» مطالب » دیگر رسانه ها » دریچه بازدید فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد؟
دریچه بازدید فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد؟
دیگر رسانه ها

دریچه بازدید فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد؟

اسفند 27, 1402 10123

در بین انواع اتصالات لوله و فاضلاب که ممکن است نام آن ها را شنیده باشید یکی دیگر از انواع اتصالات فاضلابی، دریچه بازدید فاضلاب است که عموم مردم با آن آشنایی زیادی ندارند و نیاز است که در مورد آن بیشتر صحبت کنیم  به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله درباره دریچه بازدید فاضلاب و کاربرد آن صحبت کرده و آن را مورد بررسی قرار دهیم. به طور مثال زمانی که در لوله های فاضلاب ساختمان شما، گرفتگی لوله اتفاق می افتد و با شماره لوله بازکنی در تهران تماس می گیرید، بررسی وضعیت لوله ها به کمک این دریچه ها، بسیار آسان تر می باشد.

لازم است به این نکته توجه کنید که در ساختمان‌ها و چاه‌هایی که در سال‌های گذشته حفر شده‌اند، شما این دریچه بازدید فاضلاب را نمی‌بینید. در واقع این نوع اتصال فاضلابی در سال‌های اخیر به صورت جدی مورد استفاده قرار گرفته است.

اهمیت این نوع اتصال در میان شرکت‌های تولیدکننده لوله و اتصالات به حدی است که برای راحتی نصب و تاکید بر نصب آن، این اتصال را با اتصالاتی مانند سه راه و سیفون یکپارچه کرده‌اند و اتصالات جدیدی مانند سه راه دریچه بازدید و سیفون دریچه‌بازدید دار را تولید می‌کنند.

در صورتی که قبلاً لوله‌کشی فاضلاب و نصب اتصالات انجام شده باشد، بازهم راهکاری برای اضافه کردن دریچه بازدید فاضلاب وجود دارد و می‌توان دریچه بازدید فاضلاب را به وسیله اتصال رابط دریچه بازدید فاضلاب به اتصالات اضافه کرد.

دریچه بازدید فاضلاب چیست

دریچه بازدید فاضلاب چیست؟

زمانی که گرفتگی‌های مختلفی برای لوله‌های آب و فاضلاب پیش می‌آید، باید این امکان وجود داشته باشد که بدون نیاز به کنده کاری و تخریب قسمتی از لوله و دیوار بازدید از لوله فاضلاب انجام شود. در این صورت می‌توان به راحتی گرفتگی لوله را برطرف کرد.

اتصالاتی مانند دریچه بازدید فاضلاب دقیقا به همین دلیل به کار می‌روند. دریچه بازدید فاضلاب یک نوع اتصال است که به طور معمول در نقاط استراتژیکی از لوله‌های فاضلاب نصب می‌شود. این دریچه به شما امکان می‌دهد تا بازدیدی مستقیم از داخل لوله و بررسی گرفتگی‌ها، انسدادها یا مشکلات دیگر را داشته باشید.

با استفاده از دریچه بازدید فاضلاب می‌توان به راحتی در هر زمان بدون نیاز به تخریب یا کنده کاری بیشتر، لوله را بررسی و گرفتگی‌ها را برطرف کرد. این اتصال به شما امکان می‌دهد تا به طور سریع و کارآمد به مشکلات لوله‌ها و فاضلاب‌ها پی ببرید و اقدامات لازم را برای رفع آن‌ها انجام دهید.

محل نصب دریچه بازدید فاضلاب

برای نصب دریچه بازدید فاضلاب ابتدا باید مکان‌هایی که احتمال گرفتگی لوله در آن‌ها بیشتر است شناسایی شوند. براساس تجربه‌هایی که در تماس‌های مکرر شما عزیزان داشته‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که دریچه بازدید فاضلاب باید در موارد زیر نصب شود:

۱. دریچه بازدید فاضلاب باید در نزدیکی نقطه پایین‌ترین قسمت عمودی لوله نصب شود. این کار امکان بررسی و رفع گرفتگی‌ها و انسدادها را بدون نیاز به تخریب قسمت‌های بالاتر لوله فراهم می‌کند.

۲. دریچه بازدید فاضلاب باید در نزدیکی سه راهها و نقاط اتصال بین لوله‌ها نصب شود. این مکان‌ها معمولاً مناطقی هستند که احتمال بروز گرفتگی و انسداد بیشتری دارند. نصب دریچه بازدید در این نقاط به شما کمک می کند بتوانید به صورت مستقیم مشکلات  را بررسی کرده و رفع نمایید.

۳. دریچه بازدید فاضلاب باید در نزدیکی لوله فاضلاب اصلی نصب شود. این مکان نقطه مهمی است که تغییر مسیر لوله یا اتصالات اتفاق می‌افتد. با نصب دریچه بازدید در این نقطه می‌توانید به راحتی به داخل لوله دسترسی پیدا کرده و مشکلات را برطرف کنید.

۴. دریچه بازدید فاضلاب باید قبل از سیفون‌ها نصب شود. این کار به شما کمک می کند تا قبل از ورود به سیستم سیفون و بعد از آن، به لوله دسترسی داشته باشید و مسائل فنی را بررسی و رفع کنید.

با رعایت این نکات می‌توانید دریچه بازدید فاضلاب را در جا‌هایی نصب کنید که بررسی و رفع مشکلات لوله‌ها به صورت سریع و کارآمد انجام گیرد. در هر مرحله از انجام کار اگر موفق به رفع گرفتگی لوله نشدید، می توانید با شماره شبانه روزی و فوری لوله بازکنی سهروردی تماس بگیرید.

کاربرد رابط دریچه بازدید چست؟

محل نصب دریچه بازدید فاضلاب

همان طور که قبلا هم گفتیم با استفاده از دریچه بازدید فاضلاب می‌توان مشکلاتی که در لوله‌های فاضلاب بوجود می‌آیند را برطرف کرد. این دریچه در موارد زیر استفاده می‌شود:

1. رفع گرفتگی لوله: وقتی لوله فاضلاب دچار گرفتگی می‌شود و نیاز به بازکردن آن با استفاده از فنر لوله بازکنی دارید، می‌توانید از دریچه بازدید فاضلاب استفاده کنید. به این ترتیب، سر فنر را به داخل لوله قرار داده و عملیات بازکردن را به راحتی انجام دهید.

2. حذف شیء خارجی از لوله: اگر شیءی خارجی مانند قطعه‌ای از لوله، ابزار یا سایر اشیاء درون لوله فاضلاب مانع عبور آب شده است می‌توانید از دریچه بازدید فاضلاب برای خارج کردن آن شیء از لوله استفاده کنید.

3. تخلیه چاه فاضلاب: اگر از چاه فاضلاب برای دفع فاضلاب استفاده می‌کنید و با مشکل پر شدن چاه روبرو هستید، می‌توانید لوله تانکر تخلیه چاه را از طریق دریچه بازدید فاضلاب وارد چاه فاضلاب کنید و به تخلیه چاه اقدام نمایید.

با استفاده از این دریچه امکان دسترسی مستقیم به داخل لوله‌ها فراهم شده و عملیات نگهداری، تعمیر و رفع مشکلات فاضلاب آسان‌تر انجام می شود.

مشخصات دریچه بازدید فاضلاب و چگونگی نصب آن

دریچه بازدید فاضلاب معمولاً توسط وصاله سه راهه Y شکل در مسیر لوله فاضلاب نصب می‌شود. برای تعیین قطر مناسب لوله‌ای که دریچه بازدید باید به آن نصب شود می‌توان این قوانین کلی را در نظر گرفت:

1. برای لوله‌های فاضلاب با قطر 4 اینچ، قطر لوله‌ای که به دریچه بازدید فاضلاب منتهی می‌شود، باید همان 4 اینچ باشد.

2. برای لوله‌های فاضلاب با قطر بیشتر از 4 اینچ قطر لوله‌ای که به دریچه بازدید فاضلاب منتهی می‌شود، باید حداقل 4 اینچ و یا بیشتر باشد.

3. 3. برای لوله‌های فاضلاب زیرزمینی که  قطر بیشتر از 10 اینچ دارند باید در فواصل حداکثر تا 150 فوت یک دریچه با زانویی 90 درجه نصب گردد.

هنگام نصب دریچه بازدید فاضلاب، باید دقت کنید که دهانه دریچه حداقل 2 اینچ بالاتر از سطحی که لوله‌ها بر روی آن قرار دارند باشد. این فاصله برای آسان تر شدن استفاده از دریچه و تمیز کردن داخل لوله‌ها است. افراد متخصص در زمینه لوله‌بازکنی عموماً از درپوشی استفاده می‌کنند تا دهانه دریچه بازدید را بپوشانند.

آیا دریچه بازدید فاضلاب، باعث نشت فاضلاب می‌شود؟

یکی از سوالات متداول مربوط به دریچه بازدید فاضلاب این است که آیا ممکن است لوله از محل نصب این دریچه‌ها دچار نشتی شود؟ برای پاسخ به این سوال، دو نکته را باید در نظر داشت:

1. استفاده از دریچه بازدید فاضلاب استاندارد: اگر از دریچه بازدید فاضلاب استاندارد با استانداردهای معتبر استفاده کنید مطمئن باشید که در هنگام تست سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب حتی با فشار زیاد آب، هیچ نشتی از دریچه بازدید رخ نخواهد داد. این دریچه‌ها معمولاً دارای اورینگ‌های محکمی هستند که از نشتی آب جلوگیری می‌کنند.

2. بسته شدن محکم درب دریچه بازدید: در هنگام نصب و استفاده از دریچه بازدید باید با دقت و محکم درب آن را ببندید تا لوله‌ها از این محل دچار نشتی نشوند. اطمینان حاصل کنید که درب به طور کامل بسته می‌شود و هیچ حفره‌ای برای نشتی وجود ندارد.

در شرایط عادی، فاضلاب فشار قابل توجهی به لوله‌ها وارد نمی‌کند مگر اینکه عوامل غیرعادی وجود داشته باشد. در موارد غیرمعمول، می‌توانید با تماس با تیم لوله‌ بازکنی سعادت آباد فوری و ارزان و متخصص مشاوره و خدمات لازم را دریافت کنید.

آیا دریچه بازدید فاضلاب، باعث نشت فاضلاب می‌شود؟

نکات مهم نصب دریچه بازدید فاضلاب

دریچه بازدید فاضلاب بایستی به گونه‌ای نصب شود که بتوان به راحتی به آن  دسترسی داشت. همچنین برخی نکات دیگر نیز در نصب و استفاده از دریچه بازدید باید مدنظر قرار گیرد:

1. برای نصب دریچه بازدید باید از واشر، پیچ و مهره‌هایی استفاده شود که با دریچه سازگاری داشته باشند و به درستی نصب شوند. این اجزا باید محکم و بدون نشتی نصب گردند.

2. دریچه بازدید باید به اندازه لوله‌ای باشد که به آن متصل می‌شود. در صورت استفاده از لوله با قطر بزرگتر دریچه بازدید نیز باید همان قطر را داشته باشد.

3. دریچه بازدید باید حداقل 45 سانتیمتر از دیوار مقابل خود فاصله داشته باشد. این فاصله برای دسترسی و استفاده آسان از دریچه بازدید ضروری است.

4. دریچه بازدید فاضلاب باید در جهت مخالف جریان فاضلاب یا عمود بر آن نصب شود. این اقدام باعث می‌شود که در صورت گیر کردن اشیاء مانند گوشی یا سوئیچ در دریچه بازدید، آب به سمت چاه فاضلاب جاری نشود.

5. به دلیل مسائل بهداشتی، استفاده از دریچه بازدید فاضلاب در فضاهایی مانند نانوایی و قصابی توصیه نمی‌شود.

6. در صورت وجود احتمال یخ زدگی آب در لوله، باید از دریچه بازدید در برابر یخ زدگی محافظت شود. این اقدام می‌تواند شامل استفاده از عایق‌های حرارتی یا سیستم‌های ضدیخ‌زدگی باشد.

با رعایت این نکات، نصب و استفاده از دریچه بازدید فاضلاب به بهترین شکل صورت خواهد گرفت.

کلام آخر

با اینکه در گذشته ممکن بود سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب بدون نصب دریچه بازدید به راحتی کار کند و به مشکلی هم برنخورد. اما استفاده از دریچه بازدید در واقع به دلایل ایمنی و بهره‌وری بیشتر در مدیریت سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب بسیار مهم است.

استفاده از دریچه بازدید در صورت نیاز به لوله‌بازکنی یا درآوردن اشیا از لوله، زمان و هزینه را به شدت کاهش می‌دهد. با دسترسی آسان به دریچه بازدید، فرآیند لوله‌بازکنی راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود و نیاز به خراب‌کردن بخش‌هایی از لوله‌کشی برای دسترسی به مشکل، کمتر می شود. استفاده از این وسیله زمان و هزینه بسیاری را در تعمیرات و نگهداری سیستم صرفه‌جویی می‌کند.

بنابراین، بهتر است قبل از وقوع حادثه، از نصب دریچه بازدید استفاده کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید. این اقدام باعث پیشگیری از مشکلات و هزینه‌های اضافی می‌شود و به شما امکان می‌دهد به صورت مؤثرتری سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب خود را مدیریت کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00
Avatar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×