مصاحبه با نوازنده ی محبوب محمد عماد طالبلو – Mohamad Emad Talebloo
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه :
به نام خداوند صاحب وخالق همه ی زیبایی ها، هنر پدیده ایست فراخ و گسترده که قطعا در قالب و شاخه ای
خاص نمی گنجد. با این بیان میتوان اظهار داشت که موسیقی یکی از هنرهایی است که ماهیت خود را از
طبیعت الهام گرفته است و چون انسان خود جزئی از همین طبیعت است به طور فطری گرایش فراوانی به این
هنر دارد.
در تمام جوامع بشری موسیقی الهام گرفته از آداب و رسوم و فرهنگ هر ملتی ست که تلاش دارد دردها و رنجها و تمام آلام خود را در زیباترین شکل نغمات و آواها بیان دارد و ایران خود سرزمین غنی ترین نغمه ها و
آواهاست و از پیشینه ای کهن در تاریخ و فرهنگ و تمدن بشری برخوردار است صاحب زیباترین و متعالی
ترین و روح افزا ترین نواها و آواها و نغمه هاست و وظیفه ی ماست تا این میراث ارزشمند را به آیندگان به
ودیعه بسپاریم .
لطفا محمد عماد طالبلو نوازنده کلارینت را بیشتر برای خوانندگان معرفی کنید؟
با توجه به علاقه ی زیاد
خانواده من به موسیقی اصیل ایران، به خصوص پدرم که مشوق و حامی اصلی من در یادگیری این هنر اصیل
بود ، از سن کودکی به استعداد خود در زمینه ی موسیقی پی بردم و یادگیری و فعالیت نوازندگی خود را در
نوجوانی با ساز کلارینت شروع کردم. با شروع یادگیری اولین جرقه های شناخت موسیقی ایران در من شعله
ور شد. سپس برای رشد خود در نوازندگی به ساز های درام ،ویولون و پیانو پرداختم .
چگونه از کودکی به موسیقی علاقه مند شدید؟
من از سن کودکی به استعدا د خود در زمینه ی موسیقی پی برده بودم و به شدت به موسیقی پاپ و سنتی توجه
داشتم. پس از اینکه کمی قوه ی درکم در موسیقی بالاتر رفت با موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی سنتی ایرانی و…
آشنا شدم. از همان وقت کار موسیقی را به طور علمی و با پشتکار فراوان اغاز کردم .
چرا ساز کلارینت را انتخاب کردید؟
من از ابتدای علاقه مندی خود به موسیقی با صدای استاد رضا مریدی همراه بودم تصمیم گرفتم ساز بادی
کلارینت را شروع بکنم. تقریبا بعد از یک سال با توجه علاقه مندی خود به یادگیری درام ، ویولون و پیانو
پرداختم. ساز اصلی وتخصصی من ساز بادی کلارینت است.در موسیقی ایران همه ی سازها زیبایی و ملاحت
خاص خود را دارد.
آیا در نوازندگی از شخص خاصی الگو گیری می کنید؟
من در شیوه ی نوازندگی خود از سبک استاد شجریان و دیگر اساتید مطرح ایرانی بهره جسته ام. حتما عزیزان
دیگری در این عرصه فعالیت دارند که بنا به روحیات ودیدگاه های خود نسبت به موسیقی و به خصوص
نوازندگی اساتید و نوازندگان دیگری را راهنما والگوی خود قرار می دهند. به نظر من مقایسه ی اساتید به
لحاظ برتری در نوازندگی کار درستی نیست.
خیر ، تمام تلاش من در این عرصه خلق ایده های نو و خلاقانه می باشد. به نظر من قالب و پیکره ی کار
هنرمند باید دارای تحول باشد تا به نوبه ی خود در عرصه ی هنری خویش فردی تاثیر گذار باشد و باید
متناسب با روحیات و احوال خود حرکت کند.
در مورد نواختن هر یک از آلات موسیقی که تجربه نواختن آن را دارید بیشتر صحبت کنید. نواختن
کدامیک سخت تر است ؟
هر یک از آلات موسیقی از دید هر شخص برای یادگیری سختی خاص خود را دارد. از بین تمام ساز هایی که
من نواختم می توان گفت ویولون و پیانو در نواختن نیاز به مهارت خاص و تمرین بیشتری می باشد .
برای وارد شدن به عرصه ی موسیقی هنر جویان باید چه مسیری را طی کنند؟
همانطور که گفتم موسیقی ایرانی موسیقی ست که کاملا روی اصول بنا شده است. برای وارد شدن به عرصه ی
این موسیقی و یادگیری این اصول شدیدا نیاز به کار و تلاش خستگی ناپذیر وشبانه روزی دارد و هنرجویی که
وارد این عرصه می شود باید با در نظر گرفتن این شرایط وارد عرصه ی یادگیری این هنر فاخر شوند . من از هنرجویان محترم خواهش می کنم به این نکته توجه کنند که یادگیری ساز ایرانی نتیجه ای زودرس
نخواهد داشت. اگر با این تفکر به سراغ یادگیری ساز ایرانی قدم برمی دارید من به شما توصیه می کنم هرگز
وارد این عرصه نشوید چون به هیچ وقت موفق نخواهید شد و مطمئنا در میان راه تسلیم شده کار را رها
خواهید کرد.
توصیه شخصی برای علاقه مندان به موسیقی :
ابتدا سعی در شناخت موسیقی داشته باشند و خود را از این گنجینه ی ارزشمند محروم نکنند و در راه یادگیری
این هنر ارزشمند حوصله و اهتمام ویژه ای به خرج بدهند تا بتوانند در این عرصه به نقطه ی مطلوب برسند تا
مایه ی فخر ومباهات خود وسرزمین خود باشند
web site mohamad emad talebloo