» مطالب » اخبار کسب و کار » همه چیز در مورد دانستن پلاگین
SEO plugin
اخبار کسب و کار

همه چیز در مورد دانستن پلاگین

فروردین 2, 1403 0061

در گذشته، اصطلاح “پلاگین” به عنوان یک اصطلاح فنی و تخصصی در نظر گرفته می‌شد که فقط افراد فنی قادر به درک آن بودند. اما امروزه با گسترش وب و افزایش تعداد فروشگاه‌ها، سایت‌ها و مجلات آنلاین، این اصطلاح به صورت عامیانه‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و پلاگین مفهومی بیشتر وسیع‌تری به خود گرفته است.

پلاگین: یک اصطلاح رایج در دنیای وب

در واقع، امروزه افراد بیشتری از پلاگین‌ها در فضای وب استفاده می‌کنند تا فعالیت‌های خود را ساده‌تر کنند. جالب است بدانید که استفاده از پلاگین‌ها الزاماً نیازمند داشتن مهارت فنی نیست و حتی افرادی که در برنامه‌نویسی آشنایی ندارند، از پلاگین‌ها برای افزایش سرعت و کارایی کارهایشان استفاده می‌کنند. به همین دلیل، اگر هر چند کوچک، اما فعالیتی در حوزه تکنولوژی و اینترنت دارید، آشنایی با پلاگین‌ها ضروری است.

در این مقاله، به طور کامل به بررسی مفهوم پلاگین و انواع مختلف آن می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

پلاگین یا افزونه، نرم‌افزاری است که به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها و مرورگرهای وب را شخصی‌سازی کنید. این افزونه‌ها با ویژگی‌های خاص خود، وبلاگ شما را به چیزی بیشتر از یک متن ساده تبدیل می‌کنند.

با استفاده از پلاگین‌ها، می‌توانید ویژگی‌های صوتی و بصری را به وبلاگ یا وب‌سایت خود اضافه کنید. به عنوان مثال، با دانلود این افزونه‌ها، قادر خواهید بود ویدیوهای YouTube را در وب‌سایت خود نمایش دهید یا از فونت‌های دلخواه خود استفاده کنید.

اما بیشترین استفاده از پلاگین‌ها در مرورگرها، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها صورت می‌گیرد. در ادامه، به بررسی این دو مورد می‌پردازیم.

پلاگین‌ها برای مرورگرها:

افزونه‌ها قادر به انجام انواع کارهای مختلف در مرورگرهای وب هستند، از جمله استفاده از ایموجی و تغییر مکان مرور شما (در مواردی که دسترسی به برخی صفحات وب برای کاربران از کشورهای خاص محدود است، این کار انجام می‌شود).

برخی از پلاگین‌های معروف مرورگر عبارتند از Adobe Flash Player، QuickTime Player و Twinword Finder که به مرورگر وب امکان می‌دهند فایل‌های با فرمت‌های خاصی مانند SWF و AVI را پخش کنند که به طور پیش‌فرض مرورگر قادر به این کار نیست.

اصولاً این پلاگین‌ها در تمامی مرورگرها وجود دارند و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را دانلود کرده و استفاده کنید.

افزونه‌ها در وردپرس به طور گسترده استفاده می‌شوند و می‌توانند عملکرد وبلاگ یا وب‌سایت شما را گسترش داده و ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه کنند.

افزونه‌های وردپرس به زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده و به طور یکپارچه با وردپرس ادغام می‌شوند.

برای استفاده بهتر از افزونه‌ها، می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

هر چه تعداد افزونه‌ها کمتر باشد، بهتر است. افزونه‌ها منابع بسیار خوبی هستند و به وبسایت شما اجازه می‌دهند کارهایی انجام دهند که در غیر این صورت قادر به انجام آن نخواهید بود. با این حال، استفاده از تعداد زیادی افزونه ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد و مشکلاتی ایجاد کند.

مشکلات ممکن است در هر لحظه پدید آید. بنابراین، همیشه باید افزونه‌ها را به‌روزرسانی کنید تا از نسخه‌های پشتیبانی شده استفاده کنید و مشکلات امنیتی را کاهش دهید. همچنین، حتماً باید افزونه‌هایی که با هم در تضاد هستند را به‌روزرسانی یا حذف کنید، زیرا این تضاد ممکن است به بروز مشکلات منجر شود و بهره‌وری وبسایت را کاهش دهد.

اپدیت افزونه‌ها

استفاده‌کنندگان وردپرس باید به دلایل زیر افزونه‌های خود را به‌روزرسانی کنند:

افزودن ویژگی‌های جدید
ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی برای رفع آسیب‌پذیری‌ها و باگ‌ها
وردپرس همواره در حال تغییر است، بنابراین افزونه‌ها نیز باید به‌روز شوند.
در صورتی که توسعه‌دهنده‌ی یک افزونه آپدیت جدیدی را منتشر کرد و شما این آپدیت را نصب نکنید، وب‌سایت خود را در معرض خطرات و باگ‌های احتمالی قرار می‌دهید. ما تاکید می‌کنیم که افزونه‌ها را به‌روزرسانی کنید تا وب‌سایت شما همواره در سطح بالای عملکرد خود قرار داشته باشد.

حذف افزونه‌های بی‌استفاده

بسیاری از وبمسترها تعدادی از افزونه‌ها را بدون هیچگونه استفاده‌ای نصب کرده‌اند. اگر شما نیز افزونه‌هایی بدون هیچ نیازی دارید، باید آن‌ها را به‌طور کامل حذف کنید.

تاکید ما بر حذف کامل افزونه‌ها به این دلیل است که حتی غیرفعال کردن افزونه‌ها می‌تواند وب‌سایت شما را در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر کند. بنابراین، بهترین راهکار این است که افزونه‌های بی‌استفاده را به‌طور کامل حذف کرده و وب‌سایت خود را محافظت کنید.

استفاده هدفمند از افزونه‌ها

باید بدانید که استفاده از پلاگین‌ها برای بهبود وب‌سایت شما بسیار مهم است و نباید فقط به خاطر جذابیت آن‌ها از آن‌ها استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که این پلاگین‌ها باید واقعاً به بهبود تجربه کاربری شما کمک کنند.

عدم تداخل افزونه‌ها

افزونه‌هایی که با هم تداخل دارند، فقط به اشغال فضای با ارزش و پهنای باند می‌پردازند و به طور قابل ملاحظه‌ای خطرات امنیتی بیشتری را به همراه دارند. به عنوان مثال، شما نیازی به استفاده از ۴ افزونه برای بهینه‌سازی سئو، ۶ افزونه برای شبکه‌های اجتماعی و ۸ افزونه برای تغییر مسیرها (REDIRECT) ندارید، زیرا این امر باعث کاهش سرعت وب‌سایت شما می‌شود.

منبع معتبر و پلاگین‌های معتبر

اگر می‌خواهید از نظر امنیتی آسوده باشید، باید از پلاگین‌های معتبر استفاده کنید. این پلاگین‌ها را می‌توانید از مخزن پلاگین‌های وردپرس یا از فروشگاه‌های دانلود پلاگین معتبر مانند iThemes، Gravity Forms یا Easy Digital Downloads دانلود و استفاده کنید. با توجه به اینکه افزونه‌ها قابلیت ایجاد آسیب امنیتی را دارند، استفاده از منابع معتبر به شما کمک می‌کند تا مشکلی در این زمینه نداشته باشید.

پرسیدن عیب نیست، ندانستن عیب است

با افرادی که از وردپرس استفاده می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. آن‌ها تجربه‌ی کار با افزونه‌های مختلف را دارند.
می‌توانید از تجربه‌ی آن‌ها بهره ببرید و سوالات خود را بپرسید. برای دستیابی به پاسخ سریع‌تر، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر استفاده کنید.

استفاده از کدها و توابع پلاگین‌ها

از افزونه‌هایی استفاده کنید که از فایل‌های php استفاده می‌کنند، تا نیازی به استفاده از افزونه‌های مستقل نباشد.
همچنین، اگر افزونه شما توابع ساده‌ای دارد، می‌توانید آن را گسترش داده و ویژگی‌های مورد نظرتان را اضافه کنید.
نکته مهم این است که در هر زمانی که می‌خواهید کدنویسی را شروع کنید، از یک نفر ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

پلاگین، عامل توقف وب‌سایت

اگر بخشی از وب‌سایت شما به طور ناگهانی از کار افتاد یا به درستی عمل نکرد، احتمالاً مشکلی در پلاگین‌های شما وجود دارد.
راه حل بهتر برای تشخیص مشکل این است که همه پلاگین‌ها را غیرفعال کرده و سپس به ترتیب آن‌ها را فعال کنید تا مشکل از کدام پلاگین ناشی می‌شود.

پول بده، بهترین استفاده را داشته باش

بعضی از پلاگین‌ها رایگان نیستند و توسعه‌دهندگان انتظار دارند که برای استفاده از آن‌ها پول بپردازید.
با خرید این پلاگین‌ها، شما قادر خواهید بود بهره‌وری بیشتری را از آن‌ها ببرید و از اپدیت‌ها و پشتیبانی‌هایی که بر اساس لایسنس خریداری شده شما دریافت می‌کنید، بهره‌مند شوید.

پلاگین‌های واجب

با توجه به تجربه‌ای که داریم، پلاگین‌های زیر را برای هر وب‌سایت ضروری می‌دانیم. این پلاگین‌ها به عنوان پلاگین‌های معتبر شناخته شده‌اند و می‌توانید با اطمینان از آن‌ها استفاده کنید.

• افزونه برای بکاپ
یکی از افزونه‌های بسیار حیاتی برای وب‌سایت شما، BackupBuddy است. این افزونه به شما امکان می‌دهد به راحتی بکاپ اطلاعات خود را ایجاد کنید و در صورت نیاز به آن‌ها دسترسی داشته باشید. با استفاده از این افزونه، می‌توانید به سرعت و در هنگام ارائه خدمات به کاربرانتان، بکاپ اطلاعات خود را تهیه کنید.

• افزونه برای موارد امنیتی
افزونه iThemes Security بیش از 30 راه مختلف برای حفاظت از وب‌سایت شما ارائه می‌دهد. با استفاده از این افزونه، می‌توانید امنیت وب‌سایت خود را بهبود بخشید. با توجه به اینکه تقریباً 28 درصد از تمام وب‌سایت‌ها از قالب‌های وردپرس استفاده می‌کنند، درک اهمیت این افزونه برای حفاظت از سایت شما بسیار ضروری است.

• افزونه برای فرم‌های تماس
در وردپرس، تعداد زیادی از افزونه‌ها برای ایجاد فرم‌های تماس وجود دارد. اما یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین افزونه‌ها Gravity Forms نام دارد. با استفاده از این افزونه، می‌توانید از فرم‌های تماس برای جمع‌آوری سفارشات، اطلاعات و یا برنامه‌های ایمیلی استفاده کنید. در صورتی که از این افزونه استفاده نمی‌کنید، پیشنهاد دیگر ما افزونه Ninja Forms است که به شما امکان ساخت فرم‌های تماس را می‌دهد.

• افزونه برای بهینه‌سازی سئو
بدون شک، اکثر کارشناسان دیجیتال مارکتینگ برای بهینه‌سازی سئو از افزونه Yoast SEO استفاده می‌کنند. با این افزونه، شما می‌توانید اطلاعات مربوط به هر پست یا صفحه را استخراج کنید و همچنین کلمات کلیدی مورد نظر خود را تعیین کنید. یکی از ویژگی‌های بسیار عالی این افزونه این است که همزمان با نوشتن محتوا، آن را بررسی کرده و در انتهای مقاله بخشی را برای بهبود نمایش مطرح می‌کند. این افزونه برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای قابل استفاده است.

آینده پلاگین‌ها

پلاگین‌ها در طول سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و هنوز هم قادرند در مسیر پیشروی خود ادامه دهند.

در زیر به 5 نکته که می‌توانند شکل دهنده آینده افزونه‌ها باشند، اشاره می‌کنیم:

افزونه‌های پرمیوم یا غیررایگان همچنان به گسترش خود ادامه می‌دهند!
اگرچه می‌توانید از افزونه‌های رایگان استفاده کنید، اما باید بدانید که در آینده نزدیک تعداد این افزونه‌ها ممکن است کاهش یابد و تعداد افزونه‌های غیررایگان یا پرمیوم افزوده شود.

تغییرات در افزونه‌ها با ورود WP REST API

WP REST API که مخفف عبارت representational state transfer است، به آرامی وارد هسته وردپرس شد و آن را به یک پلتفرم تبدیل کرد که به کاربران اجازه می‌دهد افزونه‌های وردپرس را به اپلیکیشن‌های موبایل تبدیل کنند.

تبدیل افزونه‌ها به یک پلتفرم کوچک اما مستقل!

منتظر باشید وردپرس به یک پلتفرم گسترده تبدیل شود و این امر عاملی برای تشویق توسعه‌دهندگان به تولید افزونه‌های با کیفیت خواهد بود. این افزونه‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که با REST API سازگاری بسیار عالی‌ای دارند.

فروشگاه‌های نرم‌افزاری

بله، هنوز مخزن وردپرس منبعی بسیار عالی برای دریافت افزونه‌هاست، اما در سال‌های اخیر استفاده از افزونه‌های پرمیوم از طریق وبسایت‌هایی مانند Code Canyon یا وبسایت‌های شخصی توسعه‌دهندگان گسترش یافته است.

در نهایت باید گفت که افزونه‌ها به هیچ وجه از بین نمی‌روند؛ بلکه با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، آینده‌ای روشن خواهند داشت. شما به راحتی می‌توانید بر روی این پلاگین‌ها حساب باز کنید و وبسایت خود را به بهترین شکل ممکن به‌روز رسانی کنید و تجربه‌ای کامل را برای مخاطبانتان فراهم کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×