» مطالب » اخبار کسب و کار » کار آفرینی و استارتاپ » “راهنمای گام به گام برای نوشتن بیانیه ماموریت و چشم‌انداز جذاب و الهام‌بخش برای سازمان شما”
"راهنمای گام به گام برای نوشتن بیانیه ماموریت و چشم‌انداز جذاب و الهام‌بخش برای سازمان شما"
کار آفرینی و استارتاپ

“راهنمای گام به گام برای نوشتن بیانیه ماموریت و چشم‌انداز جذاب و الهام‌بخش برای سازمان شما”

دی 25, 1402 30222

هر کسب و کار، سعی در رشد و پیشرفت دارد تا با چالش‌های زندگی که برای آن ایجاد می‌شود، به‌خوبی مقابله کند. برای یک کارآفرین پرشور، پول تنها یک پیشنهاد جانبی است که ارزش زندگی‌اش را همراهی می‌کند. در سفر راه‌اندازی و توسعه یک کسب و کار، ممکن است ذهن شما گاهی به چالش‌های دیگری همچون حاشیه سود و رقبا منحرف شود. حتی اگر شما به این گونه نباشید، تیم شما ممکن است این احساس را داشته باشد. از این رو، داشتن یک بیانیه ماموریت برای تلاش‌های خود همواره اهمیت دارد. این بیانیه نشان‌دهنده هدف اصلی شما و اینکه چرا آن را آغاز کرده‌اید، می‌باشد. این ماموریت افراد را یکدیگر متحد و الهام‌بخش می‌کند تا در کار و مشارکت فعال شوند.

به‌طور کلی، بیانیه ماموریت به عنوان پایه و انگیزه شرکت در حرکت به جلو عمل می‌کند. همچنین، بیانیه چشم‌انداز اهداف شما را برای خود، شرکت، و مصرف‌کنندگان شرح می‌دهد. این چشم‌انداز نقش آینده شرکت و همچنین معیاری برای ارزیابی ارزشی که شما ایجاد می‌کنید، دارد.

همچنین، بیانیه ماموریت و چشم‌انداز یک شرکت به عنوان یک یادآور برای همه ذینفعان عمل می‌کند که برای توسعه شرکت تلاش می‌کنند. این دو مولفه کمک می‌کنند تا تمرکز روی نکات کلیدی حفظ شود و اطمینان حاصل شود که همیشه کار درستی انجام می‌شود.

تعریف بیانیه ماموریت و چشم انداز:

با توجه به واقعیتی که بیانیه‌های ماموریت و چشم‌انداز به هدف‌های مختلفی پیش می‌روند، این دو دارای تفاوت‌های مهم و خودمختص است. یک سازمان باید هر دوی این المان‌ها را در اختیار داشته باشد تا ریشه‌های محکمی برای اهداف خود داشته باشد و به‌صورت مستقیم در راستای آن تصمیمات بگیرد.

بیانیه‌های ماموریت به‌طور عمده به صورت حال نوشته می‌شوند تا به‌صورت خلاصه، اهداف و تمرکزهای اصلی سازمان را بیان کنند. این بیانیه به‌صورت کوتاه نشان‌دهنده این است که چرا یک سازمان به‌عنوان یک واحد تجاری فعالیت می‌کند.

بیانیه ماموریت هدفی کلی از سازمان ارائه می‌دهد که باید به همه داخل و خارج از سازمان روشن باشد. هرچه این بیانیه ماموریت کوتاه‌تر باشد، توضیحات واضحتر و اثربخش‌تری ارائه می‌دهد.

در مقابل، بیانیه‌های چشم‌انداز بیشتر بر تمرکز به طرح آینده سازمان تمرکز دارد. این سند به‌عنوان نشانی از اهداف و آرزوهایی که یک شرکت قصد دارد در آینده دستیابی به آنها را داشته باشد، عمل می‌کند. هدف اصلی بیانیه چشم‌انداز، الهام‌بخشی و ترغیب اعضای سازمان به رشد و پیشرفت است. به‌طور معمول، بیانیه چشم‌انداز سازمان حتی در صورت تغییر استراتژی‌ها، ثابت می‌ماند.

نحوه نوشتن بیانیه ماموریت:

قبل از شروع به نگارش بیانیه ماموریت، اولین وظیفه این است که یک ایده واضح و یکتا در مورد “پیشنهاد فروش منحصر به فرد” کسب و کار خود داشته باشید. این ایده باید هویت یکتای شما را به تماشاگران انتقال دهد، به طوری که مشتریان شما به شما نسبت به رقبا ترجیح دهند.

یافتن “پیشنهاد فروش منحصر به فرد” یکی از قسمت‌های حیاتی در توسعه استراتژی تجاری است. بنابراین حتی اگر این مسئله زمان و زحمت بسیاری را بطلبد، مطمئن شوید که با یک “پیشنهاد فروش منحصر به فرد” با کیفیت پیش می‌روید. اصولاً پیشنهاد فروش یک شرکت هدفی است که برای خودش و دلیل وجود خودش مشخص می‌کند.

پس از تصمیم‌گیری در مورد ویژگی منحصر به فرد کسب و کار، در مورد چگونگی اجرای آن بیشتر تحقیق کنید.

به‌عنوان مثال:

بیانیه ماموریت شرکت تسلا:

“برای ایجاد قانع‌کننده‌ترین شرکت خودروسازی قرن بیست و یکم با هدایت انتقال جهان به وسایل نقلیه الکتریکی.”

در این جمله، نیمه اول به‌وضوح نشان می‌دهد که هدف شرکت چیست و چه کاری را می‌خواهد انجام دهد. نیمه دوم نشان می‌دهد که چگونه برنامه‌ریزی شده است تا به این هدف برسد.

بیانیه ماموریت شرکت گوگل:

“برای سازماندهی اطلاعات جهان و قابل دسترس و مفید ساختن در سطح جهانی.”

در اینجا هدف سازمان با روش‌هایی که برای اجرای اهداف خود هدف‌گذاری می‌کند، به هم آمیخته شده است.

ساختار بیانیه‌های ماموریت ممکن است متفاوت باشد، اما اجزای فوق باید از طریق استفاده مؤثر از بازی کلمات به وضوح به خواننده منتقل شوند.

چگونه یک بیانیه چشم انداز بنویسیم:

بیانیه‌های چشم‌انداز به عنوان پرچم‌دارهای اهداف آینده سازمان عمل می‌کنند و باید آرمان‌ها و اهداف ارتقا یافته آینده را بازتاب دهند. این بیانیه‌ها، متفاوت از بیانیه‌های ماموریت هستند، زیرا بیشتر بر روی هدف آینده تمرکز دارند و زمانی که خوانده می‌شوند، باید الهام‌بخش باشند.

قدم اول: شناسایی ارزش‌ها و تأثیرات انسانی

قبل از هر چیز، شروع به شناسایی بیانیه ماموریت و تعیین ارزش انسانی در آن یا تلاش برای درک تأثیر سازمان شما بر افراد است. بیانیه چشم‌انداز زمانی الهام‌بخش‌تر خواهد بود که تأثیر مثبتی که بر افراد یا جاهای مختلف می‌گذارد، بشناسید.

قدم دوم: انتخاب مهم‌ترین ارزش‌ها

پس از آن، به سراغ مهم‌ترین ارزشی بروید که می‌بینید سازمان شما دارد. این ارزش‌ها می‌توانند شامل خدمات، تعالی، صداقت و غیره باشند.

قدم سوم: ادغام ماموریت و ارزش‌ها در بیانیه چشم‌انداز

سپس، ماموریت سازمان خود را با ارزش‌هایی که آن را منتقل می‌کنند ترکیب کنید تا برای مردم الهام‌بخش باشد. این بیانیه همچنین باید اهداف و جاه طلبی‌هایی را که شرکت برای دستیابی به آن تلاش می‌کند، به وضوح مشخص کند.

مثال:

بیانیه چشم‌انداز شرکت تسلا:

“برای تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار.”

آنها بسیار هوشمندانه از کلمه «تسریع» استفاده کرده‌اند که بر خوانندگان تأثیر می‌گذارد. این جمله نه‌تنها الهام‌بخش است بلکه اشتیاق و هدف آینده‌ای را که متصور است، نشان می‌دهد. آنها در ادغام ماموریت سازمان و ارزشی که می‌دهد و همچنین آینده‌ای را که متصور است، کار بسیار عالی انجام داده‌اند.

مثال دیگر:

بیانیه چشم‌انداز شرکت آمازون:

“مشتری محورترین شرکت زمین باشید، جایی که مشتریان می‌توانند هر چیزی را که ممکن است بخواهند آنلاین بخرند و کشف کنند.”

هر کسی که بیانیه چشم‌انداز آنها را می‌خواند، به وضوح اهداف و آرزوهای آنها را درک می‌کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

نویسنده سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×