» مطالب » اخبار کسب و کار » پسوند دامنه (TLD) چطور به سئو کمک می کند؟
دامنه
اخبار کسب و کار

پسوند دامنه (TLD) چطور به سئو کمک می کند؟

اسفند 12, 1402 2080

جان مولر، تحلیلگر ترندهای وبمستر گوگل، در بخشی از “Ask Google Webmasters” توضیح می‌دهد که استفاده از دامنه‌هایی با پسوندهای مثل .job و .shop و همچنین داشتن کلمات کلیدی در بخشی از دامنه، به تنهایی امتیاز خاصی را برای سایت شما فراهم نمی‌کند.

توضیحات مولر به سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد، زمانی که گوگل برای اولین بار این موضوع را توضیح داد. به طور کلی، رفتار این سیستم‌ها با TLD عمومی مشابه دیگر TLDهای عمومی مثل .com و .org است. او اضافه می‌کند که صرفاً با داشتن یک کلمه کلیدی در دامنه، نشان‌دهنده این نیست که سایت شما مرتبط‌تر از سایت‌های دیگر است.

می‌توان نتیجه گرفت که گوگل با پسوند دامنه (TLD)

همان رفتاری را از خود نشان می‌دهد که با دامنه‌های .com و .org نشان داده است. این شامل TLDهای جدید (مانند .job و .how و .shop)، TLDهای تجاری (مانند .BMW) و TLDهای منطقه‌ای عمومی (مانند .london یا .asia) می‌شود.

TLD یا دامنه سطح بالا (Top Level Domain)، بخشی از دامنه‌های اینترنتی است که به عنوان پسوند نام دامنه در آخرین قسمت آن قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، “.com” یک دامنه سطح بالای عمومی است و “.ir” یک دامنه سطح بالای کد کشوری به حساب می‌آید. دامنه‌های سطح بالا به چند طبقه تقسیم می‌شوند.

در راهنمای سرچ کنسول گوگل توضیح داده شده است که “تا زمانی که یک پسوند دامنه (TLD) به عنوان دامنه سطح بالا کد کشور (ccTLD) با سازمان بین‌المللی ICANN ثبت نشود، گوگل با هر TLDی که از طریق سامانه IANA DNS ثبت شود، به عنوان gTLD رفتار خواهد کرد.”

به طور خاص، گوگل نام TLDهای کشورها (ccTLDها

به عنوان مثال .vn برای ویتنام) را به عنوان یک سیگنال قوی در نظر می‌گیرد که نشان‌دهنده این است که یک وبسایت برای کاربران یک کشور خاص است. ccTLDها بیشتر برای هدف‌گیری جغرافیایی (geotargeting) در گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در سال 2011، مت کاتس، یکی از تحلیلگران گوگل، اظهار داشت: “اگر از ccTLD (مانند .ir) استفاده می‌کنید و می‌خواهید کاربران در کشورهای مختلف را هدف قرار دهید، در واقع شما در برابر جریان آب شنا می‌کنید.” به عنوان مثال، وقتی با .jp روبرو می‌شویم، معمولاً تصور می‌کنیم که مربوط به ژاپن است و هیچ ارتباطی با نروژ، سوئد، فنلاند و مشابه آن ندارد. این تصور تا حد زیادی همچنان صحت دارد. با این حال، برخی از ccTLDها به اندازه‌ای عمومی هستند که گوگل به وبمسترها اجازه می‌دهد که کشورهای مختلف را به عنوان هدف در نظر بگیرند. همچنین، برخی از TLDها به طور کلی بی‌محتوا و بی‌معنی هستند، مانند .tv و .me و گوگل با آن‌ها به عنوان TLD عمومی رفتار می‌کند.

لیست کامل ccTLDهای عمومی در بخش راهنمای Search Console در دسترس است.

اما چرا این موضوع مهم است؟

استفاده از یک کلمه خاص به شما در رنگینگ و رتبه‌بندی سایت کمک نخواهد کرد، اما از آنجایی که ممکن است به راحتی به خاطر سپرده شده و مرتبط با حوزه کاری باشد، برای برندینگ مناسب است. با این حال، باید در نظر داشت که استفاده نادرست از یک ccTLD می‌تواند سبب ایجاد سیگنال نادرست درباره هویت سایت شما نسبت به کاربران یا موتورهای جستجو شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×