» مطالب » دیگر رسانه ها » انواع دستگاه ساعت زنی بر اساس شناسایی و نام برند
انواع دستگاه ساعت زنی بر اساس شناسایی و نام برند
دیگر رسانه ها

انواع دستگاه ساعت زنی بر اساس شناسایی و نام برند

بهمن 10, 1402 80195

انواع دستگاه ساعت زنی بر اساس شناسایی و نام برند

 

دستگاه‌های ساعت زنی یا حضور غیاب، ابزاری هستند که برای ثبت ورود و خروج پرسنل در محل کار استفاده می‌شوند. با استفاده از این دستگاه‌ها، می‌توانید به راحتی ورود و خروج کارکنان را ثبت کرده و به مدیران کمک کنید تا بهترین تصمیمات را برای مدیریت بهتر سازمان بگیرند. وقتی صحبت از انواع دستگاه ساعت زنی می‌شود؛ معمولاً این دستگاه‌ها را به دسته‌های مختلفی مانند کارت، اثر انگشت و تشخیص چهره تقسیم می‌کنند.

 اما اگر بخواهیم کلی‌تر به این موضوع بپردازیم، می‌توان انواع مختلفی را نام برد. در ادامه از دیدگاه‌های مختلف به بررسی این سیستم‌ها خواهیم پرداخت. این مقاله به موضوعات زیر خواهد پرداخت :

  • انواع دستگاه ساعت زنی بر اساس نحوه شناسایی
  • انواع دستگاه ساعت زنی بر اساس نام برند
  • انواع دستگاه ساعت زنی بر اساس نحوه ارتباط
  • انواع نرم افزار حضور و غیاب

توجه داشته باشید که این مقاله در زمستان 1402  نوشته شده و ممکن است در سال‌های بعد مدل‌ها و انواع جدیدی به بازار اضافه شود و یا مدل‌هایی دیگر تولید نشوند.

 

انواع دستگاه ساعت زنی بر اساس نحوه شناسایی

انواع دستگاه ساعت زنی بر اساس شناسایی و نام برند

دستگاه های حضور غیاب بر اساس نوع شناسایی که ویژگیهای خاص خود را دارند، عبارتند از :

دستگاه کارتی – رمزی

یکی از راهکارهای ساده در ثبت ورود و خروج پرسنل استفاده از سیستم های کارتزنی یا رمزی است. دستگاه کارتی، یکی از انواع دستگاه دستگاه حضور و غیاب است که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد.

کار با این دستگاهها بسیار ساده و قیمت آنها ارزان است. در ضمن هزینه نگهداری و تعمیرات این مدل‌ها بسیار پایین‌تر از سیستم‌های جدید است. اما این دستگاه‌ها معایبی نیز دارند. به طور مثال ممکن است اشخصاص به جای همکاران خود کارت بزنند یا رمز وارد کنند. پرسنل ممکن است کارت خود را گم یا فراموش کنند. در ضمن امکان شکستن کارت هم وجود دارد.

 

دستگاه اثر انگشتی

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی، یکی از محبوب ترین دستگاه های ساعت زنی است. این سیستم از فناوری بیومتریک اثر انگشت جهت احراز هویت و ثبت تردد استفاده می‌کند. از مزیت های این روش امنیت بالای آن نسبت به کارت و رمز است. امکان تعریف 10 اثر انگشت برای هر کاربر وجود دارد. این مدل برای محیط های کارگری که دست‌ها ممکن است وضعیت خوبی نداشته باشد، مناسب نیست.

با تمام این اوصاف هنوز هم این مدل از پرفروش‌ترین دستگا‌ه‌های ورود و خروج است و از لحاظ قیمت هم در رده متوسط قرار می‌گیرد. در سایت‌های مختلفی از جمله زمان پرداز، فراتکنو یا بایوفا می‌توانید از مدل‌های موجود از tm1800, lx15. Lx17, zx52, f200,f70, k14, f22 و قیمت آنها اطلاع پیدا کنید.

 

دستگاه تشخیص چهره

دستگاه ساعت زنی تشخیص چهره، با استفاده از فناوری شناسایی صورت، امکان ثبت ورود و خروج پرسنل را فراهم می‌کند. این دستگاه با استفاده از دوربین خود، چهره کاربران را اسکن کرده و از این طریق آنها را شناسایی می‌کنند. مدل ai07f, uface302, facestation از جمله بهترین دستگاه‌های ساعت زنی تشخیص چهره هستند.

دستگاه‌های تشخیص چهره جدید از هوش مصنوعی برای اسکن و شناسایی چهره استفاده می‌کنند و بسیار قدرتمند هستند. این دستگا‌هها مانند دستگاه های اثر انگشتی نیازی به لمس ندارند و بهداشتی هستند.

امکانات دستگاه ساعت زنی چهره بیشتر از دستگاه انگشتی و کارتی است، اما قیمت آن بالاتر است.

دستگاه اسکن کف دست

این دستگاه بیومتریک با دوربین خود رگ‌های کف دست را اسکن می‌کند و جدیدتر از تکنولوژی تشخیص چهره است. برای هر کاربر امکان تعریف دو کف دست وجود دارد.

 

دستگاه تشخیص عنبیه

دستگاه تشخیص عنبیه از جدیدترین روش‌های ثبت ساعت ورود خروج استفاده می‌کند. این دستگاه با اسکن عنبیه چشم کاربران آنها را شناسایی و ترددشان را ثبت می‌کند. تشخیص عنبیه از کیفیت و دقت بسیار بالایی برخوردار است. احتمال هک و دستکاری آن بسیار کم است. در عوض بسیار گران قیمت است.

 

انواع نرم افزار حضور و غیاب

در کنار دستگاه ساعت زنی، نرم افزار حضور غیاب نیز موردنیاز است تا گزارشات سیستم را به شما بدهد. نرم افزارهای حضور غیاب به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • نرم افزار ویندوزی تک کاربره : این نرم افزار معمولاً شامل نسخه پایه حضور غیاب است و به صورت رایگان در کنار دستگاه ساعت زنی به خریدار تحویل داده می‌شود.
  • نرم افزار ویندوزی چند کاربره : این نرم افزار قابلیت نصب بر روی چند کامپیوتر را دارد و چند کاربر به طور همزمان و از طریق شبکه به دیتابیس متصل شده و از آن استفاده می‌کنند.
  • نرم افزار حضور غیاب تحت وب : نسل جدید نرم افزارهای ساعت زنی است و امکانات بسیاری دارد. از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد : عدم نیاز به نصب نرم افزار برای کاربران، قابلیت استفاده از نرم افزار برای تمامی پرسنل فقط از طریق اینترنت و مرورگر وب، قابلیت تخلیه آنلاین دستگاه‌ها و مشاهده ترددها از خارج از شرکت و …
  • اپلیکیشن حضور غیاب : این سیستم با نام حضور و غیاب موبایلی یا حضور غیاب آنلاین نیز شناخته می‌شود. در این سیستم کاربران از طریق لوکیشن موبایل شناسایی شده و تردد آنها ثبت می‌شود.

 

انواع دستگاه حضور و غیاب از لحاظ برند

دستگاه های حضور غیاب از برندهای مختلف در بازار وجود دارد. ما در ادامه مهمترین این برندها را به شما معرفی می‌کنیم.

Virdi

ویردی یا Virdi یک شرکت کره‌ای است که در زمینه تولید انواع دستگاه‌های حضور و غیاب و کنترل تردد فعالیت می‌کند. این شرکت با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، محصولات بسیار با کیفیتی را تولید و ارائه کرده است. کیفیت بالای محصولات، عملکرد مناسب و استفاده از تکنولوژی روز دنیا از جمله ویژگیهای محصولات Virdi است. اما این دستگاهها قیمت بالایی هم دارند. از جمله نمایندگان شرکت ویردی در ایران می‌توان به شرکت‌های مهرکیا، پالیز افزار و طلوع پردیس اشاره کرد. از جمله محصولات این شرکت می‌توان به ubio-x iris, ubio-x face, ac7000 اشاره کرد.

 

Suprema

سوپریما یکی از قدیمی‌ترین و بهترین شرکت‌های حضور غیاب و کنترل تردد است که مرکز آن در کشور کره است، اما به سراسر جهان صادرات دارد و در کشور ما نیز نمایندگانی محصولات این شرکت را ارائه می‌دهند. از جمله شرکت طرح و پردازش غدیر، اطلس و ….. مهمترین محصولات این شرکت عبارتند از : facestatiob f2, biostation2

TrustOne

تراست وان هم از جمله معروفترین برندهای تولیدکننده دستگاه‌های حضور غیاب است که درکشور کره ساکن است. محصولات این شرکت بسیار با کیفیت هستند و در ایران هم توسط شرکتهایی مانند اطلس، مهرکیا،مهرپردازش ارائه می‌شوند. دستگاه حضور غیاب مدل TSG750 یکی از بهترین محصولات این شرکت است.

 

Timmy

تایمی یک شرکت چینی است اما دستگاه های بسیار باکیفیتی تولید می‌کند که قیمت مناسبی هم دارند. این شرکت از هوش مصنوعی در تولید دستگاه‌های ساعت زنی تشخیص چهره استفاده می‌کند. مهمترین محصولات این شرکت عبارتند از : ai07f, aiface11, ai06f. شرکت افق فراویژن، مجله حضور و غیاب و زمان پرداز از جمله ارائه دهندگان سیستم‌های ویردی هستند.

Zkteco

شرکت معروف زدکی سهم بسیاری از بازار حضور و غیاب در ایران و بیشتر نقاط جهان را در اختیار دارد. این شرکت محصولات متنوع با رنج قیمتی مختلف و ارزان قیمت تولید می‌کند و به همین دلیل پرفروش است. تعدادی از محصولات پرفروش این شرکت عبارتند از : uface302, mb2000, zk-f22. شرکت زمان پرداز، فراتکنو، پالیز افزار، مجله حضور و غیاب، رسا و بسیاری از شرکتهای دیگر محصولات zkteco را ارائه می‌دهند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×