» مطالب » تکنولوژی » اخبار فناوری » جهان ناشناخته متاورس
جهان ناشناخته متاورس
اخبار فناوری

جهان ناشناخته متاورس

آذر 7, 1402 50128

در ماه ژوئن، مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک، در یک جلسه آنلاین با مدیران شرکت، طرح جدیدی را که در ذهن داشت، مطرح کرد. او این طرح را به نام “متاورس” (Metaverse) معرفی کرد. زاکربرگ این ایده را از دوران نوجوانی‌اش به عنوان یک رویایی که همیشه داشته، توصیف کرد. این رویا به ساخت یک دنیای دیجیتال جامع، جایی که تمام تجربیات دیجیتال کاربران در یک فضای یکپارچه جمع می‌شود، می‌پردازد.

از زمان آغاز این پروژه، شایعات و اخبار جاری نشان می‌دهند که شرکت فیسبوک واحدهای مختلف خود را به پیشبرد این پروژه مشغول کرده‌اند. متاورس یک مفهوم گسترده است و به‌طور کلی به یک فضای دیجیتال شبیه‌سازی‌شده اشاره دارد که با استفاده از تکنولوژی‌هایی نظیر واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، بلاکچین، و شبکه‌های اجتماعی، ایجاد می‌شود.

متاورس به شکلی دوبعدی و سه‌بعدی می‌تواند تجربه کاربری را تغییر دهد. در این دنیای دیجیتال، افراد با استفاده از آواتارهای خود می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، به فضاهای مختلف سفر کنند، بازی کنند، کارهای مجازی انجام دهند و حتی خرید و فروش مجازی انجام دهند.

هنوز این مفهوم در حال شکل‌گیری است، اما به نظر می‌رسد مارک زاکربرگ و تیم فیسبوک جدی به پیشبرد این پروژه مشغولند. تحقق این دنیای متاورسی نیاز به پیشرفت‌های بزرگ در تکنولوژی دارد و این سفر به سوی متاورس هنوز در ابتدا قرار دارد.

برای ایجاد دنیای متاورس، شرکت‌ها نیاز به به‌روز بودن با تکنولوژی‌های مختلف دارند. این تکنولوژی‌ها شامل بلاکچین و رمزارز، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی، بازسازی سه‌بعدی، وب۳ (نسل بعدی اینترنت)، اینترنت اشیا، پردازنده‌های قدرتمند، رایانش لبه‌ای، و زیرساخت‌های اینترنتی می‌شوند.

بلاکچین و رمزارز به ایجاد امنیت و اعتماد در تعاملات متاورس کمک می‌کنند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تجربه‌های بصری را به کاربران ارائه می‌دهند. هوش مصنوعی برای بهبود تجربه کاربری و ایجاد تعاملات هوشمند در محیط متاورس اساسی است. بازسازی سه‌بعدی و وب۳ به ایجاد فضاها و تعاملات پیچیده‌تر در متاورس کمک می‌کنند.

این تکنولوژی‌ها تنها بخشی از ابزارهای لازم برای ساخت دنیای متاورس هستند. برای تشویق مردم به استفاده از این فضا، شرکت‌ها ممکن است به ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بپردازند. این فروشگاه‌ها به معرفی و فروش محصولات مرتبط با متاورس می‌پردازند.

زاکربرگ توضیح می‌دهد که متاورس به عنوان یک پلتفرم چند‌لایه‌ای طراحی شده است، و شرکت‌ها می‌توانند در آن حضور یافته و حتی اپلیکیشن‌های مختلفی برای آن توسعه دهند. ایشان به توازن میان توسعه توسط فیسبوک و حضور شرکت‌های دیگر در این پروژه اشاره می‌کنند.

اطلاعات درباره همکاری‌هایی که فیسبوک با شرکت‌های دیگر در زمینه متاورس دارد، هنوز به صورت کامل منتشر نشده است. اما به نظر می‌رسد که شرکت‌ها به منظور تسریع در توسعه متاورس با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

نویسنده سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×