» مطالب » اخبار کسب و کار » مهمترین اصول رپورتاژ نویسی چیست؟
رپورتاژ نویسی
اخبار کسب و کار

مهمترین اصول رپورتاژ نویسی چیست؟

بهمن 13, 1402 00173

در این مقاله شما با اصول رپورتاژ نویسی آشنا می شوید در این مقاله سعی کرده این نکات بسیار مهم اصول رپورتاژ نویسی را به شما معرفی کنیم با ما همراه باشید

یکی از مسائلی که کسب و کارها درباره تولید محتوا نگران هستند، نوشتن یک نوع تبلیغ خوب و موثر به نام “رپورتاژ آگهی” است. وقتی می‌خواهیم یک رپورتاژ آگهی خوب بنویسیم، باید رعایت قوانین و اصول خاص خودش را داشته باشیم تا بتوانیم روی مخاطبان و برند کسب و کارمان تأثیر مثبت و درستی بگذاریم. در این مقاله، می‌خواهیم به شما یاد بدهیم چگونه یک رپورتاژ موثر بنویسید و عواملی که در نوشتن آن تأثیر دارند را بررسی کنیم.

قبل از اینکه با روش نوشتن رپورتاژ آگهی آشنا شویم، باید بفهمیم رپورتاژ آگهی چیست و چطور به مخاطبان تأثیر می‌گذارد. این به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بهترین نوع رپورتاژ آگهی را برای کسب و کارمان انتخاب کنیم و بفهمیم چرا از رپورتاژ آگهی استفاده می‌کنیم.

رپورتاژ آگهی یا ADVERTORIAL (ترکیبی از دو کلمه ADVERTISEMENT و EDITORIAL)

یکی از روش‌های قدیمی و پرکاربرد در بازاریابی محتوا برای کسب و کارها است. این روش در حال حاضر سهم قابل توجه‌ای از بودجه بازاریابی برندها را تشکیل می‌دهد. به طور کلی، رپورتاژها متنی تبلیغاتی (خبر یا گزارش) هستند که به منظور معرفی خدمات یا محصولات یک برند در سایت‌های بازدید بالا نوشته می‌شوند.

وقتی ما می‌خواهیم رپورتاژ آگهی بنویسیم، باید به این نکته توجه کنیم که بسیاری از افراد به تبلیغات علاقه زیادی ندارند و عکس‌العمل منفی نسبت به آن‌ها دارند. بنابراین، رپورتاژ آگهی باید به گونه‌ای طراحی شود که مخاطبان به طور غیرمستقیم با خدمات شما آشنا شوند و تبلیغات به نوعی بی‌طرفانه ارائه شود. به این صورت، مخاطبان اولین بار که محتوا را می‌بینند، به تبلیغ فکر نمی‌کنند و آن را به عنوان یک گزارش خبری یا محتوای مفید در نظر می‌گیرند و استفاده می‌کنند.

رپورتاژنویسی

به عنوان یک فرایند نوشتن و تولید متن رپورتاژ، یکی از روش‌های موثر در بازاریابی آنلاین است. این روش، متن تبلیغاتی را به صورت یک مقاله آموزشی، گزارش یا خبر در نظر می‌گیرد و به منظور بهبود سئو، ارتقای برند و جلب ترافیک به سایت، در سایت‌های دیگر منتشر می‌شود. رپورتاژنویسی شامل مجموعه‌ای از اصول و فعالیت‌هاست که هدف آن نوشتن متن رپورتاژ با بالاترین کیفیت و بهره‌وری بیشتر است. در نگاه کلی، رپورتاژنویسی اصول ثابتی دارد که در تمامی متن‌های رپورتاژ خود باید رعایت شوند و در بخش‌های بعد به این اصول اشاره خواهیم کرد.

رپورتاژ آگهی برای کسب‌وکارها دارای مزایا و اهمیتی است که به صورت زیر می‌توان به آن‌ها اشاره کرد:

  • ارائه محتوای مفید و مؤثر: رپورتاژها به عنوان یکی از روش‌های ارائه محتوا، از جمله موثرترین روش‌ها محسوب می‌شوند. اما ضروری است که مخاطبان درک کنند که در حقیقت با یک رپورتاژ آگهی سروکار دارند.
  • تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار مخاطبان: رپورتاژ آگهی موثر تلاش می‌کند تا به صورت غیرمستقیم، مزایا و خصوصیات محصول یا خدمات برند را در ذهن مخاطبان تقویت کند و بر رفتار و خرید نهایی آن‌ها تأثیر بگذارد.
  • بهبود رتبه سایت و افزایش اعتبار: با انتشار رپورتاژ آگهی در سایت‌های دیگر، رتبه و اعتبار سایت رپورتاژ دهنده بهبود می‌یابد که می‌تواند منجر به جلب توجه و افزایش بازدیدکنندگان شود.
  • ایجاد آگاهی از برند: با انتشار رپورتاژ آگهی در سایت‌های دیگر، آگاهی در مورد برند و خدمات آن افزایش می‌یابد، زیرا نام برند در متن رپورتاژ آگهی ذکر می‌شود.
  • انتقال اعتبار برند: با انتشار رپورتاژ آگهی در سایت‌های با اعتبار و شهرت بالا، اعتبار برند شما نیز بهبود می‌یابد و اعتماد مخاطبان به برند افزایش می‌یابد.
  • افزایش ترافیک سایت: انتشار رپورتاژ آگهی در سایت‌های دیگر می‌تواند منجر به افزایش ترافیک سایت شما شود، به ویژه زمانی که مخاطبان هدف شما در حوزه B2C باشند.

حالا که درباره رپورتاژ آگهی و اهمیت آن برای کسب و کار صحبت کردیم، بهتر است درباره اصول نوشتن رپورتاژ بیشتر بدانیم.

اصول زیر می‌توانند به شما در نوشتن یک متن رپورتاژ جذاب، متناسب و تأثیرگذار کمک کنند:

  • آشنایی با حوزه: برای تولید کننده رپورتاژ، آشنایی با حوزه خبرنگاری ضروری است. همچنین، درک کافی از حوزه بازاریابی و برندینگ برای نویسنده محتوای رپورتاژ توصیه می‌شود. نویسنده باید درباره بازاریابی و خدمات یا محصولات مرتبط با برند موردنظرش اطلاعات کافی داشته باشد.
  • سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو): محتوای رپورتاژ باید بهینه‌سازی شده باشد تا در نتایج جستجوهای مرتبط با برند و محصولات آن بالا برود. اگرچه امروزه شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات رپورتاژ نویسی را ارائه می‌دهند، اما انتخاب یک نویسنده داخلی از داخل سازمان، که دسترسی و اطلاعات کافی از برند و خدمات آن را دارد، بهتر است.
  • جذابیت و گیرایی: متن رپورتاژ باید جذاب و گیرا باشد تا توجه مخاطبان را جلب کند. استفاده از عناوین جذاب، ساختار منسجم و قالبی مناسب می‌تواند به جذب توجه و حفظ تمرکز مخاطبان کمک کند.
  • ارائه اطلاعات مفید: متن رپورتاژ باید اطلاعات مفید و کاربردی را در مورد برند، محصولات یا خدمات آن، و مزایا و ویژگی‌های آنها ارائه کند. مخاطبان باید احساس کنند که با خواندن متن رپورتاژ، اطلاعات جدیدی به دست آورده‌اند.
  • استفاده از زبان مناسب: استفاده از زبان ساده، قابل فهم و جذاب برای خواننده می‌تواند متن را قابلیت فهم و تأثیرگذاری بیشتری بدهد. از جمله‌های کوتاه و قاطع استفاده کنید و از اصطلاحات فنی یا پیچیده بپرهیزید.

استفاده از تصاویر و چندرسانه‌ای:

در تولید رپورتاژ آگهی، باید به اصول زیر توجه کنید:

  • رعایت ساختار و متن رپورتاژ: متن رپورتاژ باید دارای ساختار منسجمی باشد که شامل عنوان جذاب، مقدمه، بدنه متن با اطلاعات مفید، مزایا و ویژگی‌ها، و پایان با ارائه نکات نهایی و ارتباط با برند است.
  • توجه به پرسونای برند: در نوشتن رپورتاژ، باید به پرسونا یا هدف‌گروه موردنظر برند توجه کنید و متن را بر اساس نیازها و مشکلات آنها شکل دهید.
  • ساده و روان‌نویسی متن: استفاده از زبان ساده و قابل فهم، جملات کوتاه و روان، و اجتناب از اصطلاحات فنی و پیچیده به خوانایی و قابل فهمی متن کمک می‌کند.
  • کیفیت بالای محتوای رپورتاژ: محتوای رپورتاژ باید ارزشمند، مفید و کاربردی باشد و اطلاعاتی جدید و خاص را ارائه کند. همچنین، باید از دقت و صحت در ارائه اطلاعات اطمینان حاصل کرده و از ارجاعات و منابع قابل اعتماد استفاده کنید.
  • توجه به اصل وحدت: در متن رپورتاژ، باید به وحدت متن توجه کنید و از جملات و عبارات مبهم و تکراری پرهیز کنید.
  • رعایت اصل تناسب: متن رپورتاژ باید با محتوا و موضوع برند و محصولات آن تناسب داشته باشد و منطبق بر نیازها و علایق مخاطبان باشد.
  • رعایت اصول نگارشی و درست‌نویسی: در نوشتن متن رپورتاژ، باید از گرامر و نگارش صحیح استفاده کنید و از اشتباهات املایی و نوشتاری پرهیز کنید.
  • استفاده از المان‌های تصویری: استفاده از تصاویر و ویدئوها می‌تواند متن رپورتاژ را جذاب‌تر و قابل تصور‌تر کند و به خواننده کمک کند تا بهتر متوجه محتوا شود.
  • استفاده از کلمات کلیدی: انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با برند و محصولات، به بهبود سئو و قابلیت دسترسی متن در موتورهای جستجو کمک می‌کند.
  • درج لینک سایت در رپورتاژ: در پبخشی از متن را که به سوال گذاشته شده است

برای نوشتن لید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • متن لید باید به گونه‌ای نوشته شود که خبر و گزارشی از محصول یا خدمات برند شما را نشان دهد.
  • در لید می‌توانید ادعایی را بیان کنید و در متن اصلی محتوا به اثبات ادعای فوق بپردازید.
  • در لید می‌توانید یک مشکل را مطرح کنید و در متن اصلی نحوه برطرف شدن آن توسط کسب و کار را توضیح دهید.

هنگام نگارش لید، نکات زیر را رعایت کنید:

در لید (پاراگراف ابتدایی) حتماً از کلمات کلیدی اصلی استفاده کنید.
سعی کنید در ۱۵۰ کلمه و به طور خلاصه، جذاب‌ترین محتوا را به مخاطبان ارائه دهید.
از جملات کوتاه استفاده کنید و از تکرار بیش از حد کلمات ربطی مانند “و” و “که” و غیره، پرهیز کنید.

بدنه اصلی، به همان محلی اشاره دارد که شما باید به حل مشکل مطرح شده در لید یا پاسخ به سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد شده است، بپردازید و موضوع را به طور کامل برای مخاطب توضیح دهید. متن یک رپورتاژ آگهی، بسته به نوع کسب و کار، معمولاً بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه است و شامل میان تیترهای مختلفی است که به منظور سهولت خوانایی برای مخاطبان استفاده می‌شود. مناسب است که برای هر ۳۰۰ کلمه، یک میان تیتر مشخص شود. میان تیترها، علاوه بر ایجاد سهولت خوانایی، باعث جلوگیری از یکنواختی متن می‌شوند.

بنابراین، تلاش کنید در محتوای خود از جملات کوتاه و واضح استفاده کنید و تا حد امکان از میان تیترهای جذاب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که با توجه به هدفی که از انتشار رپورتاژ آگهی دارید، اگر در طول متن خود، تنها ۲۰ تا ۳۰٪ به تبلیغات محصول و برند خود بپردازید، کفایت خواهد کرد و تاثیرگذاری خوبی به همراه خواهد داشت.

در واقع، نویسنده رپورتاژ باید بتواند، متناسب با لید نوشته شده، با نشان دادن پیامد، مشکل و دغدغه مخاطب، او را وادار به خرید و استفاده از خدمات برند موردنظر کند. استفاده از اعداد و ارقام، نقل قول از افراد سرشناس و تاثیرگذار، متناسب با حوزه فعالیت، تاریخچه و پیشینه، جزء عناصر پرکاربرد و موثر در محتوای رپورتاژ هستند.
همچنین، می‌توانید در طول متن خود از ریزنقش‌ها جهت سهولت خوانایی استفاده کنید. علائمی همچون بولت، ستاره، تیک و امثال آن همگی جزء ریزنقش‌ها به شمار می‌آیند.

چه زمانی که قصد انتشار محتوا در سایت و یا شبکه ‌های اجتماعی خود را داشته و چه زمانی که قصد نشر رپورتاژ در سایت‌های دیگر را دارید، لازم است محتوای خود را مطابق با مخاطبان هدف خود نوشته و به اشتراک بگذارید.
آنچه که در هنگام به اشتراک‌گذاری رپورتاژ در سایت‌های پذیرنده مورد توجه است، تطابق پرسونای سایت پذیرنده رپورتاژ با پرسونای برند ماست. به عبارتی هرچه مخاطب هدف شما با مخاطب هدف سایت پذیرنده هم راستاتر باشد، رپورتاژ موفق‌تر عمل کرده و ورودی‌های بیشتری به همراه خواهد داشت.
به طور مثال اگر جز آن دسته از کسب و کارهایی هستید که با مدیران و رده‌های بالای سازمانی در حوزه‌های اجتماعی_اقتصادی سر و کار دارید، انتشار رپورتاژ در سایتی همچون دنیای اقتصاد بازدهی بیشتری نسبت به سایتی تکنولوژی محور برای شما به همراه خواهد داشت.

در هنگام انتشار محتوا در سایت و شبکه‌های اجتماعی خود یا رپورتاژ در سایت‌های دیگر، باید محتوای خود را مطابق با مخاطبان هدف خود نوشته و به اشتراک بگذارید. در اینجا، تطابق پرسونای سایت پذیرنده رپورتاژ با پرسونای برند ما بسیار مهم است. به عبارت دیگر، هرچه مخاطب هدف شما با مخاطب هدف سایت پذیرنده به خوبی هم‌راستا باشد، رپورتاژ موفق‌تر عمل خواهد کرد و ورودی‌های بیشتری به همراه خواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر شما در حوزه کسب و کارهایی فعال هستید که با مدیران و رده‌های بالای سازمانی در حوزه‌های اجتماعی-اقتصادی سر و کار دارید، انتشار رپورتاژ در سایتی مانند “دنیای اقتصاد” برای شما بازدهی بیشتری خواهد داشت نسبت به سایتی با تمرکز بر تکنولوژی.

در دنیای پر سر و صدا و پر از انواع محتواهای گوناگون در فضای آنلاین، زمان و ساده‌نویسی به یک منبع ارزشمند تبدیل شده است. بنابراین، برای نویسنده، بسیار مهم است که محتوای ساده‌تر و قابل فهم‌تری را برای مخاطبان هدف خود ارائه دهد، که متناسب با نوع کسب و کار و خدماتی است که عرضه می‌کند.

علاوه بر این، گاهاً در طول یک رپورتاژ، نویسنده باید به بیان مشکلات، دغدغه‌ها و حقایقی که در ارتباط با موضوع مورد نظر وجود دارد، اشاره کند. این اقدام به مخاطب کمک می‌کند تا با موضوع رپورتاژ درگیر شده و به طور فعال در پندار و تصمیم‌گیری درباره آن مشارکت کند. این عمل، نه تنها منجر به ایجاد ارزش افزوده در مخاطب می‌شود، بلکه او را به خرید یا استفاده از خدمات برند شما ترغیب می‌کند.

 ارائه محتوای با کیفیت بالا در رپورتاژ

تمام ارزش یک رپورتاژ آگهی خوب و موثر در منحصربه‌فرد بودن آن نهفته است. بنابراین، باید به هیچ عنوان رپورتاژ آگهی خود را از سایت‌ها و برندهای دیگر کپی نکرده یا به شکلی مشابه با رپورتاژهای موجود در فضای آنلاین نوشته نشود. همانطور که قبلاً گفته شد، در متن رپورتاژ نیاز نیست به صورت مستقیم به تبلیغات کسب و کار و برند اشاره کنیم، بلکه هدف از نشر رپورتاژ، اطلاع‌رسانی، تبلیغات غیرمستقیم و برقراری ارتباط با مخاطبان است، از طریق یک متنی که ماهیتی خبری و گزارشی برای مشتری داشته باشد.

به یاد داشته باشید که هر چه محتوای شما یونیک‌تر و تجربی محور‌تر باشد، اعتماد مخاطبان به منظور انتخاب برند شما راحت‌تر خواهد بود.

اصل وحدت به این موضوع اشاره دارد که محتوای رپورتاژ باید به صورت کامل بر روی یک محصول یا خدمات کسب و کار تمرکز کند تا تاثیرگذاری مثبتی برای برند و محصول مورد نظر ایجاد شود. بنابراین، در صورتی که نیاز به معرفی دو محصول یا خدمت دارید، حتماً از نشر دو رپورتاژ به صورت جداگانه برای رسیدن به این هدف استفاده کنید.

اصل تناسب به توزیع جذابیت محتوا در بخش‌های مختلف و پاراگراف‌های متفاوت اشاره دارد. بنابراین، لازم است محتوای رپورتاژ به گونه‌ای جذاب نوشته شود که این جذابیت نه تنها در یک پاراگراف، بلکه در طول محتوا توزیع شده باشد تا مخاطب با یک متن یکنواخت و خسته‌کننده روبرو نشود.

رعایت اصول استفاده از علائم نگارشی در هر متنی از الزاماتی است که باید به آن توجه شود، زیرا عدم استفاده یا استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند باعث اختلال در معنا و مفهوم کلمات شود. بنابراین، یک نویسنده رپورتاژ باید در طول محتوای خود اصول نگارشی را رعایت کند و علاوه بر استفاده از جملات کوتاه و خوانا، باید علائم نگارشی را به درستی و در جای مناسب در طول متن استفاده کند.

بخش دیگری که باید در نوشتن رپورتاژ توجه کنیم، استفاده از المان‌های تصویری است. استفاده مناسب از تصاویر، نمودارها، نقشه‌ها و دیگر المان‌های تصویری می‌تواند محتوای رپورتاژ را جذاب‌تر و قابل فهم‌تر کند. این المان‌های تصویری می‌توانند اطلاعات را به شکل بصری منتقل کنند و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطبان ایجاد کنند. بنابراین، استفاده هوشمندانه از المان‌های تصویری می‌تواند به بهبود ارتباط با مخاطبان و افزایش تأثیرگذاری رپورتاژ کمک کند.

همانطور که در مقالات، استفاده از المان‌های تصویری و گرافیکی می‌تواند به جذب مخاطب کمک زیادی کند، در تولید و نشر رپورتاژ نیز استفاده از تصاویر مرتبط و هماهنگ با موضوع ضروری است. علاوه بر تیتر جذاب، استفاده از تصاویر می‌تواند جذابیت محتوا را افزایش دهد و مخاطب را به خواندن ادامه محتوا ترغیب کند. بعضی‌ها باید بدانند که گاهاً تنها با یک عکس معنادار و حتی جمله‌ای بولد شده، می‌توان مخاطب را به خواندن ادامه محتوا تشویق کرد.

استفاده از کلمات کلیدی نیز در رپورتاژ بسیار مهم است، زیرا هدف از آن تبلیغات غیرمستقیم محصول یا خدمات یک کسب و کار است. استفاده از کلمات کلیدی اصلی و هم‌خانواده در طول محتوای رپورتاژ ضروری است و همچنین می‌تواند به بهبود سئوی سایت شما کمک کند. بنابراین، لازم است کلمات کلیدی را در بخش‌های مختلف رپورتاژ از جمله تیتر، لید، بدنه اصلی، اطراف عکس‌ها و در انتهای متن که بخش نتیجه‌گیری یا کال تو اکشن به شمار می‌آید، استفاده کنید.

برای انتشار رپورتاژ در سایت‌های پذیرنده رپورتاژ، لازم است با مسئولین هر سایت در تماس باشید و قوانین مربوط به انتشار محتوا در آن سایت را بدانید. در سال ۹۷، گوگل اعلام کرد که سایت‌های پذیرنده رپورتاژ باید از لینک‌های نوفالو برای رپورتاژهای خود استفاده کنند، اما به تعداد نامحدود. با این حال، این عمل باعث می‌شود هدف اصلی از انتشار رپورتاژ به سوال برود و نتیجه مثبتی برای سایتی که رپورتاژ را ارائه می‌دهد، ندارد. به همین دلیل، بسیاری از سایت‌های پذیرنده رپورتاژ تنها ۱ تا ۳ لینک فالو را قبول می‌کنند و به لینک‌های نوفالو محدودیت تعدادی اعمال می‌کنند.

در رپورتاژ، لینک‌دهی روی کلمات مختلف صورت می‌گیرد. کلمات کلیدی اصلی، نام برند، و عباراتی مانند “اینجا” و مشابه آن‌ها، جزو دسته‌ای از کلمات هستند که می‌توانند به عنوان متن مرتبط با لینک استفاده شوند. در گذشته، استفاده از کلماتی مانند “اینجا”، “سایت”، “کلیک کنید” و غیره رایج نبود، اما با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی گوگل، امروزه این امکان وجود دارد.

سخن پایانی

نکات مهمی را در خصوص رپورتاژ نویسی (ADVORTICAL) و نشر آن باید به یاد داشت. برنامه‌ریزی قبلی و استراتژی هدفمند برای رپورتاژنویسی الزامی است تا به همسویی با استراتژی سئو سایت شما کمک کند و بهبود دیده شدن و افزایش ترافیک ورودی سایت داشته باشد. رعایت اصولی که در بالا ذکر شده است، ضروری است تا رپورتاژ آگهی تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. همچنین، قبل از امضای قرارداد برای رپورتاژ آگهی، لازم است قوانین سایت‌هایی که رپورتاژ آگهی را قبول می‌کنند را رعایت کنید، زیرا این اقدام یکی از مهم‌ترین مراحل در تولید و انتشار رپورتاژ است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×