» مطالب » اخبار کسب و کار » بازاریابی دیجیتال » بررسی سشن در بازاریابی دیجیتال
session
بازاریابی دیجیتال

بررسی سشن در بازاریابی دیجیتال

آذر 8, 1402 90216

سشن در آنالیتیکس، یکی از معیارهای حیاتی برای تجزیه و تحلیل عملکرد یک وبسایت محسوب می‌شود. هنگامی که شما یک وبسایت را راه‌اندازی می‌کنید، باید با روش‌های تجزیه و تحلیل آن آشنا شوید تا بتوانید پیشرفت و رشد وبسایت خود را اندازه‌گیری کنید. سشن در آنالیتیکس، به شما اطلاعاتی راجع به زمان ورود بازدیدکنندگان به وبسایت و تعامل آنها با آن را ارائه می‌دهد. در اینجا، قصد داریم به توضیح مفهوم سشن بپردازیم و ابهاماتی که ممکن است در این زمینه وجود داشته باشد را روشن کنیم.

سشن به گروهی از تعاملات کاربر در یک بازه زمانی مشخص با وبسایت شما اشاره دارد. به عنوان مثال، یک سشن ممکن است شامل چندین بازدید از صفحات، رویدادها، تعاملات اجتماعی و تراکنش‌های مالی در یک بازه زمانی خاص باشد. برخلاف بازدیدهای صفحه، سشن ناشی از تعداد بازدیدهای صفحه متفاوت نیست و حتی در صورتی که یک کاربر ۱۰ بار صفحه را ببیند، ممکن است تنها یک سشن در وبسایت شما ثبت شود.

سشن در گوگل آنالیتیکس

در گوگل آنالیتیکس، مفهوم سشن به جمع‌آوری تمام رفتارها، واکنش‌ها و اقدامات کاربران در یک وبسایت مشترک است. سشن، شامل فعالیت‌هایی مانند بازدید از صفحات، ثبت‌نام در سایت، خرید محصولات یا خدمات، و کلیک بر روی لینک‌ها می‌شود.

در واقع، هر بار که یک کاربر وارد سایت می‌شود، یک سشن جدید شروع می‌شود و تمام فعالیت‌های او در طول زمانی که در سایت فعال است، در این سشن ثبت می‌شود. با این حال، اگر کاربر به مدت بیش از ۳۰ دقیقه غیرفعال باشد، سشن قبلی به پایان می‌رسد و هر فعالیت جدید برای کاربر، در یک سشن جدید ثبت خواهد شد.

به عبارت دیگر، اگر کاربر به صفحه دیگری از سایت منتقل شود یا هرگونه فعالیتی انجام دهد، سشن فعلی ادامه خواهد یافت. اما اگر کاربر از سایت خارج شده و در عرض ۳۰ دقیقه دوباره وارد شود، وارد سشن قبلی خود خواهد شد. اما اگر از طریق بازدیدی که بیش از ۳۰ دقیقه پیش اتمام شده، سایت را مجدداً باز کند، یک سشن جدید شروع می‌شود و فعالیت‌های جدید ثبت خواهند شد.

گوگل آنالیتیکس به طور پیشفرض مدت زمان ۳۰ دقیقه را برای منقضی شدن سشن تعیین کرده است، اما می‌توانید این زمان را تغییر داده و بر اساس نیاز خود، مدت زمان کمتر یا بیشتری را انتخاب کنید.

مفهوم سشن در گوگل آنالیتیکس

سشن در گوگل آنالیتیکس به معنای جمع‌آوری و پیگیری فعالیت‌ها و تعاملات کاربران در یک وبسایت مشترک است. هر باری که یک کاربر وارد سایت می‌شود، یک سشن جدید آغاز می‌شود و تمام فعالیت‌های او در طول زمانی که در سایت فعال است، در این سشن ثبت می‌شود. زمانی که سشن منقضی می‌شود، یعنی کاربر به مدت زمان تعیین شده (معمولاً ۳۰ دقیقه) هیچ فعالیتی در سایت انجام نمی‌دهد یا منبع کمپین تغییر می‌کند، سشن به پایان می‌رسد و هر فعالیت جدیدی که کاربر انجام دهد، در یک سشن جدید ثبت می‌شود.

به عنوان مثال، اگر کاربر از گوگل به صورت ارگانیک به سایت شما وارد شود و سپس سایت را ترک کند، و پس از ۵ دقیقه با استفاده از گوگل ادز دوباره به سایت شما بازگردد، سشن قبلی او منقضی می‌شود و وارد یک سشن جدید خواهد شد. همچنین، هر روز در ساعت ۱۱:۵۹:۵۹، بدون توجه به فعالیت کاربران، سشن فعلی آنها منقضی می‌شود و یک سشن جدید برای روز بعد شروع می‌شود.

ردیابی سشن در گوگل آنالیتیکس بسیار مهم است زیرا اطلاعات مفیدی را درباره رفتار کاربران و اثربخشی فعالیت‌های بازاریابی ارائه می‌دهد. با تحلیل سشن‌ها، می‌توانید به شکلی دقیق تر فعالیت کاربران را در سایت یا برنامه خود بررسی کنید، الگوها و رفتارهای خاص کاربران را شناسایی کنید و بر اساس آنها تصمیم‌گیری‌های بازاریابی هدفمندتری انجام دهید. همچنین، با تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در سشن‌ها، می‌توانید کمپین‌ها و فعالیت‌هایی که به تبدیل و فعالیت مطلوب منجر می‌شوند را شناسایی و بهینه‌سازی کنید.

تجزیه و تحلیل منابع ترافیک:

شما می‌توانید با بررسی session‌ها و Google Analytics اطلاعاتی در مورد منابع ترافیک، مانند جست‌وجوی ارگانیک، رسانه‌های اجتماعی، ارجاع‌ها یا ورودی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود به دست آورید. در حقیقت با تجزیه و تحلیل تعداد سشن‌های هر منبع، می‌توانید تعیین کنید که کدام کانال‌ها در افزایش ترافیک موثرتر بوده‌اند و منابع بازاریابی خود را بر اساس آن تخصیص دهید.

تجزیه و تحلیل محتوا:

با تجزیه و تحلیل داده‌های این معیار، می‌توانید بینش‌هایی در مورد میزان محبوبیت و جذابیت صفحات یا بخش‌های سایت‌تان به دست آورید. در واقع این داده‌ها به شما کمک می‌کنند تا محتواهای با عملکرد بالا را شناسایی کنید و محتواهایی را که عملکرد ضعیف‌تری دارند، بهینه کنید.

ردیابی تجارت الکترونیک:

اگر یک سایت تجارت الکترونیک داشته و از درگاه پرداخت استفاده می‌کنید، می‌توانید از sessionها برای ردیابی معیارهای مهم مانند درآمد، ارزش سفارش و نرخ تبدیل استفاده کنید. بدین وسیله شما می‌توانید موفقیت فروشگاه آنلاین خود را اندازه‌گیری کنید و تصمیمات مبتنی بر داده برای بهبود فروش بگیرید.

مدیریت هدف:

سشن‌ها می‌توانند با اهداف یا رویدادهای خاصی در سایت یا برنامه شما هماهنگ شوند. برای مثال، شما می‌توانید اهدافی را برای ردیابی ثبت‌نام‌های خبرنامه، بازدیدهای ویدیویی، یا دانلودها تعیین کنید. با نظارت بر تعداد سشن‌هایی که منجر به تکمیل هدف می‌شوند، می‌توانید اثربخشی سایت یا برنامه خود را در دستیابی به این اهداف ارزیابی کنید.

به طور کلی، sessionها در Google Analytics بینش‌های ارزشمندی در مورد رفتار کاربر، منابع ترافیک، عملکرد محتوا و تبدیل‌ها ارائه می‌دهند. با استفاده از این داده‌ها، می‌توانید تلاش‌های بازاریابی دیجاین گزارش حاوی جزئیات در مورد تجزیه و تحلیل منابع ترافیک است که می‌توانید با تحلیل sessionها و استفاده از Google Analytics به دست آورید. این اطلاعات شامل جستجوهای طبیعی، رسانه‌های اجتماعی، ارجاعات و ورودی‌های کمپین‌های بازاریابی دیجیتال شما است. با تحلیل تعداد sessionهای هر منبع، می‌توانید تعیین کنید که کدام کانال‌ها در افزایش ترافیک بیشتری موثر بوده‌اند و منابع بازاریابی خود را بر اساس این تحلیل بهینه‌سازی کنید.

علاوه بر این، با تحلیل محتوا می‌توانید بینش‌هایی در مورد محبوبیت و جذابیت صفحات و بخش‌های سایت خود به دست آورید. این داده‌ها به شما کمک می‌کنند تا محتواهای با عملکرد بالا را شناسایی کرده و محتواهایی که کارایی ضعیف‌تری دارند را بهبود دهید.

اگر شما یک سایت تجارت الکترونیک دارید و از درگاه پرداخت استفاده می‌کنید، می‌توانید با تحلیل sessionها به معیارهای مهمی مانند درآمد، ارزش سفارش و نرخ تبدیل دست یابید. این تحلیل به شما اجازه می‌دهد تا موفقیت فروشگاه آنلاین خود را اندازه‌گیری کنید و تصمیماتی براساس داده‌ها بگیرید تا فروش خود را بهبود بخشید.

همچنین، sessionها می‌توانند با هدف‌ها یا رویدادهای خاصی در سایت یا برنامه شما هماهنگ شوند. به عنوان مثال، می‌توانید هدف‌هایی برای ردیابی ثبت‌نام‌های خبرنامه، بازدیدهای ویدیویی، یا دانلودها تعیین کنید. با نظارت بر تعداد sessionهایی که منجر به تکمیل هدف می‌شوند، می‌توانید اثربخشی سایت یا برنامه خود را در دستیابی به این اهداف ارزیابی کنید.

در کل، sessionها در Google Analytics اطلاعات مفیدی در مورد رفتار کاربر، منابع ترافیک، عملکرد محتوا و نرخ تبدیل ارائه می‌دهند. با استفاده از این داده‌ها، می‌توانید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را بهبود بخشید و تجربه کاربری در سایت یا برنامه خود را بهتر کنید.

تا بتوانید میزان مناسب بودن سشن خود را بررسی کنید، برایتان بهتر است ابتدا با توجه به سشن‌ها، رفتار کاربرانتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. برخی سوالاتی که می‌توانید در این رابطه مطرح کنید شامل موارد زیر است:

1. چرا برخی کاربران به نسبت دیگران به سرعت در قیف فروش حرکت می‌کنند؟
2. چرا برخی از کاربران وارد قیف فروش نمی‌شوند؟
3. چرا کاربران بودن تبدیل، سایت شما را ترک می‌کنند؟
4. چه اطلاعاتی در سایت‌تان به خوبی دیده نشده است؟
5. چه پیشنهادی نتوانسته کاربران‌تان را برای تبدیل، ترغیب کند؟
6. تفاوت بین سشن و بازدید از صفحه (pageviews) چیست؟

تعداد بازدید از صفحه تعداد دفعاتی است که کاربران روی یک URL واحد کلیک می‌کنند. این به این معنی است که می‌توانید چندین بازدید از صفحه را در یک سشن داشته باشید. اما در یک سشن، کاربران می‌توانند صفحات مختلفی را ببینند و فعالیت‌های متفاوتی را انجام دهند.

به طور مثال، اگر کاربری وارد سایت شما شود و قبل از خروج، هفت صفحه را مشاهده کند، در یک سشن هفت بازدید از صفحه خواهد بود. و اگر همین شخص برای بررسی سه صفحه دیگر برگردد، این یک سشن دیگر و ده بازدید از صفحه برای آن کاربر است.

به طور خلاصه، مزایای سشن بسیار بوده و می‌تواند به شما در تجزیه و تحلیل سایت‌تان کمک شایانی کند. بنابراین سعی کنید هر سشن را به دقت مورد بررسی قرار داده و رفتار کاربران خود را به خوبی بررسی کنید تا به نتایج مطلوبی دست یابید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

خبرنگار کسب و کار

عاشق دنیای مارکتینگ در اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×