» مطالب » دیگر رسانه ها » گیت بازرسی فرودگاه؛ عملکرد و مزایا
گیت بازرسی فرودگاه؛ عملکرد و مزایا
دیگر رسانه ها

گیت بازرسی فرودگاه؛ عملکرد و مزایا

دی 23, 1402 221303

گیت بازرسی یکی از اصول اجتناب‌ناپذیر است برای امنیت فرودگاه‌ها به کار برده شده است. این گیت‌ها می‌توانند از بمب‌گذاری و سایر اعمال خرابکارانه و تروریستی جلوگیری کرده و جلوی حمل ‌و نقل انواع سلاح‌های گرم و سرد را بگیرند. بازرسی‌ها به دو دسته بازرسی افراد و کالا تقسیم‌بندی می‌شوند. راکت و گیت فلزیاب برای بازرسی افراد و دستگاه های ایکس ری برای بازرسی کالا استفاده می‌شوند.

تنها پس از گذشت مدت کوتاهی از افتتاح اولین خطوط هواپیمایی در دنیا، فرودگاه‌ها به یکی از مهم‌ترین نقاط هر کشور تبدیل شدند. به دلیل اهمیت بالای امنیت در حمل و نقل هوایی، گیت بازرسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرودگاه‌هاست. به طور مثال در این گیت‌ها، اشیای ممنوعه مانند اسلحه، چاقو، مدارات الکتریکی، بمب انتحاری و حشرات زنده نیز کشف شده‌اند.

 

گیت بازرسی فرودگاه چیست؟

گیت بازرسی فرودگاه شامل مجموعه‌ای از تجهیزات بازرسی بدنی (راکت و گیت فلزیاب) و کمک بازرسی چمدان (دستگاه ایکس ری) است. گیت بازرسی بدنی مانند دروازه‌ای است که توسط امواج مغناطیسی می‌تواند اشیای فلزی مانند چاقو و اسلحه را تشخیص دهد تا از انتقال آنها به کابین هواپیما جلوگیری کرده و امنیت مسافران را در سفر هوایی تامین کند.

 

عملکرد

گیت بازرسی یک دستگاه امنیتی است که برای جلوگیری از ورود اشیای غیر مجاز مانند اسلحه، گوشی همراه و دیگر اشیا فلزی خطرناک به محوطه پرواز استفاده می‌شود. این دستگاه از القای پالس برای ایجاد میدان مغناطیسی کوتاه استفاده می‌کند. هر پالس، یک میدان مغناطیسی کوتاه ایجاد می‌کند. هنگامی که یک قطعه فلز از میدان مغناطیسی عبور می‌کند، یک میدان مغناطیسی منعکس‌شده ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از انتقال کالای قاچاق یا ممنوعه توسط مسافرین، گیت بازرسی فرودگاه در تمامی مراکز هواپیمایی دایر شده است و مسافریین و بار آنها چک می‌شود.

 

مزایا و معایب

استفاده از گیت بازرسی می‌تواند همراه با خود مزایای مختلفی را به ارمغان آورد. به عنوان مثال این دستگاه به روند بازرسی سرعت بالایی می‌بخشد؛ همین مورد از ایجاد صف‌های بسیار طولانی و گاها خسته‌کننده جلوگیری می‌کند. گیت‌های بازرسی که تحت عنوان گیت‌های فلزیاب نیز شناخته شده‌اند، می‌توانند به حضور برخی از لوازم و اشیاء خطرناک همچون سلاح‌های گرم و سرد پی ببرند. از این رو امنیت لازم تامین شده و مسافران را از خطراتی همچون هواپیما ربایی دور می‌کند. از دیگر مزایایی که استفاده از این گیت‌ها می‌تواند داشته باشد، کاهش نیروهای انسانی مورد نیاز است. همین موضوع منجر خواهد شد تا خطاهای انسانی تا درصد بسیار بالایی کاهش پیدا کنند.

در مقابل این مزایا، گیت بازرسی فرودگاه ممکن است با نواقصی نیز همراه باشد. به عنوان مثال، این گیت‌ها ممکن است باعث تأخیر در روند سفر شود. همچنین، این گیت‌ها ممکن است به دلیل خطاهای فنی، اشتباهات محاسباتی و یا مشکلات دیگر، به درستی کار نکنند. از دیگر عیب‌هایی که ممکن است، استفاده از گیت بازرسی فرودگاه پیش آورد، این است که این دستگاه‌ها ممکن است به برخی از لوازم شخصی و یا اشیاء بی‌اهمیت مانند عینک، کلید، سکه و … نیز حساس باشند و به دلیل این موضوع، مسافران ممکن است با از دست دادن لوازم شخصی خود مواجه شوند.

در نهایت، باید به این نکته توجه داشت که گیت بازرسی فرودگاه تنها یکی از ابزارهای موجود برای افزایش امنیت در فرودگاه‌ها است و باید با توجه به شرایط موجود، از آن به درستی استفاده شود.

گیت بازرسی فرودگاه؛ عملکرد و مزایا

 

چگونه از مشکلات گیت بازرسی فرودگاه جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات گیت بازرسی فرودگاه، آگاهی از قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل در فرودگاه‌ها است. در این راستا، می‌توانید از راهنمایی‌هایی که در سایت‌های مختلف در این زمینه منتشر شده‌اند، استفاده کنید. همچنین، در هنگام عبور از گیت، بهتر است از حمل اشیایی که ممکن است باعث تأخیر در روند بازرسی شوند، خودداری کنید. به عنوان مثال، از حمل اشیای فلزی مانند کمربند، عینک، سوئیچ و … پرهیز کنید. همچنین، در صورتی که از حمل لوازم شخصی خود استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از سفر، لیست کالاهای قابل حمل را بررسی کنید. در نهایت، بهتر است در هنگام عبور از گیت بازرسی، با مأموران امنیتی به خوبی همکاری کنید و از رعایت قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل در فرودگاه‌ها پیروی کنید.

برای عبور از گیت بازرسی فرودگاه، باید با این موارد آشنا شوید تا بتوانید سفری راحت را تجربه کنید.

 

ت برای امنیت فرودگاه‌ها به کار برده شده است. این گیت‌ها می‌توانند از بمب‌گذاری و سایر اعمال خرابکارانه و تروریستی جلوگیری کرده و جلوی حمل ‌و نقل انواع سلاح‌های گرم و سرد را بگیرند. بازرسی‌ها به دو دسته بازرسی افراد و کالا تقسیم‌بندی می‌شوند. راکت و گیت فلزیاب برای بازرسی افراد و دستگاه های ایکس ری برای بازرسی کالا استفاده می‌شوند.

تنها پس از گذشت مدت کوتاهی از افتتاح اولین خطوط هواپیمایی در دنیا، فرودگاه‌ها به یکی از مهم‌ترین نقاط هر کشور تبدیل شدند. به دلیل اهمیت بالای امنیت در حمل و نقل هوایی، گیت بازرسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرودگاه‌هاست. به طور مثال در این گیت‌ها، اشیای ممنوعه مانند اسلحه، چاقو، مدارات الکتریکی، بمب انتحاری و حشرات زنده نیز کشف شده‌اند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

خبرنگار کسب و کار

عاشق دنیای مارکتینگ در اینترنت

تعداد دیدگاهها: 1

  1. Avatar
    محمد

    گیت های بازرسی بدنی که در فرودگاه ها هست میتونه آیا تصویر را هم نشون بده یا نمایش تصویر فقط مختص بار و وسایله مسافره؟ آخه من تو بعضی از فرودگاههای خارجی دیدم که بازرسی بدن هم با ایکس ری انجام میشه. اونجا به این دستگاهها بادی اسکنر میگن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×