» مطالب » اخبار کسب و کار » مروری بر بخش اپلیکیشن‌ها از گزارش سال یکتانت
اپلیکیشن‌ها
اخبار کسب و کار

مروری بر بخش اپلیکیشن‌ها از گزارش سال یکتانت

فروردین 1, 1403 80154

تازگی‌ها پلتفرم تبلیغات دیجیتال یکتانت گزارشی درباره عملکرد تبلیغات دیجیتال در سال ۱۴۰۱ در ایران انتشار داده است. این گزارش بخشی از تحلیل‌ها را به حوزه اپلیکیشن‌ها اختصاص داده و از داده‌های «کافه بازار» و «سیب‌اپ» استفاده کرده است.

گزارش پلتفرم یکتانت وضعیت صنعت تبلیغات

در سال گذشته را تحلیل کرده است و به بررسی وضعیت بازار اپلیکیشن‌های ایرانی پرداخته است. برای این منظور، داده‌های مربوط به کاربران اندروید از «کافه بازار» و داده‌های مربوط به کاربران iOS از «سیب‌اپ» توسط یکتانت جمع‌آوری شده است.

با توجه به داده‌های به دست آمده در سال ۱۴۰۱، تعداد کاربران اندروید در ایران حدود ۶۰ میلیون نفر بوده و تعداد کاربران iOS فقط ۶ میلیون نفر است. این به این معنی است که تعداد کاربران اندرویدی بیش از ۱۰ برابر تعداد کاربران سیستم عامل iOS در ایران است. همچنین، تعداد بیش از ۱۷ هزار اپلیکیشن ایرانی برای نسخه اندروید توسعه یافته‌اند، در حالی که تنها ۱۰۰۰ اپلیکیشن برای نسخه iOS ثبت شده‌اند.

گزارش کافه بازار نشان می‌دهد که تعداد نصب‌های ثبت شده در این پلتفرم در سال ۱۴۰۱ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بار رسیده است. بیشترین نصب برنامه‌ها در ماه مهر اتفاق افتاد و با بیش از ۱۳۰ میلیون بار نصب، رکورد سال را شکست. همچنین، در ماه‌های دی و بهمن نیز بیشترین تعداد نصب برای بازی‌ها ثبت شده است.

به گزارش یکتانت، ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۱ کمترین فعالیت در حوزه دانلود برنامه و بازی را در پلتفرم کافه بازار به خود اختصاص داده است.

یک بخش از گزارش به تحلیل بخش خبری و دسته‌بندی اخبار در اپلیکیشن‌های ایرانی اختصاص داده شده است. بر اساس اعلام یکتانت از طریق ادیوری، اخبار ورزشی به عنوان بخشی با بیشترین بازدید در اپلیکیشن‌های ایرانی معرفی شده است. اخبار ورزشی تقریباً با ۴۹.۸ درصد از کل بازدیدهای بخش خبری را در بر گرفته است، که نزدیک به نیمی از ترافیک اخبار را تشکیل می‌دهد. در مقابل، بخش اخبار اقتصادی با ۳.۵ درصد کمترین میزان توجه را در فضای اپلیکیشن‌های ایرانی در بین بخش‌های خبری دارد.

در گزارش یکتانت، بررسی و مقایسه جست‌وجوی برنامه‌ها و بازی‌ها در اپ استور کافه بازار صورت گرفته است و نتایج این تحلیل تفاوت قابل توجهی در جست‌وجوی این دو دسته را نشان می‌دهد. طبق آمار، جست‌وجوی برنامه‌ها با بیش از یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون بار در صدر قرار دارد، در حالی که بازی‌ها فقط ۸۸۰ میلیون بار جست‌وجو شده‌اند.

در بین برنامه‌ها، ابزارهای کاربردی با بیش از ۲ میلیون بار جست‌وجو، پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های اندرویدی در سال گذشته بودند. در رتبه دوم و سوم، اپلیکیشن‌های آموزشی و سرگرمی قرار دارند. اما شخصی‌سازی و امور مالی کمترین تقاضا را در بین برنامه‌های جست‌وجو شده برای ایرانیان داشته‌اند.

در میان بازی‌های جست‌وجو شده در کافه بازار، بازی‌های دانستنی و کلمات کمترین تقاضا را داشته و بازی‌های مسابقه‌ای پرطرفدارترین گروه را در بین بازی‌های اندرویدی تشکیل می‌دهند.

سیب اپ در حوزه برنامه‌های جست‌وجو شده در میان کاربران iOS به یکتانت گزارش داده است که برنامه‌های پیام‌رسان و امور مالی در این گروه از برنامه‌ها پرطرفدارترین بوده‌اند. به عبارت دیگر، مخاطبان iOS بیشترین تقاضا را برای برنامه‌های پیام‌رسان و مرتبط با امور مالی نشان داده‌اند. در مقابل، برنامه‌های مذهبی با فاصله زیادی کمترین جست‌وجو را در این پلتفرم داشته‌اند.

در حوزه بازی‌ها، بخش کلمات و دانستنی‌ها بیشترین تقاضا را داشته است. گزارش ارائه شده توسط سیب اپ نشان می‌دهد که کاربران iOS بیشترین جست‌وجو را در بخش کلمات و دانستنی‌ها داشته‌اند. به عبارت دیگر، بازی‌های مرتبط با کلمات و دانستنی‌ها در میان کاربران iOS بیشترین تقاضا را داشته‌اند. در مقابل، بازی‌های ورزشی کمترین آمار جست‌وجو را در بین بازی‌های مورد علاقه کاربران iOS داشته‌اند.

گزارشی که درباره تبلیغات روزانه در کافه بازار منتشر می‌شود ارائه شده است. بر اساس آمارها، میانگین تعداد نمایش تبلیغات در کافه بازار بیش از ۸۵۰ هزار بار در روز است.

گزارش یکتانت به بودجه تبلیغات کافه بازار و سیب اپ پرداخته است

در پلتفرم کافه بازار، بیشترین سرمایه‌گذاری در تبلیغات اپلیکیشن‌های مربوط به امور مالی صورت گرفته است. اما مطبوعات و سلامت کمترین سهم را در بودجه تبلیغات کافه بازار داشته‌اند.

در بودجه تبلیغات سیب اپ، بیشترین سهم به فیلم و موسیقی و سپس به اپلیکیشن‌های خدماتی اختصاص داده شده است. از سوی دیگر، برنامه‌های مذهبی بودجه‌ای نزدیک به صفر داشته‌اند و در سطح بسیار کمی تبلیغات صورت گرفته است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×