیل شده اند، در این زمان جراحی تنها راه اصلاح و درمان پای پرانتزی است. اگر چه برخی از ورزش ها می تواند به صاف کردن پاها و محافظت از زانو کمک کند. یکی از بهترین رشته های ورزشی در این زمینه، پیلاتس است که در وب سایت پیوجیم می توانید اطلاعات بیشتری در مورد این ورزش بدست آورید.

ورزش چگونه به اصلاح پای پرانتزی کمک می کند؟

همانطور که گفتیم ورزش نمی تواند به درمان زانوی پرانتزی کمک کند. اما مطالعات نشان داده اند که اگر کشش عضلات ران و لگن بطور مداوم و پیش رونده انجام شوند، فوایدی خواهند داشت.

همچنین ورزش بخش مهمی از حفظ سلامت کلی بدن شماست. بسیاری از افرادی که پاهای پرانتزی دارند می‌توانند بدون درد یا مشکل ورزش کنند، اما مهم است ورزش هایی را انتخاب کنید که فشار کمتری به شما وارد کنند و در آینده به مشکلات زانو منجر نشوند.

تمرین و ورزش می تواند به مدیریت وزن و در نهایت به جلوگیری از مشکلات مفصلی کمک کند. در واقع چاقی که عامل خطر برای استئوآرتریت زانو است.

اگر می خواهید در خانه و به شکلی اصولی حرکات اصلاحی پای پرانتزی را انجام دهید می توانید از پکیج اصلاح پای پرانتزی استفاه کنید.

تمرینات کششی برای پای پرانتزی

با مراقبت از زانوها و ورزش صحیح، می توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. به عنوان مثال کشش و مقاوم سازی باسن و پاها به حفظ سلامت زانو کمک می کند.

برخی از تمرینات اصلاحی می توانند به صاف کردن پاهای شما کمک کنند، اگر چه نمی توانند به طور کامل مشکل را حل کنند. در مطالعه ای کوچک که به ورزش در دانشجوهایی با پاهای پرانتزی پرداخت، نشان داده شد که 60 دقیقه کشش همسترینگ یا تمرین با کش های مقاومتی سه بار در هفته به مدت چهار هفته به کاهش فضای بین زانوها و بهبود ثبات کمک می کند.

برخی از تمرینات کششی شامل کشش اداکتور، کشش همسترینگ، تمرین ابداکتور و روتاتور خارجی و تمرین کیک بک هستند.

درمان پای پرانتزی با ورزش

تمرین تعادلی برای زانوی پرانتزی

تحقیقات نشان می دهد که افرادی با پای پرانتزی ممکن است در تعادل خود اختلالاتی داشته باشند. این اختلال می تواند به دلیل تغییرات در مرکز جرم با تغییر وضعیت پا، مچ پا و ران به دلیل زانوی پرانتزی ایجاد شود. تمرینات تعادلی می تواند به بهبود عملکرد شما در فعالیت های روزانه کمک می کند.

برخی از تمرین های تعادلی برای کمک به اصلاح پای پرانتزی؛ ایستادن تک پا، قرار دادن یک پا مقابل پای دیگر (tandem standing)، تمرین با بوسوبال و تمرین با تخته تعادل یا BAPS هستند.

فعالیت و ورزش های توصیه شده

ورزش هایی که کم فشار هستند برای حفظ سلامت زانو پیشنهاد می شوند. ورزش هایی مانند شنا کردن، دوچرخه سواری، یوگا، پیلاتس و تایچی توصیه می شوند. اما ورزش هایی مانند فوتبال، ایروبیک، بسکتبال، تنیس و والیبال توصیه نمی شوند.

فیزیوتراپی پای پرانتزی

یک فیزیوتراپیست که در زمینه بیماری های ارتوپدی تخصص دارد، می تواند پاهای شما را ارزیابی کند و برنامه ورزشی ایمن و موثر برای شما تنظیم کند. آن‌ها می‌توانند فعالیت‌هایی را به شما پیشنهاد کنند که کم فشار هستند تا به محافظت از زانوها کمک کن. همچنین می تواند ورزش‌ها را برای ایمن‌تر کردن آن‌ها اصلاح کند.

فیزیوتراپیست شما همچنین می تواند به شما در تمرینات کمک کند تا تعادل را بهبود بخشد و پاها و زانوهای شما را در یک راستا نگه دارد. فیزیوتراپیست ها به این تمرین عصبی عضلانی می گویند که به بهبود حرکات بدن و ثبات کمک می کند.

محدودیت های ورزشی

در حالی که فواید ورزش کردن همواره بر معایب و خطرات آن برتری دارد، اما افرادی که زانوی پرانتزی دارند، در صورت انجام فعالیت هایی با فشار زیاد بر زانوها، باسن و مچ پا، در معرض خطر آسیب بیشتر مفاصل و رباط ها قرار دارند.

در یک راستا نگه داشتن زانوها در طول ورزش ممکن است به بهبود وضعیت زانو کمک کند و خطر آسیب را به حداقل برساند.

هنگام دویدن، مطمئن شوید که هنگام فرود روی هر پا، زانوهایتان درست روی انگشتان پا فرود بیاید.

کفش هایی بپوشید که به اندازه کافی تحمل وزن شما را داشته باشند.

درمان پای پرانتزی با ورزش

کلام پایانی

اگر پاهای پرانتزی دارید، ورزش می تواند چالش برانگیز باشد، اما در عین حال می تواند به بهبود سلامت مفاصل شما نیز کمک کند.

از آنجایی که پای پرانتزی می تواند ساختار زانوهای شما را تغییر دهد، می تواند بر نحوه حرکت پاهای شما تأثیر بگذارد. در نتیجه می تواند منجر به افزایش خطر مشکلات زانو، لگن و مچ پا شود. همچنین ممکن است مشکلات بیشتری با تعادل و ثبات خودتان داشته باشید.

ورزش و حرکات اصلاحی ممکن است به شما کمک کند تا با تقویت و کشش باسن و پاهای خود از برخی از این مشکلات مفصلی جلوگیری کنید. برخی تمرینات حتی ممکن است بتوانند هم ترازی پاهای شما را بهبود بخشند.

پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند در مورد تمریناتی که برای شما ایمن و موثر باشد، توصیه هایی به شما بدهد. در موارد شدیدتر نیز ممکن است نیاز به جراحی باشد.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×