» مطالب » اخبار کسب و کار » راهکارهای عالی برای داشتن متادیسکریپشن فوق‌العاده
Excellent meta description
اخبار کسب و کار

راهکارهای عالی برای داشتن متادیسکریپشن فوق‌العاده

اسفند 13, 1402 50149

اگر یک وبسایت دارید یا در حال نوشتن مطالب بر روی یک وبسایت هستید، احتمالاً تا به حال بارها درباره “متادیسکریپشن” شنیده‌اید. این عاملی است که در بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) تأثیر قابل توجهی دارد و باید کلمات کلیدی خود را در آن به خوبی بچینید! احتمالاً در این لحظه بعضی از شما به عنوان خوانندگان، مایلید صفحه را ببندید و به ما چند فحش بدهید! اما اگر فکر می‌کنید که این دیدگاه درست است، به شدت توصیه می‌شود که در ادامه مقاله با ما همراه باشید. حتی اگر فکر نمی‌کنید که قدم‌تان روی چشم باشد .

متا در لغت به معنای موثرترین تاکتیک و روش در رسیدن به هدف است. وقتی ما متا را در کنار لغت دیسکریپشن (توضیحات) می‌آوریم، می‌توان از آن این برداشت را داشت که این توضیحات یکی از موثرترین روش‌ها برای جلب توجه و خوانده شدن مقاله شماست، و این کاملاً درست است! متادیسکریپشن توضیحی مختصر درباره مقاله است که افراد در صفحات نتایج گوگل (SERP) در کنار متا تایتل مشاهده می‌کنند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که روی لینک کلیک کنند یا خیر. به طور کلی، متا دیسکریپشن همراه با متا تایتل، ویترین مغازه شما هستند و هرچه جذاب‌تر باشند، نرخ کلیک (CTR) شما افزایش می‌یابد، به عبارت دیگر، تعداد بیشتری از افراد وارد مقاله شما می‌شوند و به بازاریابی شما می‌پیوندند.

حالا که مهمترین فایده متادیسکریپشن را فهمیدیم، بیایید ببینیم افسانه‌های مربوط به سئوی متا دیسکریپشن چقدر واقعیت دارند؟

تاثیر متا دیسکریپشن در سئو چیست؟

قدیم قدیم‌ها، متا دیسکریپشن یکی از عوامل مهم در سئو بود. اما به تازگی، گوگل تکراراً اعلام کرده است که متا دیسکریپشن دیگر سیگنال چندان مهمی برای سئو نیست. اما همچنان باید به نصیحت‌های گوگل توجه کنیم، زیرا گوگل همیشه رازآلود بوده و باید بررسی کنیم که تحقیقات چه می‌گویند.

بر اساس تحقیقات اخیر شرکت Yoast:

گوگل به صورت خودکار تعداد زیادی متا دیسکریپشن ایجاد می‌کند.
تنظیم طول و تراکم کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن تأثیر چندانی بر رتبه‌بندی ندارد.
در دو سوم موارد آزمایشی، گوگل از پاراگراف اول متن استفاده کرده است.
بنابراین، در حال حاضر تاثیر متا دیسکریپشن بر رتبه‌بندی و سئو کمتر است و به جای آن، بهینه‌سازی محتوا و سایر عوامل سئو مهمتر شده‌اند.

اما باید در نظر داشت که ارزش متا دیسکریپشن فقط به معیارهای محتوایی گوگل محدود نمی‌شود. در واقع، آن شامل عوامل مهمی مانند نرخ کلیک (CTR) و هدایت پرسونا مناسب نیز می‌شود. نگارش یک متا دیسکریپشن مناسب و مرتبط با محتوای صفحه باعث می‌شود تا تعداد بیشتری کاربر وارد صفحه شما شوند و با افزایش نرخ CTR، سیگنالی به گوگل ارسال می‌کنید که ویترین مغازه شما نسبت به رقبا جذاب‌تر است. همچنین، با حفظ ارتباط بین متا دیسکریپشن و محتوای صفحه، انتظارات کاربران را برآورده می‌کنید و به گوگل سیگنال می‌فرستید که ویترین مغازه شما تنها زیبایی سطحی ندارد، بلکه محصولات و خدمات مغازه شما نیز جذابیت لازم را دارند.

حالا بیایید به عواملی که می‌توانید با آن‌ها یک متا دیسکریپشن فوق‌العاده بنویسید، نگاهی بیندازیم:

۱. طول متا دیسکریپشن:
استاندارد نگارش متا دیسکریپشن در گذشته بین ۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر بود، اما اخیراً گوگل در برخی موارد تا ۳۰۰ کاراکتر را نمایش می‌دهد. تعداد کاراکتر مشخصی برای متا دیسکریپشن وجود ندارد، بلکه طول متن به پیامی که می‌خواهید انتقال دهید بستگی دارد. ممکن است در برخی موارد، متا دیسکریپشن با ۵۰ کاراکتر بهترین نتیجه را به شما بدهد، در حالی که در موارد دیگر، متا دیسکریپشن با ۲۰۰ کاراکتر بهترین عملکرد را داشته باشد. بهترین طول متا دیسکریپشن کاملاً به محتوا، مخاطبان و رقبای شما بستگی دارد.

۲. برای نگارش یک مقاله خوب، ابتدا کلمات کلیدی مورد نظرتان را در گوگل سرچ کنید.
اولین مرحله برای نوشتن یک مقاله موفق، سرچ کردن کلمات کلیدی مورد نظرتان در موتور جستجوی گوگل است. در این دنیا تنها شما نیستید، بلکه رقبای زیادی وجود دارند که قصد دارند کلمات کلیدی مورد نظرتان را به خود اختصاص دهند و در صدر نتایج جستجو قرار بگیرند. لذا باید بررسی کنید که رقبا چگونه متا دیسکریپشن خود را نگاشت کرده‌اند و شما چگونه می‌توانید بهتر یا حتی متفاوت‌تر از آنها باشید تا توجه کاربران را به ویترین خود جلب کنید.

۳. به پرسونای مشتریان خود توجه کنید.
مفهوم پرسونا به ساخت چند شخصیت خیالی اشاره دارد که بیشترین ویژگی‌ها و مشخصات مشتریان شما را دارا می‌باشند. با تحقیق در مورد مشتریان خود و ساخت پرسونا برای کسب و کارتان، می‌توانید بیشتر درک کنید که آیا مخاطبان شما بیشتر زنان هستند یا مردان، چه بازه سنی‌ای را پوشش می‌دهند و غیره. وقتی می‌دانید که با چه نوع مشتریانی در حال صحبت هستید، بهتر می‌توانید از کلمات مناسب برای آنها استفاده کنید و با ایجاد ارتباط موثرتر، آنها را به خود جذب کنید.

۴. قرار دادن کلمات کلیدی در توضیحات مطلب را در نظر بگیرید.
گوگل بارها بیان کرده است که قرار دادن کلمات کلیدی در توضیحات متنی به تنهایی برای بهبود رتبه‌بندی در نتایج جستجو موثر نیست، اما هنگامی که شما یک عبارت را در گوگل جستجو می‌کنید، چه می‌بینید؟ کلمات کلیدی مرتبط در متادیسکریپشن مطالب به صورت پررنگ نمایش داده می‌شوند.

به هر حال، این مسئله ارتباط مستقیم با الگوریتم گوگل ندارد، اما باعث کمک به کاربران می‌شود تا مطلب مرتبط را بهتر پیدا کنند و در نتیجه تجربه کاربری بهتری داشته باشند که گوگل هم به آن علاقه‌مند است. با این حال، به خاطر داشته باشید که گوگل همیشه پیچیده است!

۵. خود را منحصر به فرد و جذاب نمایید.
اگر توضیحات متادیسکریپشن شما جذاب نباشد، نمی‌تواند به افزایش کلیک و رتبه شما کمک کند. ابتدا عبارت کلیدی مقاله خود را جستجو کنید و ببینید رقبا چه محتوایی را ارائه کرده‌اند. حالا ببینید چگونه می‌توانید برجسته و متفاوت باشید! از شماره‌گذاری، ایموجی‌ها، تأکید بر نقطه دردهای مخاطب در ابتدای توضیحات و… استفاده کنید تا خود را نسبت به سایرین منحصر به فرد و جذاب‌تر کنید.

۶. جذب کننده بودن و تشنه کردن مخاطب را مد نظر قرار دهید!
یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه وبسایت متمم است. متمم با ارائه قسمتی از محتوای آموزشی خود به صورت رایگان، توانسته است توجه کاربران را جلب کند و پس از ایجاد جذابیت در محتوا، انتخابی جز خرید اشتراک برای دسترسی به بخش باقی‌مانده محتوا را به کاربران ندارد! در پایان توضیحات متادیسکریپشن، با قرار دادن علامت “…” در نقطه‌ای حساس، خواننده را تشنه کننده محتوای بیشتر می‌کنید. همچنین، با بیان یک نکته ویژه در مورد مقاله، مانند مصاحبه با یک شخصیت مشهور، کنجکاوی مخاطب را برای باز کردن مقاله تحریک می‌کنید. البته باید مراقب باشید که جلب توجه مخاطب به هر قیمتی برای شما مفید نیست. در ابتدا، باید محتوای عالی داشته باشید و بدانید با کدام نوع افراد در ارتباط هستید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×