» مطالب » اخبار کسب و کار » معرفی تبلیغات همسان و مزایای آن برای کسب و کارها
معرفی تبلیغات همسان و مزایای آن برای کسب و کارها
اخبار کسب و کار

معرفی تبلیغات همسان و مزایای آن برای کسب و کارها

تیر 14, 1403 1030301

تبلیغات همسان (native ads)، همان طور که از نامشان مشخص است، نوعی از تبلیغات هستند که در آن محتوا، قالب تبلیغ و ظاهر آن با ساختار و کارکرد محتوای رسانه‌ای که در آن منتشر می‌شوند، هماهنگ و همخوان هستند.

چون تبلیغات نیتیو باید شبیه به محتوای اطراف خود به نظر برسند، بنابراین گاهی ممکن است برخی از کلمات متداول مانند “خرید”، “اشتراک”، “ثبت‌نام” و غیره را که معمولاً در تبلیغات می‌بینیم، در آنها مشاهده نکنیم. از آنجا که امروزه اکثر مخاطبان به شکل‌های سنتی تبلیغات اعتماد ندارند، برندها و شرکت‌های نوپا بودجه بیشتری را برای بازاریابی محتوایی و قالب‌های تبلیغاتی غیرمزاحم مانند تبلیغات بومی اختصاص می‌دهند. آخرین آمارها نشان می‌دهند که این نوع تبلیغات برای مخاطبان جذاب و قابل اعتماد هستند و گاهی می‌توانند بیش از دیگر روش‌های تبلیغاتی، منجر به کلیک و فروش شوند.

تبلیغات همسان چگونه کار می‌کنند؟

این نوع تبلیغات که بخشی از بازاریابی عملکردی هستند، دو طرف دارند: عرضه‌کننده و تقاضاکننده. در سمت عرضه، ناشرانی قرار دارند (مانند وب‌سایت‌های محتوایی و خبری، صفحات اینستاگرامی و غیره) که مخاطب بالایی دارند و به دنبال کسب درآمد از رسانه‌های خود هستند. در سمت تقاضا نیز تبلیغ‌دهندگانی قرار دارند که به دنبال دستیابی به مخاطب و اهداف برند خود مانند آگاهی‌بخشی، فروش یا جمع‌آوری سرنخ (lead generation) هستند.

انواع تبلیغات همسان

تبلیغات همسان می‌توانند در بسترهای مختلف تبلیغاتی به کار گرفته شوند. در ادامه به بررسی انواع آنها می‌پردازیم:

محتوای پیشنهادی

این نوع تبلیغات همسان را در وبسایت‌ها می‌بینید. آنها معمولا با عناوینی مانند “پیشنهادهای روز”، “از سراسر وب” و “مطالب پیشنهادی” نمایش داده می‌شوند. کاربر فکر می‌کند که این تبلیغات، پیشنهادهای منتخبی از سوی مدیریت سایت هستند و احتمال بیشتری برای کلیک بر روی آنها وجود دارد.

تبلیغات درون محتوایی (داخل فید)

گاهی اوقات، تبلیغات نیتیو در بین محتوای خبری یک سایت، پست یا استوری یک صفحه اینستاگرام قرار می‌گیرند. این تبلیغات، محتوا یا قالبی مشابه با محتوای رسانه‌ای که در آن منتشر می‌شوند، دارند و کاربر را به سایت، اپلیکیشن یا صفحه تبلیغ‌دهنده هدایت می‌کنند.

تبلیغات در موتورهای جستجو

تبلیغات در موتورهای جست‌وجو (مانند گوگل ادز که محبوب‌ترین آنها محسوب می‌شود)، از انواع تبلیغات همسان به شمار می‌روند. این تبلیغات در کنار سایر محتواهایی که بر اساس جستجوی ارگانیک نمایش داده می‌شوند، قرار می‌گیرند و تنها با یک “Ad” از بقیه محتواها متمایز می‌شوند.

آنچه که در بالا ذکر شد، انواع تبلیغات همسان هستند. اما معمولاً، زمانی که عبارت “تبلیغات همسان” به تنهایی آورده می‌شود، منظور همان تبلیغاتی است که در میان محتوا یا در پایین و اطراف وبسایت ها تحت عنوان هایی مانند “پیشنهادهای روز”، “از سراسر وب” و “مطالب پیشنهادی” نمایش داده می‌شوند. حال به بررسی انواع تبلیغات همسان در وبسایت ها می‌پردازیم.

انواع تبلیغات همسان در وبسایت ها:

همسان عادی:

در این نوع تبلیغات همسان، هیچ محدودیتی برای نمایش تبلیغات وجود ندارد. بنابراین، مخاطبان در هر سایتی با هر موضوعی که وارد شوند، می‌توانند تبلیغات شما را مشاهده کنند. اگر هدف شما آگاهی از برند است یا کسب و کارتان مخاطب عام دارد، همسان عادی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

تبلیغات همسان ریتارگتینگ

تبلیغات همسان ریتارگتینگ فقط به مخاطبانی نمایش داده می‌شود که قبلاً حداقل یک بار به سایت شما سر زده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از تخفیف‌ها و پیشنهادهای جذاب، این کاربران را دوباره به سایت خود جذب کنید.

تبلیغات همسان هدفمند

این نوع تبلیغات، به شما برای انجام کمپین‌های تبلیغاتی هدفمندتر کمک می‌کند. این کار به سه شکل انجام می‌شود: همسان موضوعی، همسان رفتارمحور و همسان کلیدواژه‌ای.

همسان موضوعی:

در این روش، می‌توانید مشخص کنید که تبلیغات شما در صفحات مرتبط با موضوع مورد نظرتان نمایش داده شود. به عنوان مثال، اگر شما در حوزه بورس فعالیت دارید، تبلیغات شما فقط در صفحات مربوط به همین موضوع منتشر می‌شود.

رفتارمحور:

به جای تعیین موضوعات صفحات، با استفاده از رویکرد رفتارمحور می‌توانید بر علاقه‌مندی کاربران تمرکز کنید. برای مثال، می‌توانید تبلیغ خود را فقط به کاربران علاقه‌مند به تکنولوژی نمایش دهید، صرف‌نظر از اینکه در حال حاضر در سایت خبری، اقتصادی یا سایر موضوعات هستند.

کلیدواژه‌ای:

در این روش، شما چند کلیدواژه انتخاب می‌کنید و تبلیغ شما در صفحاتی که این کلیدواژه‌ها در عنوان یا متادیسکریپشن آن‌ها وجود دارند، نمایش داده می‌شود.

بسته به بودجه، هدف و نوع کسب‌وکار خود، می‌توانید یکی یا چند مورد از این روش‌ها را برای تبلیغات خدمات و محصولات خود انتخاب کنید. همچنین آمار زیر می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.

میانگین نرخ کلیک (CTR) انواع تبلیغات همسان در دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ:

استفاده از تبلیغات نیتیو چرا مفید است؟

کاربران اینترنت روزانه تبلیغات زیادی را در قالب‌ها و پلتفرم‌های مختلف مشاهده می‌کنند. این موجب شده است که آنها نسبت به تبلیغات بی‌تفاوت شوند یا حتی آگاهانه آنها را نادیده بگیرند. از آنجا که تبلیغ همسان یا نیتیو، محتوا و فرمت آن مشابه با ساختار و عملکرد محتوای رسانه‌ ناشر است، می‌تواند توجه مخاطبان را بهتر به خود جلب کند.

محل نمایش تبلیغات همسان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تبلیغات همسان در رسانه‌های مختلفی قابل مشاهده است. بنابراین با توجه به انواع متنوعی که دارند، ممکن است در بین محتوای خبری یک سایت، انتهای مطالب بلاگ یک سایت، در میان پست‌های یک صفحه اینستاگرام و حتی کنار نتایج جستجوی ارگانیک گوگل ظاهر شوند.

نحوه اجرای تبلیغات همسان

با توجه به نوع تبلیغات همسان که استفاده می‌کنید، می‌توانید با پلتفرم‌های متنوعی همکاری کنید. اما از آنجا که معمولاً منظور از تبلیغات همسان، تبلیغات نیتیو به صورت محتوای پیشنهادی در وبسایت‌ها است، برای اجرای تبلیغات خود می‌توانید از پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین مانند یکتانت، مدیااد، صباویژن، سنجاق و غیره استفاده کنید. بدین ترتیب که ابتدا بودجه‌ای را برای تبلیغات همسان خود اختصاص می‌دهید و پنل ادنتورک خود را مطابق با آن شارژ می‌کنید. این بودجه صرف نمایش محتوای تبلیغاتی شما در وبسایت‌های ناشران طرف قرارداد ادنتورک‌ها می‌شود.

برچسب‌گذاری و نشانه‌گذاری تبلیغات همسان

اکثر مخاطبان تمایلی به دیدن تبلیغات ندارند. بنابراین، کسب‌و کارها از تبلیغات همسان استفاده می‌کنند تا مخاطب در نگاه اول متوجه ماهیت تبلیغاتی محتوا نشود. این کار باعث می‌شود که مخاطبان بیشتری جذب شوند و نرخ تبدیل تبلیغات بالا برود. تا اینجا همه چیز برای تبلیغ‌دهنده خوب است. اما آیا مخاطب هم حق دارد که بداند محتوا تبلیغاتی است؟ بله، مخاطب هم حقوقی دارد و باید بداند که محتوایی که می‌بیند تبلیغاتی است یا خیر.

پس برای حفظ تعادل، باید تبلیغات همسان علامت‌گذاری شوند. این کار باید به صورتی انجام گیرد که نه حقوق مخاطب زیر پا گذاشته شود و نه محتوا به صورت کاملا واضح و شفاف تبلیغاتی باشد.

در هر مرحله از قیف فروش (آگاهی از برند، ایجاد علاقه، ایجاد تمایل و اقدام به عمل) می‌توان از تبلیغات همسان استفاده کرد. اما با توجه به اهداف خود می‌توان تعیین کرد که چه نوع از تبلیغات همسان برای شما کاربردی‌تر است. برای مثال، همسان عادی برای آگاهی از برند، همسان موضوعی برای ایجاد علاقه، همسان رفتارمحور برای ایجاد تمایل و همسان ریتارگتینگ برای اقدام به عمل توصیه می‌شوند.

هزینه تبلیغات همسان (نیتیو) چقدر است؟

هزینه تبلیغات نیتیو بر اساس هر کلیک محاسبه می‌شود. حداقل هزینه کلیک در این نوع تبلیغات در سایت یکتانت 50 تومان است. طبق گزارش یکتانت، هزینه متوسط کلیک در سال 1399 در موبایل 240 تومان و در دسکتاپ 470 تومان بوده است.

چه کسانی از تبلیغات همسان (نیتیو) سود می‌برند؟

تبلیغ‌دهنده‌ها: بسیاری از برندها و استارتاپ‌های تازه‌کار از تبلیغات نیتیو برای دسترسی به مخاطبان استفاده می‌کنند. زمانی که مردم در حال مصرف محتوا هستند و برای کشف چیزهای جدید آماده‌اند، کمپین‌های تبلیغات همسان می‌توانند به افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش کمک کنند.
ناشران: تبلیغات نیتیو ابزار مؤثری برای کسب درآمد ناشران است. ناشران می‌توانند مخاطبان خود را به محتوای مفیدی که تبلیغات در آن جای گرفته‌اند هدایت کنند، بدون آن که به تجربه کاربری آنها آسیبی وارد شود.

معمولاً کاربران، تبلیغات مزاحم مانند پاپ‌آپ ها و تبلیغات پیش از ویدیوها (مانند تبلیغات پیش از ویدیوهای یوتوب) را آزاردهنده می‌دانند. در مقابل، تبلیغات همسان این آزردگی را برای کاربران ایجاد نمی‌کند.

بنابراین:

وقتی کاربران برای کشف چیزهای جدید آماده هستند، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند به مخاطبان خود دست یابند.
ناشران می‌توانند از سایت‌های خود درآمد کسب کنند، بدون آن‌که تجربه کاربری را قربانی نمایند.
کاربران می‌توانند از ماهیت مختل‌کننده قالب‌های تبلیغی سنتی خلاص شوند و با محتوای برند تجاری خود ارتباط برقرار کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

خبرنگار رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×