» مطالب » دیگر رسانه ها » اپل موزیک بهتر است یا اسپاتیفای؟
اپل موزیک بهتر است یا اسپاتیفای؟
دیگر رسانه ها

اپل موزیک بهتر است یا اسپاتیفای؟

اردیبهشت 19, 1403 1016

اپل موزیک و اسپاتیفای از جمله محبوب ترین پلتفرم های استریم‌ موسیقی هستند که نحوه ی گوش دادن به موسیقی را به کل تغییر داده اند. دو پلتفرم محبوب که هر کدام خدمات و قابلیت های منحصر به فرد خود را دارند و مسیر خاص خود را طی کرده اند تا این که امروز پرچمدار مارکت موسیقی جهانی باشند و میلیون ها کاربر از سراسر جهان را ساعت ها با پخش آنلاین موسیقی سرگرم کنند. اگر شما هم نمی دانید اشتراک اپل موزیک بخرید یا اشتراک اسپاتیفای، در این مقاله می خواهیم به مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای بپردازیم تا بدانیم کدام یک در نهایت انتخاب بهتری است.

 

چرا اسپاتیفای و اپل موزیک ساخته شدند؟

شاید بپرسید با وجود این که قبل از اسپاتیفای و اپل موزیک، کاربران موسیقی های دلخواهشان را از طریق نوار، CD و دیسک گرامافون بدون دردسر خریداری می کردند، چرا سرویس های استریم موسیقی به وجود آمدند؟ پاسخ این سوال واضح است! حفظ حقوق معنوی هنرمندان و کاربران! قبل از محبوب شدن سرویس‌ های پخش موسیقی، افراد زیادی بودند که فایل‌ های موسیقی را به صورت غیرقانونی در اینترنت پخش می کردند و کاربران زیادی آنها را به صورت غیر رسمی دانلود می‌کردند. دانلود غیرقانونی موزیک ها یک چالش رو به رشد برای کل صنعت موسیقی بود زیرا یکی از بزرگترین منابع درآمد هنرمندان را از بین می برد و آنها دیگر نمی توانستند آثار جدیدی ساخته و منتشر کنند. این اتفاق باعث شکل گیری سرویس هایی برای پخش موسیقی به صورت قانونی شد.

 

اپل موزیک بهتر است یا اسپاتیفای؟

داستان شکل گیری اسپاتیفای: تاریخچه اسپاتیفای

اسپاتیفای جزو اولین سرویس های پخش آنلاین موسیقی یا استریم موسیقی بود که توسط Daniel Ek و Martin Lorentzon به عنوان راهی برای مقابله با مشکل سرقت موسیقی و دانلود غیرقانونی موسیقی راه اندازی شد. در سال 2006 دانیل و مارتین متوجه شدند که استریم موسیقی پتانسیل بسیار زیادی برای رشد دارد چون کاربران بسیاری به آن نیازمندند و همچنین از حمایت هنرمندان نیز برخوردار خواهد شد. بنابراین تصمیم گرفتند در سال ۲۰۰۶ استارت آپ اسپاتیفای را راه اندازی کنند. در آن زمان ساوندکلود که اکنون جامعه ی بسیار بزرگی دارد نیز هنوز درحال راه اندازی بود و هنوز به محبوبیت اجتماعی بالایی نرسیده بود.

 

اپل موزیک بهتر است یا اسپاتیفای؟

داستان شکل گیری اپل موزیک: تاریخچه اپل موزیک

به دنبال راه اندازی اسپاتیفای و محبوبیت آن، کمپانی اپل تصمیم گرفت اپل موزیک را با ویژگی هایی بهتر از اسپاتیفای در سال ۲۰۱۵ عرضه کند. بی شک همه ی ما اسم اپل موزیک را تاکنون شنیده ایم. یکی از خدمات اپل که تبدیل به بهترین سرویس آنلاین پخش و استریم موسیقی شده و امروزه هنرمندان اپل موزیک را بیشتر از هر پلتفرم دیگری به رسمیت می شناسند. اپل موزیک در سی ام ژوئن سال 2015 معرفی شد و در ابتدای کار در 100 کشور شروع به کار کرد. امکانات فوق العاده و برخورداری از کامل ترین آرشیو موزیک در جهان، باعث شد اپل موزیک در کمتر از یک سال، یعنی در اواسط سال 2016 بیش از 20 میلیون کاربر فعال جذب کند! چیزی که برای رقبای این سرویس، مانند اسپاتیفای، بیش از چندین سال طول کشید!!!

سیاست خاص اپل در توسعه ی اپل موزیک باعث شد تا این سرویس با بهره وری از امکانات بسترهای نرم افزاری اپل و اکوسیستم این شرکت، رشدی باورنکردنی را تجربه کند و به رتبه ی اول در بین رقبای خود دست یابد.

 

اپل موزیک بهتر است یا اسپاتیفای؟ جدال دو غول صنعت موسیقی

بیایید این مسئله را از چند منظر بررسی کنیم تا به نتیجه ی بهتری برسیم. ما این مقایسه را از نظر کیفیت صدا، تعداد قطعات و آلبوم های موسیقی، قابلیت ها، دسترسی پذیری و به روز بودن بررسی می کنیم.

اپل موزیک بهتر است یا اسپاتیفای؟

 

کیفیت صدا: اپل موزیک یا اسپاتیفای؟

اپل موزیک فایل های موسیقی را به صورت Dolby Atmos یا چند بعدی و Lossless Audio یا بدون افت کیفیت ذخیره و پخش می کند. این در حالیست که اسپاتیفای فایل های صوتی را فشرده کرده و با کیفیت 320 کیلوبایت بر ثانیه پخش می کند. اپل موزیک از فایل های Flac و Wav با بیت ریت 24 پشتیبانی می کند و تمام موزیک ها را تقریبا بدون نویز پخش می کند. اسپاتیفای با متناسب سازی ولوم صدا سعی دارد کاری کند که موسیقی ها را در همان کیفیت 320 که هستند بدون نویز بشنویم اما از کیفیت 320 چندان نمی توان انتظار بالایی داشت. بنابراین همیشه نویز اندکی در موزیک های اسپاتیفای وجود دارد. بنابراین با یک محاسبه ی سرانگشتی می توان نتیجه گرفت اپل موزیک برنده ی این بخش از مقایسه است.

 

تعداد قطعات و آلبوم های موسیقی: اپل موزیک یا اسپاتیفای؟

هرروز به تعداد قطعات موسیقی و آلبوم هایی که در اسپاتیفای و اپل موزیک وجود دارند افزوده می شود. این یک روند طبیعیست ولی با این وجود بسیاری از موسیقی هایی که مخصوصا ما ایرانی ها به دنبالشان می گردیم و به آنها علاقمند هستیم در اسپاتیفای کمتر یافت می شوند. این در صورتیست که تمام خوانندگان ایرانی در اپل موزیک حضور دارند و از این لحاظ می توان گفت اپل موزیک برای ما ایرانی ها گزینه ی بهتری است.

 

قابلیت ها: اپل موزیک یا اسپاتیفای؟

هردوی این سرویس ها امکانات و قابلیت های جذاب، مفید و منحصر به فردی را در اختیار کاربران می گذارند. هرچند برخی قابلیت های این برنامه ها محدود به بعضی پلتفرم ها و سیستم عامل ها می شوند ولی در نهایت جزو قابلیت های آنها محسوب می شوند. در این زمینه باید گفت اسپاتیفای با ارائه ی پلی لیست های مختلف توانسته است مخاطبینِ هر سلیقه ای را به سمت خود بکشاند. همچنین در اسپاتیفای انواع پادکست ها نیز به چشم می خورند. امکان تقویت و بهینه سازی کیفیت فایل های صوتی نیز از قابلیت های اسپاتیفای است. همسطح سازی ولوم موزیک های متنوع با یکدیگر و قابلیت استفاده در چند دستگاه، امکان اتصال به تلویزیون یا به اصطلاح Casting نیز در اسپاتیفای ارائه شده است.

آن سوی میدان، اپل موزیک با پلی لیست های متنوع خودش ایستاده است. اپل موزیک علاوه بر پلی لیست های ثابتی که ارائه می دهد، قابلیتی تحت عنوان پلی لیست های هوشمند نیز دارد. پلی لیست های هوشمند، موسیقی هایی که با خلق و خو، شخصیت، حالت روحی (مود) و سلیقه ی کاربر در زمان های محتلف هماهنگی بیشتری دارند را جمع آوری می کنند تا کاربر بتواند همیشه موسیقی هایی که مطابق با امیال و حالات خودش هست را بشنود. پشتیبانی از Dolby Atmos و Lossless Audio نیز آسِ برنده ی اپل موزیک است! بهینه بودن و سبک بودن برنامه، هماهنگی کامل با سیستم عامل iOS، امکان Cast شدن روی ماشین به وسیله ی قابلیت CarPlay اپل، امکان کپی کردن بخشی از موزیک ها، نمایش متن آهنگ ها همزمان با خواندن خواننده به صورت زنده، رابط کاربری سبک و روان و بسیار ساده، امکان مدیریت کتابخانه ها، پشتیبانی از موزیک های دانلود شده روی دستگاه کاربر و… از امکانات اپل موزیک است.

امکان مدیریت پخش موزیک روی چندین دستگاه، مدیریت حساب کاربری روی چندین دستگاه و استفاده ی خانوادگی نیز از قابلیت هایی است که هم اسپاتیفای و هم اپل موزیک ارائه می دهند.

تصمیم گیری در این بخش پیچیده تر است چون برخی از قابلیت های این سرویس ها با سلیقه ی برخی افراد مطابق هستند و با سلیقه ی برخی دیگر خیر. در نهایت در این بخش چالش برانگیز هم پرچم اپل موزیک بالا می رود!

 

دسترسی پذیری: اپل موزیک یا اسپاتیفای؟

هردو سرویس اپل موزیک و اسپاتیفای از نسخه های وب، اندروید، iOS، مک و ویندوز برخوردار هستند. رابط کاربری اسپاتیفای بسیار خوب است اما ممکن است برای برخی کاربران دستگاه های اپل کمی ناآشنا به نظر برسد. در این زمینه رابط کاربری اپل موزیک همچوشانی بیشتری با نیازها و سلایق کاربران دارد و می توان گفت اپل بهتر از اسپاتیفای توانسته است رفتار کاربران را تحلیل کرده و نرم افزار خود را بیشتر از حریفش اسپاتیفای، برای کاربران مناسب سازی کرده است.

هرچند این مورد کاملا به سلیقه ی کاربران بستگی دارد و ممکن است برخی از کاربران با رابط کاربری اسپاتیفای راحت تر باشند اما همان گونه که می بینیم اپل بهتر توانسته است اصول و استانداردها را پیاده سازی کند. بنابراین می توان گفت بازهم اپل موزیک گوی سبقت را از اسپاتیفای می رباید.

 

 

اسپاتیفای بخرم یا اپل موزیک؟

پس از این مقایسه و بررسی کامل و جامع نوبت نتیجه گیری می رسد. اگر بخواهیم بدون جانب داری به مسئله نگاه کنیم پیشنهاد ما قطعا اپل موزیک است! چون این سرویس امکانات فوق العاده ای به شما ارائه می دهد. همچنین راه های بیشتری برای خرید اشتراک این سرویس وجود دارد. برای ما ایرانی ها خرید اشتراک اپل موزیک راحت تر از خرید اشتراک اسپاتیفای است. اگر تا اینجای مقاله تصمیم خود را گرفته اید و قصد خرید اشتراک اپل موزیک دارید پیشنهاد من به شما خرید اشتراک اپل وان از سایت اپل 98 است. سایت اپل 98 نه تنها اپل موزیک بلکه 5 سرویس دیگر اپل را باهم در یک پکیج جمع آوری کرده و شما می توانید با قیمت خیلی خیلی پایین تر (250 هزار تومان!!!) همزمان اپل موزیک، اپل آرکید (بازی های اپل)، آی کلود پلاس (با 2 ترابایت ظرفیت)، اپل تی وی پلاس (اشتراک فیلم و سریال اپل)، اپل فیتنس پلاس (برای ورزش)، و اپل نیوز پلاس (برای خبر خواندن و تقویت زبان) را به صورت کاملا قانونی و امن روی آیفون خود فعال کنید!!!

همچنین پشتیبانی 24 ساعته Apple 98 خیال شما را از بابت دریافت راهنمایی های لازم راحت می کند! برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت اپل98 به آدرس apple98.net مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×