» مطالب » اخبار کسب و کار » صفر تا صد بوم مدل کسب و کار استروالدر
صفر تا صد بوم مدل کسب و کار استروالدر
اخبار کسب و کار

صفر تا صد بوم مدل کسب و کار استروالدر

دی 1, 1402 150199

مدل کسب و کار استروالدر به منظور بهترین توضیح و نمایش سریع ایده‌ها و کسب و کارها استفاده می‌شود. این ابزار به کارآفرینان امکان می‌دهد تا به وضوح تر بفهمند چگونه کسب و کارشان عمل می‌کند و به سادگی به دیگران توضیح دهند که چگونه ایده‌هایشان را به یک تجارت موفق تبدیل کرده‌اند.

آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که یک نقشه راه برای کسب و کار خود طراحی کنید؟ با مدل کسب و کار استروالدر، شما می‌توانید تمام جوانب کسب و کار خود را به نمایش بگذارید، از اهداف گرفته تا مراحل تبدیل ایده به تجارت. این ابزار به شما کمک می‌کند که به بهترین شکل ممکن کسب و کار خود را توضیح دهید و مراحل کاری خود را به چالش بکشید و آنها را در یک چرخه مدیریتی قرار دهید.

این ابزار به عنوان یک زبان مشترک برای ترسیم افکار و نظرات شما و تیمتان عمل می‌کند. این جدول استراتژیک در کمتر از ۱۰ دقیقه تمام جوانب کلان کسب و کار شما را نشان می‌دهد. مدل کسب و کار استروالدر نخستین بار توسط الکساندر استروالدر معرفی شده و به عنوان یک ابزار استراتژیک شناخته می‌شود.

درست است. قلب بوم مدل کسب و کار استروالدر و هر بوم مدل کسب و کاری، مشتریان هستند. بدون مشتریان، هیچ کسب و کاری نمی‌تواند در دراز مدت پایداری داشته باشد. به همین دلیل یکی از بخش‌های اساسی بوم مدل کسب و کار استروالدر به برآورده کردن نیازهای مشتریان اختصاص دارد. بوم مدل کسب و کار استروالدر از چندین بخش تشکیل شده است و به عنوان یک بیزینس پلن برای راهبرد شرکت‌ها و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حالا می‌خواهیم با همهٔ اجزای بوم مدل کسب و کار استروالدر به طور کامل آشنا شویم و یاد بگیریم که چگونه یک الگو و طرح کسب و کار را با تمام جنبه‌های آن تدوین کنیم.

مواردی که در این مقاله بررسی می‌شود، شامل توضیح دربارهٔ قلب بوم مدل کسب و کار استروالدر و اهمیت آن است. همچنین به شما نحوهٔ نگارش یک الگو و طرح کسب و کار را با تمرکز بر ابزارهای استروالدر آموزش خواهیم داد.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار یک چارچوب ساده است که تمام جنبه‌های کسب و کار شما را دربرمی‌گیرد. این ساختار از تمام مراحل ایده‌پردازی تا اجرای عملیات آن را شامل می‌شود و به عنوان یک استراتژی راهبردی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

یک بوم مدل کسب و کار به شما یک الگوی ساده و در عین حال جامع برای درک میزان هزینه‌ها، مدیریت منابع انسانی و رضایت مشتریانتان ارائه می‌دهد. این الگو همچنین جنبه‌های مختلف مانند توزیع محصولات و قیمت‌گذاری آن‌ها را نشان می‌دهد.

بوم مدل کسب و کار در واقع یک جدول است که اطلاعات را به طور سازمان‌یافته و دقیق در اختیار شما قرار می‌دهد. این جدول در کمترین زمان ممکن تمام استراتژی‌های یک کسب و کار را به شما نمایان می‌کند.

بوم مدل کسب و کار استروالدر

بوم مدل کسب و کار استروالدر براساس تعریفی که خود الکساندر استروالدر ارائه داده است و به عنوان یکی از محبوب‌ترین تعاریف شناخته می‌شود، یک ابزار مفهومی است. این ابزار با مجموعه‌ای از عناصر و ارتباطات منطقی، درآمدزایی شرکت یا سازمان را به نمایش می‌گذارد.

یکی از جامع‌ترین مدل‌های بیزینس پلن که امروزه بیشتر از هر مدل دیگری استفاده می‌شود، بوم مدل کسب و کار استروالدر است. این راهنما برای جهت‌دهی به مسیر کسب و کارها ۹ بخش مختلف دارد و هر بخش یکی از عناصر کلیدی تأثیرگذار بر کسب و کار را مورد بررسی قرار داده است.

بوم مدل کسب و کار استروالدر چیست؟

بوم مدل کسب و کار یک روش ساده برای نمایش یک ایده کسب و کار است. این مدل به ما کمک می‌کند تا با دقت بهتری از کسب و کار خود درک پیدا کنیم و بتوانیم به دیگران به راحتی توضیح دهیم که چگونه ایده‌مان را به یک تجارت تبدیل کردیم.

این مدل شامل ۹ بخش اصلی است که عبارتند از:

1. بخش‌های مشتری: در اینجا باید مشخص کنید که مشتریان شما چه نیازهایی دارند و چگونه می‌توانید به این نیازها پاسخ دهید.

2. ارتباط با مشتری:چگونگی ارتباط با مشتریان، از جمله راه‌های ارتباطی و خدمات پس از فروش.

3.ارزش پیشنهادی: چه مزایا و خدماتی شما به مشتریان ارائه می‌دهید و چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند.

4. فعالیت‌های کلیدی:فعالیت‌ها و وظایف اساسی که برای ارائه محصول یا خدمات شما ضروری هستند.

5. شرکای کلیدی:افراد یا شرکت‌هایی که با شما همکاری می‌کنند و نقش مهمی در موفقیت شما ایفا می‌کنند.

6. کانال‌ها: راه‌هایی که از آنها برای ارتباط با مشتریان و ارائه محصولات استفاده می‌کنید.

7. منابع کلیدی: منابع مورد نیاز برای اجرای فعالیت‌ها و ارائه خدمات.

8. جریان‌های درآمدی: مسیرهایی که از آنها درآمد کسب می‌کنید.

9. ساختار هزینه:هزینه‌های مختلفی که برای اجرای کسب و کار شما پیش می‌آید.

به این ترتیب، بوم مدل کسب و کار استروالدر یک نگاه کلی و کامل به همه جنبه‌های کسب و کار فراهم می‌کند و کمک می‌کند تا ایده‌ی شما را به دیگران به صورت واضح و جذاب توضیح دهید.

آموزش بوم مدل کسب و کار

نحوه استفاده از بوم مدل کسب و کار استروالدر به این صورت است که در یک جدول مشابه به شکل بالا، به دقت تمامی مفاهیم را مطرح می‌کنید. با این کار، با شناخت بهتر از مشتریان، محصولات و اهداف، مسیر موفقیت برای خود را ساده‌تر می‌کنید.

قلب یک بوم مدل کسب و کار استروالدر چیست؟

یکی از بخش‌های حیاتی در بوم مدل کسب و کار، بخش مشتریان است. افرادی که قرار است خدمات و یا محصولات شما را دریافت کنند، واقعاً قلب مدل کسب و کار شما هستند. مهمترین و اولین بخشی که باید تحت نظر گرفته شود، بخش مشتریان است.

مهم‌ترین سوالاتی که بعد از اینکه متوجه شدید قلب یک بوم مدل کسب و کار چیست باید مطرح کنید، این است که به چه افرادی محصول و یا خدمات خود را ارائه می‌دهید و مشتریان اصلی شما چه افرادی هستند. در اینجا باید مشتریان خود را از نظر سن، جنس، علایق و عادت‌های هزینه‌ای به دقت بررسی کنید.

ارتباط با مشتریان

در این قسمت باید تصمیم بگیرید که مشتریان چگونه با کسب و کار شما تعامل خواهند داشت. آیا ارتباط حضوری با آنها خواهد بود یا ارتباط آنلاین و تلفنی؟ این بخش مربوط به نحوه تعامل مشتریان با شماست و چگونگی این ارتباط را مشخص می‌کند.

**کانال‌ها**

پس از تکمیل بخش مشتریان، به بخش کانال‌ها می‌رسیم. اینجا باید راه‌های ارتباطی که مشتریان با شما خواهند داشت و چگونه چرخه فروش شما انجام می‌شود، مشخص شود. سوالاتی مانند:

– آیا مشتریان شما در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند؟
– آیا تبلیغات تلویزیونی برای آنها جذاب است؟
– چه کانال‌های مدیای اجتماعی برای شما مهم‌تر هستند؟

اینجاست که می‌توانید بهترین راه‌ها را برای جلب مشتریان خود شناسایی و اعمال کنید.

ارزش‌های پیشنهادی

در این بخش، باید به دقت در نظر بگیرید که در مقایسه با رقبا، چه مزیت‌هایی برای مشتریان خود دارید و چگونه استفاده از کسب و کار شما برای آنها منافعی به همراه دارد.

مهم‌ترین سوالاتی که در این بخش باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

1. چه ارزشی به مشتریان خود ارائه می‌دهید؟
2. قرار است چه مشکلی را برطرف کنید؟
3. قرار است کدام نیاز مشتری بر طرف شود؟

آموزش بوم مدل کسب و کار:

فعالیت‌های کلیدی:
در این بخش، فعالیت‌های اصلی کسب و کار و اقدامات اساسی که برای موفقیت باید انجام شود، بیان می‌شود. همچنین، پیشنهاداتی برای کسب درآمد نیز مطرح می‌شود.

ارتباط بهتر با مشتری:
در اینجا، به استراتژی‌های ارتباط با مشتریان، زمانبندی اجرای ایده، توسعه فنی، و منابع مورد نیاز برای اجرای فعالیت‌های کلیدی پرداخته می‌شود.

منابع کلیدی:
در این مرحله، به تعیین منابعی که برای دستیابی به فعالیت‌های کلیدی نیاز دارید، پرداخته می‌شود. این منابع ممکن است شامل فضاهای اداری، تجهیزات، نیروی انسانی، اینترنت، و منابع مالی باشند.

شرکای کلیدی:
این بخش شامل لیست شرکت‌ها، تامین‌کنندگان، و هر نهاد یا فردی است که نقش مهمی در دستیابی به فعالیت‌های کلیدی و اعتبار به مشتریان دارد.

جریان‌های درآمدی:
در این قسمت، مشخص می‌شود که مشتریان برای خدمات و محصولات شما چه مقدار هزینه می‌کنند و چگونه پرداخت انجام می‌شود.

ساختار هزینه‌ها:
در این بخش، همه هزینه‌های مرتبط با کسب و کار، از جمله هزینه‌های دستیابی به فعالیت‌های کلیدی، منابع اصلی، ایجاد ارزش برای مشتریان، و هزینه‌های اضافی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

با استفاده از این بوم مدل کسب و کار، می‌توانید بهترین راه‌حل‌ها را برای کسب و کار خود شناسایی کنید و مسیر خود را به سوی موفقیت هدایت کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

نویسنده سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×