» مطالب » اخبار کسب و کار » کار آفرینی و استارتاپ » “به دنبال تمرکز بی‌نظیر: راهکارها برای حذف مزاحمت و افزایش بهره‌وری”
"به دنبال تمرکز بی‌نظیر: راهکارها برای حذف مزاحمت و افزایش بهره‌وری"
کار آفرینی و استارتاپ

“به دنبال تمرکز بی‌نظیر: راهکارها برای حذف مزاحمت و افزایش بهره‌وری”

دی 2, 1402 30192

یکی از ابزارهای برتر برای موفقیت، به ویژه در زندگی شخصی، تمرکز است. در دنیای استارتاپ‌ها هم همیشه تأکید بر این نکته شده که به جای تولید محصولی که تمام نیازهای کاربران را پوشش می‌دهد، باید روی یک مشکل و یک ویژگی اصلی متمرکز شوید. این اصل مهم، موفقیت استارتاپ شما را به شدت تضمین می‌کند. اما واقعیت این است که تمرکز کردن یک چالش است. حتی من شخصاً با مشکل تمرکز مواجه هستم. بنابراین، من در این زمینه تحقیق می‌کنم و نتایج تحقیقاتم را با شما به اشتراک می‌گذارم. ما همه دوست داریم همه کارها را انجام دهیم و از همه چیز استفاده کنیم! اما بسیاری از افراد موفق یک تخصص ویژه دارند و آن تخصص، انتخاب کردن کار درست برای انجام آن است. یعنی چگونه باید یک وظیفه را به درستی انتخاب کرد. البته راه انجام کار در درجه دوم اهمیت دارد، اما انتخاب صحیح یک کار (وظیفه) برای انجام اولین گام موفقیت است.

تمرکز بر روی استعداداتون!

1. یعنی چی؟
اگر استعداد حقیقی برای یک کار دارید، با گذاشتن زمان کمتر، می‌توانید نتایج بیشتری بگیرید! چرا؟ چون استعداد شما باعث کشف راه‌حل‌های خلاقانه می‌شود و در نتیجه بهره وری بیشتری خواهید داشت! مثلاً آقای شعبانعلی، با تخصص در تولید محتوا در وب، اگر وقت خود را در این زمینه صرف کند، با گذشت زمان می‌تواند به نتایج بزرگی دست یابد. در عوض، اگر به زمینه‌های دیگر هم علاقه داشته باشد، اما استعداد کمتری در آن‌ها داشته باشد، آورده‌های کمتری به دست خواهد آورد.

2. مهارت در انتخاب کار درست:
انتخاب کاری که استعداد دارید، مهارت مهمی است. مهم نیست چقدر زمان و انرژی صرف می‌کنید؛ اهمیت این دارد که چقدر در زمینه‌ای که انتخاب می‌کنید، استعداد دارید. برخی کارها نیاز به انجام آنها داریم، حتی اگر علاقه‌ای به آن نداشته باشیم (مثلاً یادگیری رانندگی). اما در کسب و کار و زندگی، بهتر است تمرکزمان را بر روی فعالیت‌هایی بگذاریم که واقعاً استعداد داریم.

3. کیفیت بر کمیت:
مهم نیست چقدر زمان کار می‌کنید یا چقدر پرتلاش هستید، مهم این است که چقدر از زمان و تلاش خود را روی فعالیت‌های صحیح می‌گذارید. معمولاً ما بر روی فعالیت‌های نادرست سخت کوشی می‌کنیم و به نتایج دلخواه دست نمی‌یابیم.

یه لحظه! اگر روی آرزوهام و فعالیت‌هایی که در اون استعداد دارم کار کنم، کسی به من پول نمیده!

بله، قطعاً همین‌طوره! می‌دونید چیه؟ شما دنبال یک راه مشخص و ساده با تضمین ۱۰۰ درصدی برای بهره‌برداری از استعدادهاتون هستید! دوست دارید با راحتی دنبال کاری که عاشقش هستید برید (البته منم دوست دارم ولی متاسفانه نمی‌شه)! برای رسیدن به این هدف، باید کمی زحمت بکشید. نگاهی به اطرافتون بندازید، شاید راه حل و ابزار مناسبی پیدا کنید.

یادتون باشه که اگر احساس می‌کنید دارید به کارآفرینی فکر می‌کنید و از این سبک زندگی لذت می‌برید، واقعاً سعی کنید یک کسب و کار یا استارتاپ راه بندازید. البته حواستون باشه که تصورات ما از خودمون ممکنه دقیق نباشه. حتماً سعی کنید استعدادها و توانمندی‌های خودتون رو به طور واقعی تشخیص بدید.

یه حفاظ محکم دور اهدافتون بکشید!

اینکه شما بتونید به صورت متمرکز طی روز کار مهم و درستی انجام بدید، دقیقاً مثل جون سالم به در بردن از یک طوفانه، طوفانی از مزاحمت‌های روزانه که تمرکز شما رو هدف قرار می‌دن. البته خیلی هاش رو خودتون باعث شدین، از تلگرام بگیر تا اخبار مختلف و…

برای این کار نیاز به یک حفاظ جامعه‌سازانه دارید. اینجا فکر کنم کلی دعوا بشه سرش! یعنی چی؟ ببینید من کلاً به خاطر اهمیتی که تمرکز برام داره، تلفن جواب نمیدم (تا به حال هم به خاطرش خیلی ضرر کردم). ولی خب تمرکز برام مهم‌تره! ولی خیلی ها از دستم ناراحتن. شاید نیاز باشه اهمیت تمرکز رو کمی تو زندگی‌تون بالا ببرین و کارهای عجیبی انجام بدید. البته این حفاظ یه پاداش خوب داره و اون هم اینه که بدون مزاحمت کارهایی که واقعاً وقت باید روشون صرف می‌کردین رو انجام میدید و خب این خیلی خوبه!

پس یادمون باشه که روی کاری تمرکز کنیم که شور و اشتیاقش رو داریم و توانمندیم، چون ما برای اون کار ساخته شدیم و بهره‌وری‌مون در اون کار بالاست. و البته باید یادمون باشه که این کار، کار خیلی سختیه و باید براش تلاش کنیم.

و در نهایت کمی عادت‌های جدید برای افزایش تمرکز و حذف مزاحمت‌ها در خودمون ایجاد کنیم (البته شما سعی کنید عادت‌های خوبی رو برای خودتون ایجاد کنید).

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

نویسنده سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×