» مطالب » اخبار کسب و کار » مصاحبه با با میلاد شولی مدیر سئو دیجی‌کالا در مورد Track کردن نتایج در سئو
سئو
اخبار کسب و کار

مصاحبه با با میلاد شولی مدیر سئو دیجی‌کالا در مورد Track کردن نتایج در سئو

اسفند 11, 1402 60189

در گفت‌وگویی با میلاد شولی، مدیر سئو دیجی‌کالا، در مورد چالش‌های سئو در بیزنس‌ها صحبت شده است. این مصاحبه به توضیح راهکارها و ابزارهای لازم برای انجام سئو صحیح پرداخته است. برای دریافت پاسخ به سوالاتی مانند “چگونه سئو صحیحی انجام دهیم؟” و “به چه ابزارهایی نیاز است؟”، می‌توانید به دی‌ام برد مراجعه کنید. در اینجا، این مصاحبه کامل را می‌توانید در IGTV پیج ما مشاهده کنید.

در حال حاضر، دیجی‌کالا در بسیاری از کلمات و دسته‌بندی‌ها رتبه یک را دارد. اما آیا این برند همچنان به بهینه‌سازی موتورهای جستجو نیاز دارد؟ با بیش از ۵ سال فعالیت، دیجی‌کالا در ابتدا در تمام کلمات کلیدی رتبه برتری نداشت. اما ما به صورت مداوم بر روی کی‌وردهای مختلف کار کرده‌ایم تا در بازار سهم بیشتری را به دست آوریم. در طول این مسیر، رتبه‌های ما همیشه عالی نبوده و ما زمان زیادی را صرف شناخت کلمات کلیدی، بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی و سایر فعالیت‌های مرتبط کرده‌ایم.

اکنون، دغدغه‌های ما در دیجی‌کالا دیگر محدود به رتبه یک کلمات کلیدی نیست. چالش‌هایی که در حال حاضر با آن‌ها رو‌به رو هستیم، شامل تأثیر اضافه کردن صفحات جدید بر صفحات قبلی ما و نحوه یکپارچه‌سازی کی‌وردهایی است که با ساختار فعلی وب‌سایت سازگار نیستند. به عنوان مثال، اخیراً کلمه کلیدی “عطاری” را به تارگت خود اضافه کرده‌ایم، اما این کلمه در ساختار فعلی سایت وجود ندارد، بنابراین ما مجبور هستیم لندینگ‌پیج‌هایی را ایجاد کرده و آن‌ها را بهینه‌سازی کنیم. این عمل با چالش‌های مربوط به داده‌ها و بزرگ‌داده‌ها همراه است. با این حال، نکته مهم آن است که این داده‌ها به ما در کشف ترندها و درک نیازهای بازار در بهینه‌سازی کمک می‌کنند.

با توجه به اینکه دیجی‌کالا در بسیاری از کلمات کلیدی در رتبه‌های یک تا سه قرار دارد،

آیا بیزنس‌های کوچک می‌توانند با آن رقابت کنند؟

شاید شگفت‌انگیز باشد که بدانید فروشگاه‌های آنلاین کوچک نسبت به فروشگاه‌های بزرگتر، رقابت بیشتری با دیجی‌کالا دارند. این به دلیل فعالیت به عنوان یک برند تک‌محصولی است و تمرکز بیشتری بر روی جستجوی کلمات کلیدی و در نهایت فروش محصولات خود دارند.

یکی از چالش‌هایی که بسیاری از کارشناسان سئو با آن مواجه می‌شوند، ست کردن کی‌وردها، انتخاب متریک‌ها برای پروژه‌ها و پیگیری آن‌ها است.

لطفاً کمی در این مورد توضیح دهید و بیان کنید که چگونه توانستید این مسائل را مدیریت کنید؟

در ابتدا باید توجه داشت که پیگیری و پیشرفت در طول زمان بسیار مهم است و نه فقط برای یک زمان و پروژه خاص، بلکه به صورت مستمر باید این پیگیری را انجام داد تا بتوانیم از طریق شناسایی داده‌ها و رقبا، عملکرد خود را بهبود بخشیم. همچنین، برای سئو، مجموعه‌ای از متریک‌ها وجود دارد که در هر صنعت و بیزنس ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، سرچ کنسول شامل بخش‌های مختلفی مانند کلیک‌ها، تعداد نمایش، موقعیت در نتایج جستجو و نسبت کلیک به نمایش (CTR) است. این چهار متریک را گوگل به عنوان متریک‌های یونیورسال پیشنهاد می‌دهد که حتماً باید آن‌ها را پیگیری کنیم.

اما چالش بزرگتر در اینجا این است که این ابزارها بیشتر به داده‌های بازار خارجی تکیه می‌کنند و نمی‌توانند دقیقاً داده‌های بازار ایران را نشان دهند. به عنوان مثال، در مورد رتبه‌بندی کلمات که یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد در این حوزه با آن مواجه هستند، نمی‌توان داده‌های جامعی را از این ابزارها به دست آورد. ما چند نوع کلمه مانند کلمات طولانی، کلمات کلیدی و کلمات برند را به طور مداوم پیگیری می‌کنیم. در لایه‌های عمیق‌تر، موارد دیگری مانند نرخ خروج از صفحه، سرعت بارگیری صفحه، نرخ پرش، بازدیدکنندگان جدید و بازدیدکنندگان مجدد وجود دارند. به طور کلی، حدود 14 تا 15 متریک برای پیگیری فعالیت‌ها در سئو وجود دارند.

یکی دیگر از چالش‌های موجود، داده‌های تاریخی است و اینکه از میان این 15 متریک، مهم‌ترین آن‌ها ترافیک ارگانیک است که با استفاده از ابزارهای آنالیتیک و سرچ کنسول قابل پیگیری است. سرچ کنسول داده‌های دقیق‌تری را نسبت به آنالیتیک ارائه می‌دهد، زیرا سرچ کنسول این کار را از روی موتور جستجو انجام می‌دهد و آنالیتیک از داده‌های وب‌سایت استفاده می‌کند. به همین دلیل، پیشنهاد من به یک کارشناس سئو این است که برای تصمیم‌گیری به سرچ کنسول مراجعه کند. اما برای گزارش‌دهی، می‌توان از آنالیتیک نیز استفاده کرد.

برای اندازه‌گیری سرعت موبایل، می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • Google PageSpeed Insights: یکی از روش‌های سنجش سرعت موبایل از طریق استفاده از Google PageSpeed Insights است. این ابزار از طریق API های موجود، سرعت و بهینه‌سازی وبسایت را بررسی می‌کند.
  • سرعت سایت GTmetrix: این ابزار نیز می‌تواند برای سنجش سرعت موبایل مفید باشد. با این ابزار می‌توانید صفحات وبسایت خود را آزمایش کرده و عملکرد آن‌ها را بهبود بخشید. اما بهتر است از نتایج این ابزار به عنوان معیار قطعی برای سرعت موبایل استفاده نکنید.

با توجه به تحریم‌های موجود در ایران و همچنین قیمت بالای ارز، ممکن است استفاده از برخی از ابزارها مشکلات مالی ایجاد کند. بنابراین، بهتر است از ابزارهای دیگری استفاده کنید که به صورت رایگان یا با قیمت مناسب در دسترس باشند.

برای مانیتورینگ و تحلیل SEO، ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل و Google Analytics مناسب هستند. همچنین، برای پیگیری رتبه کلمات و صفحات، می‌توانید از ابزارهایی مانند Nightwatch استفاده کنید. این ابزار به خوبی کلمات کلیدی فارسی را رصد می‌کند و با توجه به قیمت دلار بالا، امکان نمایش آمار 100 کلمه کلیدی را به صورت رایگان فراهم می‌کند.

در دیجی‌کالا برای پیگیری و مانیتورینگ از چند ابزار استفاده می‌شود

دو ابزار اصلی که در حال حاضر در دیجی‌کالا استفاده می‌شود عبارتند از Magestic SEO و Ahrefs. این ابزارها الگوریتم‌های متفاوتی را برای ارزیابی قدرت صفحات و دامنه‌های وبسایت‌ها ارائه می‌دهند. با استفاده از این ابزارها، یک داشبورد طراحی شده است که با در نظر گرفتن لینک‌سازی، قدرت دامنه و صفحات موجود، رتبه بندی صورت می‌گیرد. سپس با توجه به KPIهای تعریف شده، زمانی که به امتیاز مناسبی دست یافته شود، گزارشی برای مدیران ارشد تهیه و ارسال می‌شود.

علاوه بر این، دو ابزار دیگر نیز در دیجی‌کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابزار visualization و Data Studio که به شما امکان می‌دهد به راحتی داده‌ها را بررسی کنید و به بخش‌های مختلف آن دسترسی داشته باشید. با استفاده از Data Studio، می‌توانید داده‌ها را به صورت گسترده تر بررسی کنید و تحلیل‌های دقیق‌تری انجام دهید. از این رو، پیشنهاد می‌شود از این ابزار بهره‌برداری کنید.

یکی از چالش‌های موجود در Track کردن داده‌ها، علاوه بر رنک، زمان Track کردن است. به عنوان مثال، در بعضی موارد، نیاز است که شما روزانه کلمات کلیدی مورد نظر خود را Track کنید، اما سرچ کنسول داده‌های دو روز قبل را به شما نشان می‌دهد. بنابراین، نیاز به یک ابزار وجود دارد که به شما امکان مانیتورینگ روزانه داده‌های مورد نیاز را بدهد. همچنین، مانیتورینگ روزانه به دلیل نیازهای فوری و موجود در لحظه، بسیار مهم است تا بتوانید در رقابت با سایر رقبا همگام باشید. به عنوان مثال، در دوران حال حاضر، ماسک ضدعفونی کننده یکی از محصولات محبوب و پرطرفدار است و شما نباید در رقابت با سایر رقبا عقب‌ماندگی کنید.

حالا فرض کنید که در حال حاضر یک ابزار فارسی و جامع برای رنک‌ترکینگ وجود ندارد و ابزارهای خارجی همچنان زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند، به جز ابزار Knight Watch. علاوه بر عدم وجود ابزار مناسب، تعداد کارشناسانی که در Track کردن مهارت دارند بسیار کم است. برخی کارشناسان فقط به رنک اول یک کلمه کلیدی توجه می‌کنند و دیگر زمانی را برای Track کردن آن صرف نمی‌کنند. اما نکته مهم این است که تا زمانی که شما تاریخچه رنک‌ها را نداشته باشید، به ویژه در زمینه سئو، نمی‌توانید بفهمید کدام اقدامات باعث رشد کسب‌وکار شما شده است. به عنوان کارشناس سئو در یک شرکت، شما باید به طور مرحله به مرحله رشد رنک کلمه کلیدی و رخدادهایی که باعث تغییر از رنک ۵ به ۴ شده‌اند، آگاه باشید.

به عنوان مثال در دیجی‌کالا، ما صفحاتی را پیدا می‌کنیم که قابلیت جذب ترافیک را دارند. ابتدا پس از تحقیقات، کلمات کلیدی مهم برای آن صفحه را شناسایی می‌کنیم و آن‌ها را به عنوان کلمات کلیدی در ابزارهای رنک ترکینگ و کی‌ورد ری‌سرچ اضافه می‌کنیم. برای داشتن تاریخچه دیتا، پس از بهبود رنک صفحه، محتوا را بهینه‌سازی می‌کنیم. همچنین، در مراحل لینک‌سازی، شرایط را نظارت می‌کنیم و مشاهده می‌کنیم که پس از ایجاد لینک، چه تغییراتی در جایگاه رنک صفحه رخ می‌دهد. به طور خلاصه، برای هر ابزار، یک کلمه کلیدی مجزا ایجاد می‌کنیم تا بتوانیم عملکرد و دقیقاً کدام اقدامات باعث بهبود رنک صفحه شده است را مشخص کنیم. علاوه بر این، ما 14 معیار را داریم و کارشناسان سئو باید با توجه به نیازهای کسب‌وکار خود، متریک‌ها را Track کنند؛ در غیر اینصورت، نمی‌توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند.

ما یک ابزار به نام Diffranke در حال آماده‌سازی هستیم که در مرحله بتا قرار دارد و به زودی آماده خواهد شد. اما برای سئو تولز ایرانی، می‌توان به kwrank.ir اشاره کرد که به میزانی توانایی های کاربران را برآورده می کند. درباره سایر ابزارهای ایرانی آگاهی ندارم و ابزارهای خارجی هم هزینه بالایی دارند.

با توجه به افرادی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند، چه دوره‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟

پیشنهاد من این است که با دوره‌های Udemy و Linda شروع کنند، زیرا این دوره‌ها به طور ساده درباره قسمت‌های مختلف سئو توضیح می‌دهند. برای منابع فارسی، وب‌سیما مناسب به نظر می‌رسد و دارای دوره‌های خوبی است. همچنین با جستجوی فارسی می‌توانند دوره‌های ترجمه شده یا زیرنویس شده دوره‌های Linda را نیز پیدا کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×