» مطالب » اخبار کسب و کار » آشنایی کامل با انواع خطا های گوگل
سرچ کنسول
اخبار کسب و کار

آشنایی کامل با انواع خطا های گوگل

فروردین 4, 1403 1086

رفع خطاهای ایندکس گوگل که باعث عدم دسترسی ربات‌های گوگل و عدم ایندکس شدن صفحات سایت می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. ایندکس شدن مطالب و دسترسی ربات‌های گوگل به صفحات سایت، از جمله نکات کلیدی در بهینه‌سازی سئو سایت است. ایندکس شدن به معنای قرار گرفتن محتوا در فهرست گوگل است.

تا زمانی که سایت شما به درستی به گوگل معرفی و ایندکس نشده باشد، نمی‌توانید انتظار داشته باشید تا کلمات کلیدی شما در گوگل رتبه بالا داشته باشند. برخی اوقات به دلیل وجود خطاهایی در سایت، مشکلاتی در عملکرد ایندکس گوگل به وجود می‌آید. در این مقاله، به بررسی خطاهایی که باعث عدم ایندکس شدن صفحات سایت توسط گوگل می‌شوند، می‌پردازیم.

برای بررسی و رفع خطاهای ایندکس گوگل در سایت، به سرچ کنسول سایت خود مراجعه کنید. در بخش “پوشش” (coverage)، می‌توانید تمام خطاهایی که وبسایت شما با آنها روبرو است را مشاهده کنید.

سطح بندی خطاهای سایت

اولین نکته‌ای که قبل از رفع خطاهای ایندکس گوگل باید به آن توجه کنید، سطح اهمیت و تأثیری است که یک خطا بر روی سایت شما دارد. بدیهی است که رفع خطاهای یک سایت به یکباره اتفاق نمی‌افتد و زمان لازم است. بنابراین، با توجه به اولویت و سطح اهمیت آنها، به رفع این خطاها بپردازید. خطاها در بخش‌های مختلفی از سایت رخ می‌دهند و شدت و درجه‌بندی‌های متفاوتی دارند. نادیده گرفتن و تعلل در رفع برخی از آنها می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

یکی از خطاهای مهم، خطای DNS است. DNS مخفف Domain Name System است که به نام دامنه اشاره می‌کند. همچنین، DNS Server به یک پایگاه داده اشاره دارد که دامنه‌ها و آدرس‌های IP در آن قرار می‌گیرند. بنابراین، هرگونه اختلال در آن باعث عدم دسترسی کاربر به سایت می‌شود. به زبان ساده، زمانی که کاربر آدرس سایت یا یک URL را وارد می‌کند و سرور DNS قطع شده است، کامپیوتر قادر به تشخیص آدرس IP سایت نمی‌باشد و خطای DNS را نشان می‌دهد.

در صورت بروز این خطا، ربات‌های گوگل هم قادر نخواهند بود از طریق دامنه، صفحات سایت را بررسی کنند. این اختلال نیز بسیار جدی است و باید به سرعت رفع شود. اگر با چنین خطایی روبرو شدید، باید به ارائه‌دهنده و میزبان دامنه خود اطلاع دهید. نگران نباشید، چرا که کارشناسان این شرکت‌ها مهارت‌های کافی برای رفع خطاهای ایندکس دارند.

خطای سرور

خطای سرور معمولاً به عنوان خطاهای سری 5xx شناخته می‌شوند. این خطاها زمانی رخ می‌دهند که سرور با مشکلات داخلی مواجه شود. برخی از خطاهای شناخته شده سرور عبارتند از خطای 503 که به معنای “موقتاً در دسترس نیست” است و خطای 502 که به مسئله دروازه (gateway) اشاره دارد.

معنای واقعی خطای سرور این است که پاسخ سرور برای درخواستی طولانی می‌شود. به طور کلی، ربات‌ها و خزنده‌های گوگل (Googlebot) همواره سعی در بررسی و اسکن سایت دارند. زمانی که درخواستی به سرور ارسال می‌شود، این ربات‌ها برای مدت زمانی خاص منتظر پاسخ سرور می‌مانند. اگر در طی این مدت زمان مشخص پاسخی دریافت نکنند، خطای سرور را گزارش می‌دهند.

بعضی افراد ممکن است خطای سرور را با خطای DNS اشتباه گرفته و آنها را با هم اشتباه بگیرند. در حقیقت، خطای سرور و خطای DNS از یکدیگر متفاوت هستند. خطای DNS زمانی رخ می‌دهد که Googlebot به دلیل مشکلات مربوط به DNS قادر به جستجوی آدرس شما نباشد. اما خطای سرور زمانی ظاهر می‌شود که Googlebot به دلیل مشکلات سرور نتواند صفحه را بارگذاری کند.

یکی از عواملی که منجر به بروز خطاهای سرور می‌شود، ترافیک غیرمنتظره کاربران روی سایت است. برای جلوگیری از این مشکل، اطمینان حاصل کنید که ارائه‌دهنده سرویس سرور شما قابلیت پشتیبانی از سایت در صورت افزایش ترافیک را دارد.

رفع سریع خطاهای سرور، همانند خطاهای DNS، بسیار حائز اهمیت است. اگر خطاهای سرور را به جدی نگیرید، در نهایت به سادگی از نتایج گوگل حذف خواهید شد. دلیل این امر این است که Googlebot ناامید می‌شود وقتی نتواند در سایت شما خریدی انجام دهد و در صورت عدم دریافت اطلاعات سایت شما، آن را به عنوان یک سایت بی‌محتوا در نظر می‌گیرد.

اگر خطاهای مربوط به سرور را در حالی که سایتتان به خوبی کار می‌کند مشاهده کنید، این به معنای وجود خطاهای گذشته در سایت شما است و هنوز نیاز به اعمال تغییراتی دارید تا از بروز مجدد آنها جلوگیری کنید.

قبل از اینکه بتوانید مشکل خطاهای سرور خود را برطرف کنید، باید نوع خطا را تشخیص دهید. زیرا خطاهای سرور انواع مختلفی دارند.

برخی از انواع خطاهای سرور عبارتند از:

• خاتمه زمان (Timeout)
• هدرهای قطع‌شده (Truncated headers)
• بازنشانی اتصال (Connection reset)
• پاسخ قطع‌شده (Truncated response)
• اتصال رد شده (Connection refused)
• اتصال ناموفق (Connect failed)
• خاتمه زمان اتصال (Connect timeout)
• بدون پاسخ (No response)

مشکل خطای ربات‌ها

این مشکل زمانی به وجود می‌آید که ربات‌های گوگل قادر به پیدا کردن فایل robots.txt نباشند. برای رفع این مشکل، حائز اهمیت است که در نظر داشته باشید که اگر سایت شما روزانه محتوای جدید منتشر می‌کند یا تغییراتی در محتواهای سایت ایجاد می‌کند، باید این مشکل را برطرف کنید. اگر Googlebot قادر به پیدا کردن و خواندن فایل robots.txt نباشد، خزنده‌های گوگل قادر به تشخیص تغییرات جدید در صفحات شما و فهرست کردن آنها نخواهند بود.

برای رفع این مشکل، اطمینان حاصل کنید که ساختار فایل robots.txt به درستی است. همچنین بررسی کنید که با استفاده از دستور Disallow، ربات‌های گوگل را از دسترسی به این صفحات محدود نکرده‌اید.

مشکلات URL

دسته دیگری از مشکلات مربوط به خطاهای URL است که به میزان کمتری حساسیت دارند نسبت به مشکلات قبلی. با وجود نقص در قسمت URL، تنها بخشی از سایت به طور نادرست عمل می‌کند و سایر بخش‌ها به خوبی کار می‌کنند. بنابراین، رسیدگی به این نوع خطاها نسبت به خطاهای قبلی کمتر اهمیت دارد. یکی از خطاهای URL معروف، خطای ۴۰۴ است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

۴۰۴

خطای ۴۰۴ یکی از خطاهای فرزندان خانواده‌ی 4XX است، که به آنها خطاهای کاربر (client error) نیز گفته می‌شود. این نامگذاری به دلیل این است که اغلب به دلیل خطای کاربر در وارد کردن آدرس URL ایجاد می‌شود. به طور کلی، این خطا دریافت می‌شود زمانی که آدرس URL وجود ندارد. برای خطای ۴۰۴ می‌توان دو نوع خطا معرفی کرد.

خطای سخت ۴۰۴:

احتمالاً با صفحاتی با طراحی زیبا که شامل پیامی درباره‌ی صفحه مورد نظر یافت نشدن است روبرو شده‌اید، که به آن خطای ۴۰۴ می‌گویند. این صفحات توسط وبمستران ساخته می‌شوند. خطای سخت ۴۰۴ در زمانی رخ می‌دهد که طراح سایت هیچ صفحه‌ی خطا برای خطای ۴۰۴ در سایت طراحی نکرده باشد. بنابراین، خطای ۴۰۴ از سوی سرور به کاربر نمایش داده می‌شود، که افزایش تعداد این خطاها برای سایت خطرناک است.

خطای نرم ۴۰۴:

در هنگام رخداد این خطا، یک صفحه‌ی زیبا که توسط طراحان سایت از قبل طراحی شده است، به کاربر نمایش داده می‌شود. جالب است بدانید که اگر صفحه‌ای با خطای نرم طراحی شده باشد، افزایش تعداد خطاهای ۴۰۴ تأثیر منفی بر روی سایت شما نخواهد داشت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×