» مطالب » دیگر رسانه ها » خواص هل برای زنان و مردان چیست؟
هل
دیگر رسانه ها

خواص هل برای زنان و مردان چیست؟

دی 25, 1402 60192

هل ممکن است به مشکلاتی مانند فشار خون بالا، کاهش وزن و رفع عفونت کمک کند، اما برای تایید علمی چنین مواردی، قطعا نیاز به تحقیقات بیشتری است.

هل یکی از ادویه های خوش بو و خوش عطری است که می‌توانید آن را هنگام پخت و پز به غذا، دسر یا انواع نوشیدنی‌های خود اضافه کنید.

هل ادویه ای با طعمی تند و کمی شیرین است که از هند به سراسر دنیا صادر شده است و در حال حاضر در انواع غذاها استفاده می‌شود.

دانمشندان در حال تحقیق برروی خواص و فواید دانه، روغن و عصاره هل هستند و تصور می‌کنند که این ادویه دارای خواص دارویی چشمگیر بوده است و قرن ها در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

برای خرید هل اکبر یا اطلاع از قیمت هل اکبر نیز  می‌توانید از طریق سایت گیاهینه اقدام کنید.

از همین رو امروز 10 خاصیت هل برای زنان و مردان را باهم مرور می‌کنیم.

خواص هل چیست؟

1. خواص آنتی اکسیدانی و دیورتیک

در یک مطالعه، محققان روزانه سه گرم پودر هل را به 20 بزرگسالی که به تازگی تشخیص فشار خون بالا برای آنها داده شده بود، دادند.

 پس از 12 هفته، سطح فشار خون به طور قابل توجهی به محدوده طبیعی کاهش یافته بود.

نتایج امیدوارکننده این مطالعه در خصوص کاهش فشار خون ممکن است مربوط به سطوح بالای آنتی اکسیدان‌ها در هل باشد. در واقع، وضعیت آنتی اکسیدانی شرکت کنندگان تا پایان مطالعه 90 درصد افزایش یافته بود و آنتی اکسیدان ها نیز با کاهش فشار خون مرتبط هستند.

محققان همچنین گمان می‌کنند که این ادویه به دلیل اثر ادرار آوری که دارد، فشار خون را کاهش می‌دهد، به این معنی که هل می‌تواند ادرار را برای از بین بردن آبی که در بدن شما جمع می‌شود، به عنوان مثال در اطراف قلب، تقویت کند.

2.دارای ترکیبات ضد سرطان

مطالعاتی که روی موش‌ها انجام شده است، نشان داده که پودر هل می‌تواند فعالیت آنزیم‌های خاصی را که به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند، افزایش دهد.

این ادویه همچنین ممکن است توانایی سلول‌های کشنده طبیعی بدن را برای حمله به تومورها افزایش دهد.

همچنین در یک مطالعه، محققان دو گروه از موش ها را در معرض ترکیبی قرار دادند که باعث سرطان پوست می‌شود و به یک گروه 500 میلی گرم هل آسیاب شده به ازای هر کیلوگرم وزن (227 میلی گرم به ازای هر پوند) وزن در روز، دادند.

پس از 12 هفته، تنها 29 درصد از گروهی که هل مصرف کردند، در مقایسه با بیش از 90 درصد از گروه کنترل، به سرطان مبتلا شدند.

البته، اگرچه نتایج امیدوارکننده است، اما این مطالعات فقط بر روی موش ها یا در لوله های آزمایش انجام شده است و قبل از اینکه بتوان ادعاهای قوی تری کرد، به تحقیقات انسانی نیاز است.

3. اثرات ضد التهابی

التهاب زمانی رخ می دهد که بدن شما در معرض مشکلات خارجی قرار گیرد. التهاب حاد، یکی از شرایط بدنی است که باید جدی گرفته شود و التهاب طولانی مدت می‌تواند منجر به بیماری های مزمن شود.

آنتی اکسیدان هایی که به وفور در هل یافت می شوند، از سلول ها در برابر آسیب محافظت و از بروز التهاب جلوگیری می‌کنند.

یک مطالعه نشان داد که عصاره هل در دوزهای 50 تا 100 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در مهار حداقل چهار ترکیب مختلف التهابی در موش‌ها مؤثر بوده است.

مطالعه دیگری روی موش‌ها نشان داد که خوردن پودر هل باعث کاهش التهاب کبد ناشی از خوردن یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و چربی می‌شود.

اگرچه مطالعات زیادی در مورد اثرات ضد التهابی هل در انسان وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل ها ممکن است وضعیت آنتی اکسیدانی را تا 90٪ افزایش دهند.

4.  بهبود سلامت گوارشی

هل یک ادویه مقوی برای دستگاه گوارش است. این ادویه باعث تحریک ترشح صفرا و آنزیم‌های گوارشی مفید می‌شود و در نتیجه به بهبود هضم غذا کمک می‌کند. هل همچنین می‌تواند به کاهش نفخ، گاز معده و اسهال کمک کند.

5.  تقویت سیستم ایمنی بدن

هل یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های ازاد محافظت می‌کنند.

6. رفع بوی بد دهان

هل یکی از بهترین گزینه ها برای رفع بوی دهان می‌باشد که از گذشته تا کنون کاربرد زیادی داشته است. در حقیقت می‌توان گفت یکی از اولین کاربردهای هل، استفاده از آن برای رفع بوی بد دهان بوده است.

7. درمان عفونت‌ها

هل همچنین دارای اثرات ضد باکتریایی در خارج از دهان است و ممکن است عفونت ها را درمان کند.

هل دارای ترکیباتی است که می‌تواند با سویه های مختلفی از یک باکتری مبارزه کند و از همین جهت هم برای درمان و یا پیشگیری از بسیاری از عفونت ها از هل استفاده می‌کنند.

8. بهبود تنفس

ترکیبات موجود در هل می‌تواند به افزایش رسیدن هوا به ریه ها و بهبود تنفس کمک کند.

هنگامی که هل در رایحه درمانی استفاده می‌شود، می‌تواند بوی نشاط آوری ایجاد کند که توانایی بدن شما را برای استفاده از اکسیژن در طول ورزش افزایش می‌دهد.

در یک مطالعه از گروهی از شرکت کنندگان خواسته شد تا قبل از راه رفتن روی تردمیل به مدت 15 دقیقه، اسانس هل را به مدت یک دقیقه استنشاق کنند. این گروه در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل توجهی جذب اکسیژن بیشتری داشتند.

9. کاهش سطح قند خون

هنگامی که هل به صورت پودر مصرف شود، می‌تواند قند خون را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب و کربوهیدرات بالا (HFHC) باعث می‌شود که سطح قند خون آنها برای مدت طولانی‌تری نسبت به زمانی که با یک رژیم غذایی معمولی تغذیه می‌شدند، بالا بماند.

وقتی به موش‌هایی که از رژیم غذایی HFHC استفاده می‌کردند پودر هل داده شد، قند خون آنها برای مدت طولانی‌تری از قند خون موش‌های رژیم غذایی معمولی بالا نمی‌ماند.

 

اما با این حال، پودر هل ممکن است همین اثر را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نداشته باشد.

 

در کل برای اثبات این موضوع به شواهد و تحقیقات بیشتری نیاز است.

10. سایر خواص بالقوه هل برای سلامتی انسان

علاوه بر مزایای گفته شده، هل روی قسمت های دیگری از بدن نیز تاثیر مثبت دارد.

کبد:

عصاره هل ممکن است افزایش آنزیم های کبدی، سطح تری گلیسیرید و کلسترول را نیز کاهش دهد. همچنین ممکن است از بزرگ شدن و سنگین شدن کبد جلوگیری کند، که همین مورد خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد

اضطراب:

یک مطالعه در موش‌ها نشان می‌دهد که عصاره هل ممکن است از اضطراب رفتاری جلوگیری کند، این مورد ممکن است به این دلیل باشد که سطح پایین آنتی اکسیدان خون با ایجاد اضطراب مرتبط است.

کاهش وزن

کلام اخر

هل یک ادویه و داروی باستانی است که خواص بسیار زیادی دارد. این ادویه می‌تواند  فشار خون را کاهش دهد، تنفس را بهبود بخشد و به کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که هل میتواند به مبارزه با تومورها، بهبود اضطراب، مبارزه با باکتری‌ها و محافظت از کبد شما کمک کند، اگرچه به شواهد بیشتری در این مورد نیاز داریم.

در کل اضافه کردن هل به غذا، نه تنها باعث خوش عطر و طعم شدن غذا یا دسر شما می‌شود بلکه می‌تواند خواص زیادی را برای بدن شما به همراه داشته باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

خبرنگار کسب و کار

عاشق دنیای مارکتینگ در اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×