» مطالب » دیگر رسانه ها » طراحی فضای سبز ویلا و حیاط خانه
باغ گستر
دیگر رسانه ها

طراحی فضای سبز ویلا و حیاط خانه

دی 24, 1402 110238

طراحی فضای سبز و محوطه سازی قدمت زیادی دارد. اما در سال های اخیر در کشور ما طرفداران زیادی پیدا کرده و به کاری رقابتی تبدیل شده است. می توان اینطور گفت که صاحب خانه ها متوجه اهمیت محوطه سازی حیاط خانه، ویلا و طراحی فضای سبز برای آنها شده اند.

اما آنچه اهمیت دارد توجه به این موضوع است که بهترین نتیجه در پروژه های فضای سبز زمانی بدست می آید که با تیم های طراحی فضای سبز  و تیم های اجرایی حرفه ای همکاری کنید.

ایده های زیادی برای طراحی محوطه و فضای سبز وجود دارد. این امر تا حد زیادی به سلیقه ی کارفرما بستگی دارد. بعضی از کارفرماها طراحی فضای سبز را  فقط با هدف گل کاری و درخت کاری انجام می دهند.

اما عده ای هم انتظار بیشتری دارند. به عنوان مثال خواهان طراحی استخر، آبنما، آشپزخانه فضای باز، آلاچیق، آتشکده و … هستند که این موارد با در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی از جمله بودجه و متراژ قابل انجام شدن است.

 

اصول مهم در طراحی فضای سبز

سه اصل مهم در طراحی فضای سبز وجود دارد که توسط یک طراح حرفه ای و باتجربه در نظر گرفته می شود:

  1. طراحی باید براساس اصول مهندسی معماری باشد.
  2. طراحی باید قابل اجرا باشد و زیبایی در کنار کاربردی بودن در نظر گرفته بشود.
  3. هزینه های اجرایی پیش از شروع طراحی در نظر گرفته بشود.

به جرات می توان گفت، در صورت رعایت این 3 اصل می توانیم بهترین طرح فضای سبز را ترسیم کنیم اما دلیل اهمیت آنها چیست؟

جیاط خانه، ویلا، باغ و محوطه ی آن دارای تعدادی سازه است که شامل ساختمان، آلاچیق، استخر، محل نشیمن و … می شود. رعایت اصل اول یعنی اصول معماری و مهندسی سازه در طراحی فضای سبز برای همه سازه های موجود باید رعایت بشود و حتی فاصله این سازه ها از هم نیز جزء مهمی از طراحی است.

ما به شما پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با طرح های فضای سبز و محوطه، به بخش نمونه پروژه های باغ گستر مراجعه کنید.

ارائه یک طرح گرافیکی سه بعدی چشم گیر به مشتری، تنها ملاک بهترین طراحی فضای سبز نیست. بسیاری از طراحان فضای سبز، طرح های زیبایی را به کارفرما تحویل می دهند؛ اما کارفرما در حین اجرا با مشکلات متعددی مثل، عدم وجود تیم اجرا کننده و متریال مورد نیاز روبرو می شود. بهترین طرح فضای سبز آن است در عین زیبایی و جذابیت، قابل اجرا هم باشد.

اما اصل سوم در نظر گرفتن هزینه های اجرایی قبل از طراحی است. همیشه یک طراح حرفه ای برای ترسیم بهترین طرح فضای سبز باید یک محدوده قیمتی و بودجه از مشتری داشته باشد و طرح را بر اساس این مقدار بودجه با 20% اختلاف ترسیم کند.

طراحی فضای سبز ویلا و حیاط خانه

طراحی فضای سبز مدرن

طراحی مدرن فضای سبز ویلا و حیاط خانه، به عنوان یک استراحتگاه و فرار از روزمرگی شهری عمل می‌کند و امکاناتی مانند آلاچیق مدرن، استخر، باربیکیو و برخی دیگر از المان های کاربردی را در اختیار شما قرار می دهد.

یکی از اصلی ترین مراحل در طراحی فضای سبز مدرن برای ویلا و حیاط خانه، انتخاب گیاهان مناسب است. گیاهان مورد نظر باید با شرایط محیطی مانند نور، آب و خاک سازگاری داشته باشند و همچنین طرح کلی فضا را تکمیل کنند.

برخی از گیاهانی که برای فضای سبز مدرن مناسب می توان استفاده کرد؛ بوته‌های گل زینتی با شکل هندسی و قطعات رنگی، گیاهان خزه‌ای با برگ‌های متنوع و بوته‌های پرورش یافته در شکل هندسی منظم هستند.

مدیریت آب و نور برای گیاهان نقش بسیار مهمی در طراحی فضای سبز مدرن دارد. همانطور که می‌دانید، هر گیاهی نیازمند مقدار مشخصی آب و نور است. برای ایجاد یک طرح موفق برای فضای سبز، باید نیازهای آبی و نوری گیاهان مختلف را در نظر گرفته و برای آن برنامه‌ریزی شود.

دسترسی مناسب و طراحی مسیرهایی که در محوطه به یکدیگر منتهی می شوند به کیفیت و امکان استفاده از فضا کمک می‌کند. همچنین، استفاده از سرامیک‌های مدرن و طرح‌های هندسی می‌تواند به زیبایی و جذابیت فضا کمک کند.

نورپردازی همچنین یک عامل مهم در طراحی فضای سبز مدرن است. با استفاده از منابع نوری خاص مانند نور های زمینی و نورپردازی درختان می‌توانید فضای سبز را در شب هم برجسته کنید.

طراحی فضای سبز ویلا و حیاط خانه

طراحی فضای سبز سنتی

طراحی فضای سبز سنتی با الهام از هنر و فرهنگ سنتی، تناسب خاصی را با محیط ایجاد می‌کند و موجب آرامش و آسایش ساکنان می شود. چند مورد از ویژگی های فضای سبز سنتی عبارتند از:

بازتاب فرهنگ محلی: یکی از ویژگی‌های بارز طراحی فضای سبز سنتی، بازتاب فرهنگ و هنر محلی است. با استفاده از المان‌ها و الهام‌بخشی‌هایی از فرهنگ سنتی، فضای سبز ویلا و حیاط به گونه ای منحصربفرد شکل می‌گیرد که ارتباط خاصی با فضای اطراف خود و فرهنگ محلی دارد.

استفاده از تنوع گیاهان: طراحی فضای سبز سنتی به کارگیری تنوع بالای گیاهان محلی را شامل می‌شود. این تنوع، از نظر رنگ، فرم و ارتفاع گیاهان، تنوعی زیبا و جذاب را در فضای سبز به وجود می‌آورد.

سازگاری با محیط طبیعی: طراحی فضای سبز سنتی به شکلی متناسب با محیط طبیعی سازگار می‌شود. استفاده از این روش، ارتباط گیاهان با محیط اطراف را قوی‌تر می‌کند و زیبایی آن را دو چندان می کند.

طراحی فضای سبز سنتی یا مدرن کاملا به سلیقه شما بستگی دارد و حتی طراحی می تواند با ترکیب عناصر طبیعت و مدرنیته، یک فضای منحصر به فرد برای شما ایجاد کند. تیم باغ گستر آماده ی ارائه ی خدمات مشاوره، طراحی و اجرای فضای سبز در کل کشور به شما عزیزان است.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

خبرنگار کسب و کار

عاشق دنیای مارکتینگ در اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×