» مطالب » اخبار کسب و کار » ۴ راهکار مهم برای سئوی صفحات دسته‌بندی‌ سایت
seo
اخبار کسب و کار

۴ راهکار مهم برای سئوی صفحات دسته‌بندی‌ سایت

بهمن 20, 1402 80173

در استراتژی سئو سایت، علاوه بر تمرکز بر نمایش صفحات فردی مانند محصولات یا مقالات در نتایج گوگل، گاهی اوقات لازم است رتبه صفحات دسته‌بندی سایت را نیز بهبود بخشید. هر متخصص سئوی با تجربه می‌داند که کاربران در زمان جستجو، بسته به کلمات کلیدی یا عباراتی که استفاده می‌کنند، باید به صفحات فردی مانند محصولات یا مقالات هدایت شوند، و در بعضی موارد نیاز است که به صفحه دسته‌بندی نیز دسترسی داشته باشند.

یک نکته مهم در اینجا وجود دارد که سئوی صفحه محصول و سئوی صفحه دسته‌بندی تفاوت زیادی دارند. در این مقاله کوتاه، سعی کرده‌ایم به طور خلاصه اصول آن را توضیح دهیم و شما را در بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی سایت راهنمایی کنیم.

این مطلب از ایبوک جدید تریبون با عنوان “در مسیر سئوی صفحات دسته‌بندی چه می‌گذرد؟” استخراج شده است. شما می‌توانید محتوای کامل را به صورت رایگان دانلود کنید.

دلیل اهمیت سئوی صفحات دسته‌بندی چیست؟

نباید اهمیت استراتژی سئوی صفحات دسته‌بندی را نادیده بگیریم، زیرا ورودی ارگانیک از صفحات دسته‌بندی می‌تواند برای برخی از وبسایت‌ها بخشی سودآور باشد. اگر هدف شما در استراتژی سئوی وبسایت، جذب ترافیک از صفحات دسته‌بندی است، آنگاه صفحات دسته‌بندی در واقع به عنوان صفحات لندینگ برای وبسایت شما شماره می‌آیند. علاوه بر این، ساختار صحیح صفحات دسته‌بندی می‌تواند از رقابت بین صفحات فردی مانند محصولات یا محتوا در کلمات کلیدی اصلی جلوگیری کند.

نکات کلیدی سئوی صفحات دسته‌بندی در سایت‌های فروشگاهی:

یکی از نکات مهم در سئوی صفحات دسته‌بندی، پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب است. مانند دیگر صفحات سایت، سئوی صفحات دسته‌بندی با انتخاب کلمات کلیدی مهم آغاز می‌شود. برای تحقیق درباره کلمات کلیدی، باید به هدف و نیاز کاربران در جستجوی عبارات و حجم جستجوی این کلمات توجه کنید. انطباق با هدف کاربران در جستجوی کلمات، یکی از اولویت‌های اصلی در بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی سایت‌های فروشگاهی و محتواست.

به عنوان مثال، اگر در سایت خود ابزارآلات را به فروش می‌رسانید و دسته‌بندی اصلی برای فروش “ابزارهای برقی” و زیردسته‌ای برای “اره‌های برقی” دارید، سعی کنید در همان صفحه زیردسته از کلمات کلیدی مانند “خرید اره‌برقی” یا “قیمت اره‌برقی” استفاده کنید.

برای دسته‌بندی صفحات، لازم است محتوای مناسبی تولید کنید. این صفحات، علاوه بر اینکه به عنوان ویترینی برای نمایش محصولات و پست‌های بلاگ استفاده می‌شوند، باید حاوی اطلاعات کاربردی درباره موضوع مربوطه باشند تا کاربران بتوانند به‌راحتی و با دسترسی سریع، اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کنند.

به عنوان مثال، فرض کنید در سایت خود یک دسته‌بندی به نام “آموزش عکاسی صنعتی” دارید. در این صفحه دسته‌بندی، می‌توانید مطالبی درباره آموزش عکاسی صنعتی، تکنیک‌های عکاسی صنعتی و مسیر یادگیری آن را قرار دهید. این اطلاعات می‌توانند به کاربران به عنوان راهنمایی مفیدی برای ارتقای دانش و مهارت‌های خود در عکاسی صنعتی خدمت کنند.

برای دسته‌بندی صفحات، بهتر است استراتژی لینک‌سازی مناسبی را در نظر بگیرید

یکی از راه‌های تقویت قدرت و اعتبار صفحات دسته‌بندی، ایجاد لینک‌های داخلی است. می‌توانید لینک دسته‌بندی را در منوی سایت قرار داده و از صفحات محصولات یا مقالات به صفحات دسته‌بندی لینک بدهید. همچنین، ساخت لینک‌های داخلی از صفحات دسته‌بندی مرتبط به صفحات دسته‌بندی دیگر نیز یک روش معمول در لینک‌سازی برای صفحات دسته‌بندی است.

این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کنند تا صفحات دسته‌بندی را بهبود بخشید و رتبه آن‌ها را در موتورهای جستجو ارتقا دهید. با ایجاد لینک‌های داخلی مناسب، می‌توانید بهبود قابل توجهی در نمایش و دسترسی به صفحات دسته‌بندی خود داشته باشید.

برای بهینه‌سازی URL صفحات دسته‌بندی، توصیه‌های مختلفی وجود دارد

اما آنچه باید در نظر داشت، انتخاب یک قالب مناسب برای آدرس URL صفحات است تا در صورت اضافه یا حذف دسته‌ها، نیازی به تغییر URL نباشد. به عبارت دیگر، آدرس URL صفحات دسته‌بندی باید به دسته‌های بالایی خود وابستگی کمتری داشته باشند.

بهترین روش برای اینکار استفاده از ساختار سلسله مراتبی (hierarchical) در ایجاد URL صفحات دسته‌بندی است. در این روش، هر قسمت از URL به دسته‌بندی‌های بالایی و سابقه نشان می‌دهد. مثلاً به جای استفاده از آدرس URL مانند “example.com/category/subcategory/page”، می‌توان از یک قالب بهتر مانند “example.com/category/subcategory/page” استفاده کرد.

با این روش، در صورت اضافه یا حذف دسته‌ها، تنها قسمتی از URL که مربوط به دسته‌بندی‌های بالایی است تغییر خواهد کرد و بقیه بخش‌ها ثابت خواهند ماند. این امر باعث استحکام و پایداری بیشتر URL صفحات دسته‌بندی می‌شود و باعث می‌شود که لینک‌ها و بهبودهای بعدی به راحتی قابل اعمال باشند.

با انتخاب یک قالب مناسب وب‌سایت و ساختار منظم URL، بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی شما در جستجوگرها و بهبود تجربه کاربری خواهد داشت.

وجود صفحات دسته‌بندی در سایت بسیار ضروری است

زیرا این صفحات به ساختار و منظمی به وب‌سایت کمک می‌کنند و کاربران را قادر می‌سازند به راحتی به اطلاعات موردنیاز دسترسی کنند. در این مقاله، چهار مرحله اصلی در بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی معرفی شدند. اما برای درک بهتر نکات هر مرحله و استفاده از توصیه‌های گوگل و متخصصان در حوزه فروشگاه‌های آنلاین و محتوا، به توصیه‌ها و راهنماهای مفصل بیشتری نیاز است. این منابع می‌توانند شما را در بهبود بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی و استفاده از روش‌های موثر کمک کنند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×