» مطالب » دیگر رسانه ها » آیفون یا اندروید کدام برای استفاده شخصی، بازی و یا کسب و کار مناسب است
آیفون یا اندروید کدام برای استفاده شخصی، بازی و یا کسب و کار مناسب است
دیگر رسانه ها

آیفون یا اندروید کدام برای استفاده شخصی، بازی و یا کسب و کار مناسب است

اردیبهشت 2, 1403 1051

آیفون یا اندروید کدام برای استفاده شخصی، بازی و یا کسب و کار مناسب است

به گزارش گیماتک بازار گوشی های هوشمند بسیار داغ است. هرروز مدل های جدیدی به بازار می‌آیند و هدف تولید کنندگان آن‌ها کسب درآمد و افزایش سهم خود از بازار است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که ما باید به سراغ کدام یک از این گوشی ها برویم. 

آیفون یا اندروید کدام را انتخاب کنیم

برای پاسخ به این سوال متغیرهای زیادی را باید بررسی کرد. اول از همه اینکه ملاک شما برای استفاده از گوشی هوشمند چه چیزی است. برای چه می‌خواهید یک گوشی تهیه کنید؟ می‌خواهید بازی کنید و استفاده شما از گوشی صرفا به منظور گیمینگ است. یا شما صاحب کسب و کاری هستید و هدف شما از تهیه گوشی استفاده از آن برای تجارتتان است.

موضوع مهم بعدی بودجه شما است. آیا پول کافی برای خرید و تهیه یک گوشی برند یا یک پرچمدار دارید. یا باید به سراغ گوشی های پایین رده و میان رده بروید.

به‌طور کل این دو ملاک کلی برای انتخاب یک گوشی موبایل هستند که اغلب ما حتی به طور ناخدآگاه به آن‌ها توجه می‌کنیم.

تفاوت آیفون و اندروید در چیست؟

اصولا گوشی ها را به دو دسته کلی می توان تقسیم کرد. آیفون و اندروید که البته این تقسیم بندی عامیانه و نادرست است. بهتر است آنها را به iOS و اندروید تقسیم کنیم زیرا اندروید یک سیستم عامل است. و آیفون نام مدل گوشی از برند اپل و با سیستم عامل iOS است.

حال بیایید تعریفی از سیستم عامل داشته باشیم. به‌طور خلاصه سیستم‌عامل به نرم‌افزاری گفته می‌شود که توسط سازنده‌ روی هرنوع وسیله‌ی هوشمندی پیاده‌سازی گردد تا کاربر بتواند از آن استفاده کند. درواقع یک دستگاه هوشمند بدون سیستم‌عامل، وسیله‌ای بی‌فایده است که هیچ‌کاری را نمی‌تواند انجام دهد.

وظیفه‌ی سیستم‌عامل‌ها آن است که با ارتباط با اجزای درونی دستگاه (سخت‌افزار) بتواند یک محیط مجازی را به‌وجود آورد که کاربر بتواند با آن کار کند و وظایفی که امروزه گذران امورات را بدون داشتن این داشتن این دستگاه‌های هوشمند ناممکن کرده است، انجام دهد.

در سال ۲۰۰۷ بود که بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین اپل،استیو جابز، اولین آیفون را با سیستم‌عامل iPhone OS 1 به بازار معرفی کرد. نام این سیستم‌عامل به مدت سه سال حفظ شد، تااینکه در ژوئن ۲۰۱۰ این نام به iOS تغییر کرد. سیستم عامل iOS مختص به گوشی‌های آیفون است که حق استفاده از آن تنها در انحصار شرکت اپل است؛ بدین معنا که این سیستم‌عامل تنها روی گوشی‌ های آیفون قابل اجرا است.

آیفون یا اندروید کدام برای استفاده شخصی، بازی و یا کسب و کار مناسب است

اماسیستم‌عامل اندروید برای نخستین بار توسط اندی رابین در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. در سال ۲۰۰۵ گوگل اندروید را خرید و عرضه سیستم‌عامل اندروید به سازندگان گوشی‌های هوشمند را آغاز نمود. اینگونه بود که HTC در سال ۲۰۰۸ اولین گوشی اندرویدی به نام HTC Dream را با سیستم عامل اندروید 1.0 معرفی کرد.

مالکیت اندروید از سال ۲۰۰۵ تاکنون به شرکت گوگل تعلق دارد. اندروید یک سیستم‌عامل منبع باز است که اکنون گوگل توسعه‌ی آن را برعهده داشته و شرکت‌های مختلفی مجاز به استفاده از آن هستند؛ به‌این معنا که هر سازنده‌ای می‌تواند از این سیستم‌عامل در محصولات هوشمند خود استفاده کند و حتی کد آن را بنا بر نیاز و ترجیح‌ خود تغییر دهد.

ازطرف دیگر اندروید سیستم‌عاملی است که شرکت‌های مختلف اجازه دارند روی محصولات خود پیاده کنند و کاربران با خرید گوشی‌هایی از برند سامسونگ، شیائومی، هواوی و … می‌توانند از سیستم عامل اندروید بهره‌مند شوند. از این‌رو اندروید محدود یه یک گوشی خاص یا یک برند خاص نشده است.

به‌ صورت کلی هر دو سیستم‌ عامل تفاوت چندانی در بحث اپلیکیشن‌ها ندارند و فروشگاه‌های هریک از این پلتفرم‌ها نیازهای هرکاربری را به برنامه‌های موردنیازش تأمین می‌کند. اما یک تفاوت عمده در این دو سیستم‌عامل وجود دارد که می‌تواند در انتخاب گوشی به‌خصوص برای کاربران ایرانی تعیین‌کننده باشد و آن‌هم امکان نصب (سایدلودکردن) برنامه‌های خارج از فروشگاه است گرچه شایعاتی مطرح شده که به‌دلیل لایحه‌ی جدید قوانین ضد انحصار، احتمالاً امکان سایدلود کردن اپلیکیشن‌ها به iOS اضافه خواهد شد. همچنین به‌علت قوانین فروشگاه اپلیکیشن‌های iOS (اپ‌استور)، اپلیکیشن‌هایی که درگاه پرداخت اختصاصی داشته باشند، اجازه‌ی انتشار در این فروشگاه را ندارند.

از طرفی بیشتر اپلیکیشن‌های مهم و ضروری ایرانی از درگاه پرداخت داخلی استفاده می‌کنند و ازاین‌رو از مبدا اپ استور نمی‌توان آن‌ها را نصب کرد. سیستم‌عامل iOS درحال حاضر (به‌صورت رسمی) امکان نصب برنامه از هر منبع دیگری را به کاربر نمی‌دهد. اما تمامی راه‌ها بسته نیست.

بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی خدمات خود را در بستر وب‌اپلیکیشن‌ها عرضه می‌کنند. برخی از ارائه‌دهندگان خدمات داخلی نیز ازطریق وب‌سایت خود امکان دانلود اپلیکیشن‌ها را ارائه می‌دهند، اما این کار را با استفاده از پروفایل‌های سازمانی انجام می‌دهند که گاهی اپل به‌دلیل اطلاع از این موضوع، این پروفایل‌ها را مسدود می‌کند.

مسیرهای غیررسمی دیگری برای نصب اپلیکیشن‌ها خارج از اپ‌استور وجود دارد. اما اگر دنبال راه‌حل‌های سریع و بی‌دردسر برای نصب برنامه‌های داخلی هستید، آیفون به‌شما توصیه نمی‌شود. چراکه که کاربران اندروید به‌راحتی می‌توانند فایل نصبی برنامه موردنظرشان را از منابع خارجی و منبعی غیر از گوگل پلی دانلود و نصب کنند.

افزون‌بر صحبت‌های بالا، وجود طیف وسیعی از گوشی‌های اندرویدی با قیمت‌هایی اقتصادی سبب شده است که تمرکز بازار به‌این سمت رفته و تمایل توسعه‌دهندگان ایرانی به تولید اپلیکیشن‌های اندروید بیشتر باشد؛ بنابراین تنوع اپلیکیشن‌های فارسی برای گوشی‌های اندروید نسبت به گوشی‌های آیفون بالاتر است. گرچه تمامی اپلیکیشن‌های داخلی ضروری برای iOS موجودند، اما به‌طور کلی تفاوت قابل ملاحظه‌ای میان تعداد اپلیکیشن‌های فارسی اندروید و iOS وجود دارد.

خوب حالا سعی می‌کنیم که از موضوع سیستم عامل ها و اپلیکیشن‌ها بگذریم و به روند انتخابمان باتوجه به نوع کاربری بپردازیم. 

آیفون یا اندروید کدام برای استفاده شخصی، بازی و یا کسب و کار مناسب است

کسب درآمد از اینستاگرام با کدام

اگر شما یک کسب و کار اینستاگرامی دارید خیلی مهم است که چه گوشی برای خود انتخاب میکنید. شما باید محتوای مناسب تولید کنید. تولید محتوای مناسب برای کسب درآمد از اینستاگرام خیلی مهم است. شما برای تولید مخحتوا به طور کلی به دو چیز با اهمیت نیاز دارید دوربین خوب و حافظه. بنابراین باید به سراغ گوشی هایی بروید اول که کیفیت دوربین بالایی دارند و دوم حافظه بالایی را پشتیبانی می‌کنند.

در این موارد عمدتا بهتر است به سراغ گوشی‌های اندروید از برندهای سامسونگ، شیائومی و… بروید زیرا اقلب این برندها گوشی های میان رده و بالا رده با حافظه بالا و رزولیشن دوربین خوبی دارند. اما نکته دیگر این است که برخی از مخاطبان پیج‌ها دوست دارند اینفلوانسر خود را با یک گوشی آیفون در دست در اینستاگرام ببینند.

اما مشکلی نیست هدف خود را مشخص کنید و به نیاز خود پاسخ دهید. 

گوشی گیمینگ

اگر هدف شما از تهیه یک گوشی بازی و سرگرمی و همچنین گیم است می‌توانید به سراغ گوشی های بالا رده بروید. البته اگر ترجیه می‌دهید بجای خرید کنسول بازی یک گوشی داشته داشته باشید می‌توانید به سراغ خرید آیفون 15 بروید که قابلیت گیمینگ دارد و شما می‌توانید بازی های AAA را با کیفیت قابل قبولی روی آن‌ها اجرا کنید. 

صاحب کسب و کار

اگر شما یک شرکت دارید یا صاحب کسب و کاری هستید و فقط جهت مکالمه تلفنی با پرسنل از تلفن استفاده می‌کنید بهتر است به سمت گوشی های هوشمند نروید و از گوشی های ساده استفاده کنید زیرا این گوشی ها عمر بیشتری دارند. اما اگر نیاز به اپلیکیشن های پیام رسان مختلف مثل واتساپ و تلگرام و … برای ارتباط دارید به سراغ گوشی های اندرویدی پایین رده و ارزان قیمت بروید.

گوشی هوشمند ابزار حساسی است

گوشی های هوشمند هرچندکه برای راحتی ما ساخته شده اند و انصافا کار مارا بسیار راحت کرده‌اند اما باید در نگهداری آن‌ها دقت کرد. این ابزارها حساس هستند! گوشی های هوشمند برخلاف گوشی های نوکیای قدیمی جوری طراحی شده‌اند که نهایتا تا 5سال برای کاربران به خوبی کار کنند اگر از آن‌ها به درستی نگهداری نشود خیلی زود آسیب می‌بینند. این گوشی‌ها دربرابر ضربه بسیار آسیب پذیرند. پس حتما باید از محافظ مخصوص برای آن‌ها استفاده کرد.

 

منبع: گیماتک

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×