» مطالب » اخبار کسب و کار » نکات اساسی درباره سلامت مالی استارتاپ ها
نکات اساسی درباره سلامت مالی استارتاپ ها
اخبار کسب و کار

نکات اساسی درباره سلامت مالی استارتاپ ها

آذر 24, 1402 10189

هر کسی که به فکر شروع یک کسب‌و‌کار جدید است، به دنبال کسب سود است. اما چگونه می‌توانیم کسب‌و‌کاری سودآور ایجاد کنیم؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم، این است که محصول یا خدماتی ارائه دهیم که مردم به آن نیاز دارند و می‌خواهند از آن استفاده کنند. اگر به دنبال ایده برای کسب‌و‌کار هستید، باید به خوبی ایده‌هایتان را تحلیل کنید و یک استارتاپ راه‌اندازی کنید که مسائل مشتریان را حل کند و به قدری ارزشمند باشد که آنها تمایل داشته باشند برای آن پول بپردازند.

نکته دیگر این است که برای راه‌انداختن کسب‌و‌کار سودآور، باید به خوبی از جنبه‌های مالی و تجزیه‌ و تحلیل‌های مرتبط با هزینه و فایده آگاهی داشته باشیم. بررسی دقیق این مسائل به ما کمک می‌کند تا میزان سودی که می‌توانیم به دست آوریم را پیش‌بینی کنیم. از شاخص‌های اصلی عملکرد همانند تجزیه‌ و تحلیل‌های مالی استفاده کنیم تا به عنوان یک کارفرما مطلع و هوشمندانه تصمیم‌های مالی بگیریم.

سلامت مالی یعنی چی؟
همون‌طور که استارتاپ شما رشد می‌کنه، باید به مواردی مهم توجه کنید. این موارد شامل هزینه جذب مشتری، زمان باقی‌مانده استارتاپ و مدت زمانیه که مشتریان با شما هستند. برای درک اینکه این موارد چطور بر سودآوری و ارزش استارتاپ شما تاثیر می‌ذارن، می‌تونید یه محاسبه ساده انجام بدید. این محاسبه بهتون کمک می‌کنه بفهمید با تغییر هر یک از این موارد، عملکرد مالی شما چطور تغییر می‌کنه.

توجه به نکات اساسی در مورد سلامت مالی
تو اینجا ۹ نکته مهم رو آوردیم که باید بهشون توجه داشته باشید. هر زمان که استارتاپ شما به رشد ادامه می‌ده، ممکنه شاخص‌های عملکردتون تغییر کنن. به عنوان مثال، وقتی استارتاپ شما شروع به کار کرد، تعداد ثبت‌نام‌ها و جذب مشتریان جدید می‌تونه یکی از معیارهای اصلی باشه که نشون می‌ده که ایده‌ی شما خوب جواب داده و مشتریان از راه‌حل شما راضی هستن.

ارزش مشتری در درازمدت یعنی چی؟
این معیار به شما نشون می‌دهد که هر مشتری در طول زمانی که با استارتاپ شما همراهه، چقدر درآمد براتون ایجاد می‌کنه. اولش می‌تونید این ارزش رو با میانگین ارزش خرید مشتریان در فرآیند عضویت محاسبه کنید. بعد این مقدار رو برای یک ماه یا یک سال حساب کنید. به این ترتیب می‌تونید ارزش مشتری رو بررسی کنید. اگر بفهمیدید از هر مشتری چقدر درآمد دارید، می‌تونید حداکثر میزانی که می‌تونید برای جذب هر مشتری هزینه کنید رو هم محاسبه کنید. این مسئله خیلی ساده است!

هزینه جذب مشتری چیه؟
همونطور که از اسمش پیداست، هزینه‌ایه که شما باید برای جذب هر مشتری پرداخت کنید. وقتی که استارتاپ راه‌اندازی می‌کنید و محصول جدیدی با یک برند ناشناخته معرفی می‌کنید، ممکنه هزینه جذب مشتری بیشتر باشه. اما وقتی متوجه می‌شوید مشتری ایده‌آل شما چه ویژگی‌هایی را دوست دارد، می‌توانید بهترین استراتژی بازاریابی را انتخاب کنید و هزینه جذب مشتری به تدریج کاهش پیدا می‌کند. مهم است که بدانید هزینه جذب مشتری شامل هزینه‌های فروش، بازاریابی و توزیع نیز می‌شود.

شاخص از دست دادن مشتری یعنی چی؟
این معیار به شما نشون می‌دهد که چند درصد از مشتریانی که از شما خرید کردند، سفارشات خود را لغو کردند. همیشه سعی کنید این شاخص رو در حداقل ممکن نگه دارید.

حفظ مشتری چیه؟
این شاخص معکوس شاخص از دست دادن مشتریه. نشون می‌دهد چند درصد از مشتریانی که از خدمات یا محصولات شما استفاده می‌کنند، باقی می‌مونند و ادامه می‌دهند. این مشتریان از خدمات شما راضی هستند و ادامه می‌دهند.

گردش پول نقد چیه؟
این معیار از مقایسه درآمد و هزینه‌هاتون به دست میاد. یعنی نشون می‌دهد چقدر پول به کسب‌و‌کار شما میاد و چقدر پول از دست می‌دید. اگر این شاخص مثبت باشه، یعنی درآمد شما بیشتر از هزینه‌هاتونه.

بازگشت سرمایه چیه؟
این معیار به شما میگه چقدر از سرمایه‌ای که در کسب‌وکار گذاشتید، به دست آمده یا از دست رفته. برای حساب کردنش، ابتدا سود یا ضررتون رو از کل سرمایه‌گذاری‌تون کم کنید و حاصل رو در ۱۰۰ ضرب کنید. این عدد، شاخص بازگشت سرمایه شماست.

میزان مصرف سرمایه چیه؟
این معیار به شما میگه که یه استارتاپ چقدر از سرمایه‌اش رو برای فعالیت‌هاش مصرف می‌کنه. این شاخص به ما بگویید که استارتاپ چقدر برای تامین مالی‌اش از سرمایه استفاده می‌کنه. این معیار بستگی به مدل تجاری و استراتژی رشد استارتاپ داره.

درآمد چیه؟
درآمد همون پولیه که از فروش محصولات یا خدمات به دست میارید. این شاخص مهمه برای سنجش عملکرد استارتاپ، ولی به عنوان یک معیار کلی، هزینه‌های تجاری توش لحاظ نمیشه.

درآمد خالص چیه؟
درآمد خالص از تفاوت میان درآمد و هزینه‌هاتون به دست میاد. دقت به ارزش مشتری در درازمدت، هزینه جذب مشتری، هزینه از دست دادن مشتری، هزینه حفظ مشتری، گردش پول، بازگشت سرمایه و مصرف سرمایه، به شما کمک میکنه تا بتونید درآمدتون رو افزایش بدید و در نهایت کسب‌وکار سودآوری داشته باشید.

حتی اگه تازه قصد دارید یه کسب‌وکار راه بندازید و فکر می‌کنید هنوز زوده که درباره این شاخص‌ها فکر کنید، بهتره به یاد بیارید که حتی اگه محصول خوبی داشته باشید، ممکنه باز هم با مشکلاتی روبه‌رو بشید!

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

نویسنده سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×