» مطالب » اخبار کسب و کار » بازاریابی دیجیتال » تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH) را یاد بگیرید
تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH) چیست
بازاریابی دیجیتال

تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH) را یاد بگیرید

آذر 8, 1402 30179

تا به حال، تبلیغات محیطی دیجیتال به صورت عمده در بیلبوردها برای نمایش تصاویر و پیام‌های تبلیغاتی استفاده می‌شد. اما با پیشرفت تکنولوژی، امکانات بیشتری در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار گرفته است. به عنوان مثال، صفحات نمایش LED بزرگ و تعداد زیادی دیگر از تجهیزات مشابه در سراسر شهرها نصب شده‌اند که به وسیله آنها می‌توان تصاویر متحرک، ویدئوها و محتوای دیجیتالی دیگر را نمایش داد.

تبلیغات محیطی دیجیتال

تبلیغات محیطی دیجیتال امکانات بیشتری را در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌دهد. به عنوان مثال، با استفاده از سنسورها و فناوری تشخیص چهره، می‌توان تبلیغات را به صورت هوشمند تنظیم کرده تا به مخاطبان مشخصه‌های خاصی را نمایش دهد. همچنین، اطلاعات مربوط به مکان و زمان را می‌توان در تبلیغات محیطی دیجیتال لحاظ کرد و محتوای تبلیغاتی را بر اساس آنها تغییر داد. به عنوان مثال، در روزهای گرم تابستان، تبلیغات محیطی دیجیتال می‌تواند تبلیغات محصولات خنک کننده را نمایش دهد، در حالی که در روزهای بارانی، تبلیغات محیطی می‌تواند محصولات ضد آب را به نمایش بگذارد.

با توجه به قابلیت‌های پیشرفته تبلیغات محیطی دیجیتال، تبلیغ‌دهندگان می‌توانند به صورت دقیق‌تر و هدفمندتری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. این نوع تبلیغات همچنین امکان اندازه‌گیری دقیق‌تر نتایج و بازدهی تبلیغات را فراهم می‌کند، زیرا می‌توان تعداد نمایش‌ها، تعداد کلیک‌ها و واکنش‌های مخاطبان را ردیابی و تحلیل کرد.

بنابراین، ترکیب تبلیغات محیطی و دنیای دیجیتال، مزایای بسیاری را برای تبلیغ‌دهندگان فراهم می‌کند. این ترکیب می‌تواند بهبود قابل توجهی در هدف‌گیری تبلیغات، افزایش تعامل با مخاطبان و افزایش بازدهی تبلتا به حال، پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر در ابعاد مختلف زندگی انسان تغییرات قابل توجهی را به همراه داشته است. به علاوه، تخصص‌های مختلف نیز از این پیشرفت‌ها بهره‌مند شده‌اند. یکی از این تخصص‌ها تبلیغات است که به واسطه تکنولوژی، شاهد یک گسترش فراوان در حوزه خود است. امروزه، تبلیغات محیطی و دیجیتال به همراه یکدیگر استفاده می‌شوند.

تا چند سال پیش، اکثر برندهای بزرگ برای تبلیغات خود از روش‌های محیطی غیرآنلاین استفاده می‌کردند. این نوع تبلیغات به عنوان تبلیغات Out of Home (OOH) شناخته می‌شد و شامل بیلبوردها و رسانه‌های تبلیغاتی در جاده‌ها و خیابان‌ها بود. اما با تلاش‌های شرکت‌های بازاریابی و تبلیغات، این نوع تبلیغات به سمت دیجیتالی شدن گام برداشت.

تبلیغات محیطی دیجیتال یا DOOH به معنای “Digital Out of Home” است و هر نوع تبلیغات دیجیتالی را در محیط خارج از خانه شامل می‌شود. این نوع تبلیغات شامل نمایش تبلیغات دیجیتالی در خیابان‌ها، مراکز خرید، فرودگاه‌ها، استادیوم‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و سایر مکان‌های عمومی است.

تبلیغات محیطی دیجیتال به تبلیغات متحرک، ویدئوها و سایر محتواهای دیجیتال امکان می‌دهد. این تبلیغات قابلیت تنظیم هوشمندانه براساس مشخصات مخاطبان را دارد، به عنوان مثال با استفاده از سنسورها و فناوری تشخیص چهره می‌توان محتوای مختلفی را برای هر فرد نمایش داد. همچنین، اطلاعات مکان و زمان را می‌توان در تبلیغات محیطی دیجیتال لحاظ کرده و محتوا را بر اساس آن تغییر داد. به عنوان مثال، در روزهای گرم تابستان، تبلیغات محیطی دیجیتال می‌تواند تبلیغات محصولات خنک کننده را نمایش دهد و در روزهای بارانی، محصولات ضدآب را به نمایش بگذارد.

به دلیل روش عملیاتی قابل فهم، تبلیغات محیطی دیجیتال به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها در ذهن سرمایه‌داران و مارکترها تبدیل شده است. این روش کنترل کامل و همیشگی بر روی تبلیغ‌دهنده را فراهم می‌کند و نسبت به بیلبوردهای ثابت، توجه مخاطب را به سمت خود جلب می‌کند. با استفاده از نرم‌افزار تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH)، تبلیغ‌کنندگان قادرند به صورت راه دور، محتوای نمایشی و زمان نمایش آن را کنترل کرده و آن را با توجه به موقعیت مکانی، آب‌وهوا، جمعیت مخاطب و سایر عوامل تنظیم کنند.

در زیر، پنج نمونه از تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH) با بهترین عملکرد را بررسی خواهیم کرد:

۱) بیلبوردهای دیجیتال:
بیلبوردهای دیجیتالی، به عنوان برجسته‌ترین و احتمالاً بهترین نمونه تبلیغات DOOH، برند شما را در همه‌جا به نمایش می‌گذارند؛ از بزرگراه‌های شلوغ گرفته تا پشت‌بام متل‌ها و هتل‌ها. مطالعات نشان می‌دهد که ۸۱ درصد از کاربران، با برندهایی که بیلبوردهای تبلیغاتی‌شان را سر راه خود دیده‌اند، تعامل برقرار می‌کنند. با بهره‌گیری از فناوری بیلبورد دیجیتال سه‌بعدی، محتوای تبلیغاتی در مقیاس بزرگ از صفحه نمایش خارج شده و نزدیک‌تر به بیننده قرار می‌گیرد. این شکل از بازاریابی تجربی، لحظات شگفتی و WOW را برای بیننده ایجاد می‌کند که در ذهن او به ماندگاری می‌رسد. مثال زیر، نمونه‌ای خوب از بیلبوردهای دیجیتال است. در ویدئوی زیر، بیلبورد سه‌بعدی و دیجیتال برند Cartier در هنگ‌کنگ را مشاهده می‌کنید.

2) صفحه‌نمایش‌های تعاملی:
صفحه‌نمایش‌های تعاملی، به کاربران این امکان را می‌دهند تا با محتوای تبلیغاتی در تعامل باشند. این صفحه‌نمایش‌ها می‌توانند از ابزارهایی مانند لمسی، حهنگامی که کاربران روی آنها لمس می‌کنند، حرکتی را اجرا کنند یا با آنها تعامل داشته باشند. این نوع تبلیغات معمولاً در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌ها، سالن‌های انتظار، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس قرار می‌گیرند. برای مثال، یک صفحه‌نمایش تعاملی می‌تواند بازی جذابی را برای کاربران ارائه دهد و در عوض، آنها را به تبلیغات یک برند خاص متمایز کند.

3) تابلوهای نمایشگر LED:
تابلوهای نمایشگر LED، با استفاده از فناوری نمایش LEDs، تبلیغات را به صورت رنگارنگ و جذاب به نمایش می‌گذارند. این تابلوها معمولاً در مکان‌های شلوغ شهری مانند تقاطع‌های راه‌آهن، میدان‌ها و خیابان‌های پرتردد قرار می‌گیرند. با توجه به قابلیت پخش ویدئو و تصاویر پویا، تابلوهای نمایشگر LED می‌توانند تبلیغاتی جذاب و دیدنی را به نمایش بگذارند و توجه عابران را به خود جلب کنند.

4) تبلیغات در خودروها:
تبلیغات در خودروها یا تبلیغات موبایل، با قراردادن تبلیغات بر روی خودروها، اجازه می‌دهد تا برند شما در سراسر شهر یا منطقه حضور داشته باشد. این نوع تبلیغات عموماً بر روی خودروهای شخصی، تاکسی‌ها و وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهری قرار می‌گیرد. با توجه به حرکت پویا و تعداد بالای خودروها در شهر، تبلیغات در خودروها می‌تواند در دسترس و چشمگیر باشد.

5) صفحه‌نمایش‌های هوشمند در ساختمان‌ها و مراکز خرید:
صفحه‌نمایش‌های هوشمند در ساختمان‌ها و مراکز خرید نیز یک روش موثر برای تبلیغات DOOH است. این صفحه‌نمایش‌ها معمولاً در لابی‌ها، طبقات و نقاط تمرکزی ساختمان‌ها قرار می‌گیرند و به برندها امکان می‌دهند تا محتوای تبلیغاتی خود را به مخاطبان درون ساختمان ارائه دهند.

تبلیغات محیطی متفاوت

با استفاده از تکنولوژی نمایشگرهای دیجیتال در ایستگاه‌های اتوبوس، کمپین‌های تبلیغاتی جذاب و پیشرو آزمایش شده‌اند. این ایده بر این اساس است که وقتی افراد در انتظار اتوبوس هستند، بیشتر وقت خود را بی‌مشغله می‌گذرانند و به احتمال زیاد مایلند با تبلیغات درگیر شوند تا انتظار خود را به شکل جذابی سپری کنند. یک نمونه از این نوع تبلیغات، تبلیغ Pepsi Max در صفحه نمایش دیجیتالی در ایستگاه اتوبوس لندن است.

تبلیغات محیطی دیجیتال نصب‌شده در مسیرهای پیاده‌روی نیز از جمله انواع تبلیغاتی است که بیشترین تأثیر را دارد. بدون توجه به اینکه شما در حال دویدن هستید و یا به آرامی قدم می‌زنید، یک تابلو دیجیتال با محتوای سرگرم‌کننده و طراحی جذاب می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند. تبلیغات DOOH در مسیرهای پیاده‌روی، سریع‌ترین ریچ را در هر هزار نفر از مخاطبان دارند و با توجه به جابه‌جایی آسان، هزینه تبلیغات دیجیتال در فضای باز را نیز کاهش می‌دهند.

تبلیغات DOOH در بالای خودروها نیز از ابزارهای مؤثر و کارآمد در بازاریابی است. تبلیغات شما می‌توانند همراه با مسافران تاکسی به اطراف شهر سفر کنند و توسط هزاران نفر دیده شوند. صفحه نمایش‌های دیجیتالی نصب شده در بالای وسایل نقلیه، با استفاده از فناوری‌هایی مانند هدف‌گذاری جغرافیایی، تبلیغات را با زمان و مکان واقعی حرکت خودرو ترکیب می‌کنند. علاوه بر این، شما می‌توانید هزینه‌های ارسال چندین تبلیغ متناسب با موقعیت مکانی را از بودجه خود کاهش دهید.

آسانسورها نیز به عنوان یکی از روش‌های کارآمد در تبلیغات محیطی دیجیتال شناخته می‌شوند. اکثر آسانسورهای مدرن دارای صفحه نمایش دیجیتال ۱۵ اینچی هستند که برای تبلیغات طراحی شده‌اند. این نوع تبلبلیغات می‌تواند اطلاعات و تبلیغات مختلف را به صورت ترتیبی یا تصادفی نمایش دهد. تبلیغات در آسانسورها معمولاً به دو صورت تصویری و ویدیویی استفاده می‌شوند و می‌توانند محتوای تبلیغات را با توجه به مکان و زمان رویدادها و رویدادهای خاص تغییر دهند. علاوه بر این، تبلیغات در آسانسورها می‌توانند از امکانات هوشمندی مانند تشخیص حرکت و تعداد افراد در آسانسور استفاده کنند تا تجربه تبلیغاتی شخصی‌تری را برای مخاطبان ایجاد کنند.

در کل، تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH) با استفاده از صفحات نمایش دیجیتالی در ایستگاه‌های اتوبوس، مسیرهای پیاده‌روی، بالای خودروها و آسانسورها، امکاناتی را برای نمایش تبلیغات جذاب و هدفمند فراهم می‌کند. این روش‌ها به تبلیغ‌دهندگان اجازه می‌دهند تا با جذب توجه مخاطبان هدف خود، نام و برند خود را بهتر به ارمغان بیاورند و ارتباط بیشتری با مخاطبان خود برقرار کنند.

چرا برندها باید از تبلیغات DOOH استفاده کنند؟

بسیاری از شرکت‌ها که هنوز به پتانسیل‌های تکنولوژی توجه کافی نکرده‌اند، ممکن است این سوال را مطرح کنند که تبلیغات DOOH چه مزیتی نسبت به روش‌های سنتی دارد؟ پاسخ به این سوال واضح است؛ اما مفید است که به طور کلی به مزایای تبلیغات محیطی دیجیتال نگاهی بیندازیم. در دنیای بازاریابی دیجیتال و خارج از خانه، با کنترل بهتر بر توزیع محتوا، جذابیت بصری و دسترسی به تعداد زیادی مخاطب، تبلیغات DOOH به نوعی به جایگاهی برجسته در جهان تبلیغات دست یافته است. اما باید بدانیم که این حاکمیت بی‌چون‌وچرای حال و آینده، به چه دلایلی دارد.

آپدیت در لحظه: جهان مدرن، جهان سرعت است. در چنین جهانی، بیلبوردها باید به‌روزرسانی شوند. تصور کنید که یک تخفیف فروش پاییزی را در روزهای آخر پاییز نمایش می‌دهید. این مسلماً به نفع شما نخواهد بود. حالا تصور کنید بهار نزدیک است. در مورد اعمال یک تخفیف ۲۰ درصدی در تمامی صفحه‌نمایش‌های DOOH خود چه فکر می‌کنید؟ نیازی نیست یک تیم بزرگ را برای نصب به محل بفرستید؛ تنها کافی است تبلیغ قبلی را در لحظه با پوستر فعلیتان آپدیت کنید.
اطلاع‌رسانی گسترده‌تر: در سرتاسر متن به این نکته اشاره کردیم. تابلوهای دیجیتالی در فضای باز می‌توانند توجه بسیاری را به خود جلب کنند و آن‌ها را بیشتر از هر تبلیغات سنتی به گوگل یا به فروشگاه‌های شما هدایت کنند.
تعامل بالاتر: پیشرفت تکنولوژی باعث علاقه مردم به راه‌حل‌های تعاملی شده و تبلیغات DOOH را به یک رویداد مشارکتی تبدیل کرده است. با تبلیغات محیطی دیجیتال، ارتباط یکطرفه و یکنواخت تبلیغات قبلی به کنار رانده شده است. به عنوان مثال،تبلیغات محیطی دیجیتال (DOOH) یا تبلیغات با استفاده از صفحه‌نمایش‌های دیجیتال در مکان‌های عمومی، به برندها چندین مزیت ارائه می‌دهد. در زیر چهار مزیت اصلی تبلیغات DOOH را بررسی می‌کنیم:

1. جذابیت بصری و تأثیرگذاری بالا: تبلیغات DOOH قابلیت نمایش محتوای غنی‌تر، داینامیک‌تر و جذاب‌تر را نسبت به تبلیغات سنتی دارند. با استفاده از تصاویر پویا، ویدئوها، انیمیشن‌ها و صداها، می‌توانید تجربه تعاملی و یادآوری قوی‌تری را برای مخاطبان خلق کنید. این جذابیت بصری می‌تواند به افزایش توجه و تأثیرگذاری بر مخاطبان منجر شود.

2. امکان هدفمندسازی و تارگتینگ: با استفاده از تبلیغات DOOH، می‌توانید محتوا و پیام خود را به‌طور هدفمند به نیازها و ویژگی‌های مخاطبان خود تنظیم کنید. از طریق استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده، می‌توانید تبلیغات را به‌صورت مکانی، زمانی و دموگرافیکی هدفمند کنید. این امکان به شما کمک می‌کند تا پیام خود را در مکان‌ها و زمان‌هایی که مخاطبان مورد نظر شما حضور دارند، نمایش دهید.

3. قابلیت انعطاف‌پذیری و به‌روزرسانی آسان: با استفاده از تبلیغات DOOH، می‌توانید به‌روزرسانی محتوا و پیام خود را به‌طور آسان و سریع انجام دهید. نیازی به تغییر فیزیکی تابلوها یا تعویض متن و تصاویر نیست؛ با چند کلیک می‌توانید محتوا را تغییر داده و به‌روزرسانی کنید. این امکان به شما اجازه می‌دهد با تغییرات بازار، رویدادها و نیازهای مخاطبان، همیشه به‌روز باشید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

خبرنگار کسب و کار

عاشق دنیای مارکتینگ در اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×