» مطالب » اخبار کسب و کار » نرخ تبدیل ایمیل خود را چطور افزایش دهیم؟
email
اخبار کسب و کار

نرخ تبدیل ایمیل خود را چطور افزایش دهیم؟

فروردین 23, 1403 30102

احتمالاً شگفت زده می‌شوید که ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از روش‌های قدرتمند در بازاریابی است. این البته در حالی است که بهبود نرخ تبدیل در این روش آسان نیست و نیازمند انجام آزمایش‌های A/B بسیاری است. با این حال، نتایج به حدی رضایتبخش خواهند بود که تمامی مشقت‌ها را فراموش می‌کنید.

در این مقاله، به معرفی راه‌هایی برای افزایش نرخ تبدیل ایمیل می‌پردازیم تا به شما در استراتژی‌گذاری این روش بازاریابی کمک کنیم.

مفهوم نرخ تبدیل ایمیل

به طور ساده، نرخ تبدیل نشان‌دهنده تعداد مخاطبان کانال بازاریابی ایمیلی کسب‌وکار شما است که ایمیل شما را باز کرده و اقدام مورد نظر شما را انجام داده‌اند. برای محاسبه نرخ تبدیل، کافیست تعداد اقدامات مورد نظر را تقسیم بر تعداد کل افرادی که ایمیل برای آن‌ها ارسال شده، کنید و در نهایت عدد به دست آمده را در ۱۰۰ ضرب کنید تا به شکل درصد باشد. لازم به ذکر است که تعریف “اقدام” ممکن است بسته به نوع کسب‌وکار و اهداف آن متفاوت باشد.

در ادامه، به چندین هدف رایج کسب‌وکارها اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش فروش: هدف اصلی بسیاری از کسب‌وکارها در استفاده از ایمیل مارکتینگ، افزایش فروش و بهبود عملکرد مالی است. اقدامات مثل خرید محصول یا خدمات، ثبت نام در وبینار یا دریافت تخفیف‌های ویژه می‌توانند از جمله اقداماتی باشند که به تحقق این هدف کمک می‌کنند.
  • افزایش آگاهی و برندسازی: برخی از کسب‌وکارها ممکن است هدفشان افزایش آگاهی مشتریان درباره محصولات یا خدمات خود و ایجاد یک برند قوی باشد. در این صورت، اقدامات مانند بازدید از وب‌سایت، مشاهده محتوا یا دنبال کردن کانال‌های اجتماعی می‌توانند به تحقق این هدر مقاله‌ای که منتشر شده است، به بررسی اهمیت بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از روش‌های قدرتمند در بازاریابی می‌پردازیم. این روش هنوز هم تاثیر قابل توجهی در جذب مشتریان دارد. اما بهبود نرخ تبدیل در این روش تسلط بر آن را می‌طلبد و نیاز به آزمایش‌های A/B برای بهبود نتایج دارد.
  • محصول/سرویس را خرید کنید
  • فرم را پر کنید
  • به شبکه‌های اجتماعی برند خود عضو شوید
  • عضویت در خبرنامه
  • ورود به حساب کاربری
  • از تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه بهره‌مند شوید
  • رویدادها را اطلاع‌رسانی کنید
  • یک محتوای رایگان مانند ایبوک را دانلود کنید
  • اپلیکیشن ما را نصب کنید
  • برای محصول/سرویس جدید اطلاع رسانی شوید
  • با سایت به روش‌های مختلف تعامل کنید (مانند نظرسنجی، لندینگ کمپین، دریافت اطلاعات بیشتر برای شناخت بیشتر پرسنا و…)

راههای افزایش نرخ تبدیل ایمیل مارکتینگ:

۱. به خوشامدگویی فراموش نکنید:
بیشترین درصد باز شدن ایمیل‌ها مربوط به ایمیل‌های خوشامدگویی است. هدف اصلی این ایمیل‌ها، معرفی خود و کسب‌وکارتان به مخاطبان است. در این ایمیل، شخصیت و لحن خاص برندتان را به مخاطبان نشان دهید تا بهترین تاثیر را بر آن‌ها بگذارید.

الگوی پیشنهادی برای ایمیل‌های خوشامدگویی:

گام ۱) قدردانی از ثبت‌نام مخاطب را نشان دهید.

گام ۲) به مخاطبانتان یادآوری کنید که به چه دلیل با برند شما ارتباط برقرار کرده‌اند و چه انتظاراتی را می‌توانند از شما برآورده کنند.

گام ۳) می‌توانید با ارائه یک هدیه کوچک، توجه مخاطبان جدید را جلب کنید.

۲. انتخاب یک عنوان جذاب برای موضوع ایمیل:

عنوان ایمیل، فرصت اولین و مهم‌ترین برای جلب توجه مخاطب است. آمارها نشان می‌دهند که ۴۷٪ افراد عنوان ایمیل را به دلیل جذابیت آن باز می‌کنند. برای نوشتن عنوانی جذاب، می‌توانید از اعداد خاص، درصدها، جملات سوالی، رویدادها یا اسامی معروف مرتبط و غیره استفاده کنید. همچنین، سعی کنید با استفاده از یکی از روش‌های زیر، تأثیر احساسی روی مخاطب خود بگذارید:

ایجاد اشتیاق
ایجاد هیجان
برانگیختن حس کنجکاوی
ایجاد حس “ترس از دست دادن”

۳. در قسمت پیش‌نمایش پیام اصلی ایمیل را بیاورید:

قسمت پیش‌نمایش در واقع عبارت است از نام مخاطب به همراه یک قسمتی از محتوای نوشتاری ایمیل اصلی که حدوداً بین ۵۰ تا ۱۳۰ کاراکتر نمایش داده می‌شود. این بخش در حالت موبایل نیز به صورت محدودتر نشان داده می‌شود. بهتر است متن ایمیل اصلی خود را کوتاه و تأثیرگذار بیان کنید تا درصد باز کردن ایمیل شما افزایش یابد.

۴. به کال تو اکشن‌ها بیشتر از همیشه توجه کنید:

انتخاب، الویت‌بندی، کپی، جایگاه و حتی تعداد کال تو اکشن‌ها اهمیت زیادی دارد و بهبود آن‌ها به خلاقیت، آزمون A/B و بررسی نتایج بستگی دارد. متن تقاضای اقدام (CTA) باید مختصر، واضح و به اهداف عملی وارد شود؛ به عنوان مثال “همین حالا ثبت‌نام کنید” یا “اول بررسی کنید، سپس خرید کنید!”.

۵. ساده، کوتاه و تأثیربخش بنویسید:

هنگام نوشتن محتوای ایمیل، تصور کنید که مخاطب جلوی شما ایستاده و منتظر صحبت‌های شماست. سعی نکنید صحبت‌های طولانی و تخصصی داشته باشید و همچنین به مخاطب با دادن پیام‌های متفاوت گیج نکنید؛ در غیر این صورت با شکست مواجه خواهید شد. بهتر است محتوایتان را به صورت ساده، کوتاه و تأثیربخش ارائه دهید.

۶. از ایمیل‌های تراکنشی استفاده کنید:

ایمیل‌های تراکنشی، ایمیل‌هایی هستند که به طور خودکار به دنبال هر فعالیت بازدیدکننده در سایت، تولید و ارسال می‌شوند. این ایمیل‌ها بیشترین نرخ بازکردن را در میان ایمیل‌ها دارند و در حدود ۸۰٪ تا ۸۵٪ را شامل می‌شوند. این ایمیل‌ها به افرادی ارسال می‌شوند که کاری انجام داده یا انجام نداده‌اند، مانند تأیید اشتراک در سایت، رسید و فاکتورهای خرید، اخبار داخلی برند، تکمیل سبد خرید رها شده و غیره.

۷. از آزمون A/B غافل نشوید!

آزمون A/B راهی کارآمد برای افزایش نرخ تبدیل ایمیل است. شما می‌توانید در آن موضوعات ایمیل، محتوا، میزان تخفیف، فونت و ظاهر متن، متن CTA و یا حتی تصاویر استفاده شده را آزمایش کنید. تمامی اجزای هر ایمیل می‌توانند در آزمون A/B مورد بررسی قرار بگیرند تا بهترین نتیجه به دست آید.

۸. بهینه‌سازی ایمیل‌های خود برای نسخه موبایل:

باید به خاطر داشت که بیشتر کاربران حدود ۷۰٪ روز را با استفاده از موبایل خود می‌گذرانند و دسترسی کمتری به دسکتاپ دارند. بنابراین، بهینه‌سازی قالب، فونت و جایگاه دکمه‌ها بسیار مهم است. همچنین، تصاویر باید به درستی بارگذاری شوند و لینک‌ها باید کارآمد باشند. در نهایت، تمامی جزئیات باید بررسی شوند تا شما بتوانید از رشد ۱۵٪ در نرخ بازکردن ایمیل‌های خود بهره‌برداری کنید.

۹. بخش‌بندی مخاطبان خود را انجام دهید (سگمنتیشن)

بخش‌بندی مخاطبان یا سگمنتیشن، فرآیندی است که در آن کاربران و مشتریان بر اساس ویژگی‌ها یا الگوهای رفتاری‌شان به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. سپس برای هر گروه با توجه به ویژگی‌های خاص خود، برنامه‌ها، پیام‌ها و محتواهای شخصی‌سازی شده طراحی می‌شود. این روش به شما امکان می‌دهد تا بر اساس نیازها و علایق خاص هر گروه از مخاطبان، بهبودی در ارتباط و ارائه خدمات بهتر به آن‌ها داشته باشید. با بخش‌بندی مخاطبان، می‌توانید به طور دقیق‌تر و هدفمندانه‌تر با آن‌ها در ارتباط باشید و تجربه کاربری بهتری را برایشان فراهم کنید.

۱0. شخصی‌سازی محتوا بر اساس سگمنت مخاطبان:

زمانی که هر فرد نام خود را در ابتدای یک محتوا ببیند، تمایل بیشتری به خواندن آن خواهد داشت. شما نیز می‌توانید با استفاده از اطلاعاتی که از مخاطب دارید و پیامی که قصد دارید منتقل کنید، از این اثر استفاده کنید. آمارها نشان می‌دهند که استفاده از پیام‌های شخصی‌سازی شده، احتمال بازکردن ایمیل را تا ۲۶٪ افزایش می‌دهد.

11. استفاده از داستان‌سرایی:

داستان‌سرایی یک تکنیک موثر است که بر تمامی مخاطبان تأثیر می‌گذارد، زیرا احساسات ما را به خاطر تفاوت‌هایی که در آن‌ها وجود دارد، تحریک می‌کند. این تکنیک فضای ایمیل را از یک متن خشک و بی‌روح تجاری به یک نوشته با احساسی و متفاوت تبدیل می‌کند. با این حال، باید به یاد داشت که هدف و پیام اصلی خود را از دست ندهید و این تکنیک به افزایش نرخ تبدیل ایمیل‌های ارسالی شما کمک کند.

برای بهبود مهارت داستان‌سرایی خود، می‌توانید از الگوی پیشنهادی زیر استفاده کنید:

ترکیب واقعیت‌های مرتبط و قانع کننده با روایت‌ها:
با ترکیب واقعیت‌های مهم و قابل قبول با روایت‌های جذاب و دلنشین، داستان خود را تشکیل دهید. این ترکیب می‌تواند تاثیر بسیاری بر مخاطب داشته باشد.

مخاطب را به عنوان قهرمان، نیاز مخاطب را به عنوان دشمن و برند را به عنوان هدایت کننده یا دوست قهرمان درنظر بگیرید:
در داستان خود، مخاطب را به عنوان شخصیت اصلی یا قهرمان ترسیم کنید. نیازها و مسائلی که مخاطب با آن‌ها مواجه است، را به عنوان دشمن وجودی در نظر بگیرید. برند خود را هم به عنوان یک هدایت کننده یا دوست قهرمان در داستان معرفی کنید.

ایجاد تعارض بین مخاطب و نیاز:
با ایجاد تعارض و تضاد بین مخاطب و نیازهایش، داستان را جذاب و پرهیجان کنید. این تعارض می‌تواند مخاطب را به اندیشه و عمل ترغیب کند.

ارائه توضیحات واقعی از محصول:
در داستان خود، توضیحات واقعی و جامعی از محصول یا خدمات خود ارائه دهید. این توضیحات می‌تواند به مخاطب کمک کند تا درک بهتری از محصول شما داشته باشد.

مخاطب را به همراه محصول خود به عنوان قهرمان اعلام کنید:
در پایان داستان، مخاطب را به عنوان قهرمان اعلام کنید. او را به انجام اقدامی خاص ترغیب کنید و ارتباطی بین محصول خود و موفقیت وی ایجاد کنید.

12. پیدا کردن زمان مناسب برای ارسال ایمیل:

با استفاده از آزمون A/B، می‌توانید زمان مناسب برای ارسال ایمیل‌های خود را تشخیص دهید. این زمان ممکن است در روزها، مناسبت‌ها، تغییر فصل و یا رویدادهای محلی و ملی متفاوت باشد. بنابراین، همواره نیاز است که به دقت و هوشیاری زمان ارسال ایمیل‌های خود را انتخاب کنید.

۱3. این سه کلمه را تکرار کنید: اندازه‌گیری، رصد، بهینه‌سازی

با اندازه‌گیری، رصد و بهینه‌سازی اطلاعات، می‌توانید مواردی که منجر به کاهش نرخ تبدیل می‌شوند را شناسایی و بهبود دهید.

در ایمیل مارکتینگ، اطلاعات زیر را معمولاً رصد و اندازه‌گیری می‌کنند، که بسته به نوع کسب‌وکار و هدف بازاریابی متفاوت است:

تعداد ایمیل‌های ارسال شده
تعداد ایمیل‌های باز شده
تعداد پرش‌ها و تعداد کلیک‌ها
نرخ تبدیل در صفحات فروش
درآمد و بازگشت سرمایه از مخاطبین و مشتریان

۱4. استفاده از دامنه اختصاصی برای ارسال ایمیل

استفاده از یک دامنه اختصاصی در سرویس تحویل ایمیل، باعث می‌شود نام برند شما در ذهن مخاطبان شما جا بیفتد و به شما بیشتر اعتماد کنند. همچنین، با استفاده از دامنه اختصاصی، نرخ پرش ایمیل کاهش می‌یابد و از مشکل اسپم شدن‌ نیز جلوگیری می‌شود.

۱5. بررسی کنید ایمیل شما در بخش اسپم قرار نگیرد!

برای جلوگیری از قرار گرفتن ایمیل‌های شما در بخش اسپم، بهتر است دلایل زیر را بشناسید:

۱. اجازه ارسال ایمیل را دریافت نکرده‌اید یا از لیست‌های ایمیل آماده و آدرس‌های نامعتبر افراد استفاده کرده‌اید.
۲. آدرس IP شما قبلاً برای ارسال ایمیل‌های اسپم استفاده شده است.
۳. نرخ تعامل ایمیلی شما پایین است.
۴. اطلاعات بخش فرستنده (From) گمراه‌کننده‌اند یا موضوع ایمیل با محتوای آن همخوانی ندارد.
۵. لینک لغو اشتراک (Unsubscribe) را قرار نداده‌اید.
۶. از کلمات فعال‌کننده اسپم مانند “رایگان”، “فروش” و کلماتی که در پیام‌های کلاهبرداری زیاد بکار می‌رود، استفاده کرده‌اید.
۷. از برنامه بازاریابی ایمیلی معتبری استفاده نمی‌کنید.
۸. در محتوای ایمیل خود از تصاویر زیاد با کیفیت پایین استفاده کرده‌اید.
۹. آدرس فیزیکی خود را درج نکردید.
۱۰. مخاطبانتان محتوای ارسالی شما را مفید نمی‌دانند و شما را به بخش اسپم می‌فرستند.

۱6. یک برنامه محتوایی منظم داشته باشید

تلاش برای داشتن یک برنامه محتوایی منظم برای کانال بازاریابی شما، کیفیت و پیوستگی در طول زمان را به همراه خواهد داشت و نتایج خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. بنابراین، با توجه به اهدافی که دارید، برنامه‌ای مستمر برای محتوا در نظر بگیرید و انواع دسته‌بندی‌های موضوعی ایمیل را در آن ارائه دهید، تا مخاطب در روزها و زمان‌های مشخص، منتظر محتوای جذاب ایمیلی شما باشد.

۱7. به محتوای گرافیکی اهمیت دهید

آمارها نشان می‌دهند که استفاده از تصاویر تا ۲۷٪ و استفاده از گیف تا ۱۰۹٪ بر روی افزایش نرخ کلیک تأثیرگذار بوده است. بنابراین، نسبت به محتوای بصری خود به همان اندازه که به محتوای نوشتاری توجه می‌کنید، حساس باشید. در طرح‌های خود از رنگ‌هایی استفاده کنید که چشم را خسته نکند.

۱8. ایجاد ارتباط دو طرفه

اگر تنها شما به عنوان متکلم در ارتباط با مخاطب خود حضور داشته باشید، در نهایت ممکن است او را از دست بدهید. برای برقراری ارتباط دو طرفه، از فرم‌های نظرسنجی، کمپین‌های تعاملی کوچک، معرفی راه‌های ارتباط با برند و سایر روش‌های مشابه استفاده کنید تا بتوانید با مخاطب خود بیشتر تعامل کنید و ارتباط عمیق‌تری ایجاد کنید.

19. استفاده از محتواهای بصری کم حجم

استفاده از تصاویر با حجم بالا یکی از عوامل اصلی کاهش نرخ تبدیل در ایمیل مارکتینگ است که در حال حاضر اهمیت بیشتری نیز دارد. هر چه تعداد و حجم تصاویر بیشتر باشد، تأثیر زیادی بر حجم ایمیل خواهد داشت. در نتیجه، مخاطب شما برای مشاهده کامل محتوای شما نیازمند زمان بیشتری خواهد بود که امروزه احتمالاً کمتر از آن صبر خواهد کرد. از این رو، تعادل مناسبی بین تعداد تصاویر گرافیکی و محتوای متنی ایجاد کنید و با حفظ کیفیت تصاویر، حجم آن‌ها را کاهش دهید.

۲0. استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ

با استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ، می‌توانید در زمان مناسب، پیامی که بر اساس نیازهای شخصی‌سازی شده است، به سگمنت مورد نظر خود ارسال کنید. اگر پنل ایمیل مارکتینگ شما با گوگل آنالیتیکس مرتبط باشد، می‌توانید مشتریان خود را بر اساس ویژگی‌های مختلفی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … بخش‌بندی کنید. با این کار، در هر ایمیل، برنامه‌ای دقیق داشته باشید و با ارسال ایمیل‌های متعدد به مخاطبان، به یک برند آزاردهنده تبدیل نشوید.

21. ارسال ایمیل به لیست نهایی از مخاطبان واقعی

اگر از ابزاری استفاده کنید که قبل از ارسال ایمیل، به شما اطلاعاتی راجع به مخاطبانتان ارائه می‌دهد، قطعاً نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت. به عنوان مثال، با تعریف قوانینی می‌توانید مخاطبانی که آدرس ایمیل قابل تحویل ندارند را از لیست خود حذف کنید. این روش، یک راه عالی برای بهبود نرخ تبدیل در بازاریابی ایمیلی و افزایش بازگشت سرمایه است.

22. سیستم CRM به عنوان یک ابزار کمکی برای شما

بطور کلی، سیستم CRM به شما کمک می‌کند تا محتوایتان به سگمنت‌های مناسب افراد ارسال شود، نرخ تبدیل بازاریابی ایمیلی را افزایش دهد و احتمال پاسخگویی به CTA و تبدیل آن‌ها به مشتری را به حداکثر برساند.

برای دستیابی به بهترین نتایج در سیستم CRM خود، نیاز است تا تمام مخاطبان با تمام برنامه‌ها و لیست‌های پستی شما هماهنگ شوند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که داده‌های مورد نیاز مانند منبع اصلی، اطلاعات کسب‌وکار و جزئیات تماس نیز به‌روزرسانی شده باشند.

23. اضافه کردن حالت تاریک (Dark Mode)

با توجه به آماری که EarthWeb منتشر کرده است، بیش از 80 درصد کاربران گوشی‌های هوشمند اکنون حالت تاریک را ترجیح می‌دهند. بنابراین، بهتر است در طراحی قالب، انتخاب فونت، رنگ و اندازه‌بندی آن، این موارد را در نظر بگیرید تا وقتی کاربران حالت تاریک را فعال کنند، به خوبی نمایش داده شود. ممکن است فکر کنید این یک گزینه اختیاری برای مخاطبانتان است، اما در واقع، اگر ایمیل‌ها به درستی در حالت تاریک نمایش داده نشوند، به عنوان اسپم شناخته می‌شوند و نرخ بازگشایی و تبدیل ایمیل پایین خواهد آمد.

24-احتمالاً در اواخر زمان‌هایی که گذشته،

با اخبار بی‌پایانی درباره هوش مصنوعی روبرو شده‌اید؛ بحث مهم آن این است که آیا هوش مصنوعی قادر است به عنوان جایگزینی برای انسان‌ها در مشاغل مختلف عمل کند؟ با انتشار ChatGPT و منابع دیگری بر پایه هوش مصنوعی و براساس تحقیقات Omdia، پیش‌بینی می‌شود که بازار هوش مصنوعی تنها تا سال ۲۰۲۳، با ۳۸٪ افزایش روبرو خواهد شد. اما نگران نباشید، هوش مصنوعی قصد ندارد جایگزین دیجیتال مارکترها شود؛ اما با تطابق الگوها در انتخاب تایتل‌های جذاب، زمان‌بندی دقیق و مناسب برای ارسال ایمیل، می‌تواند نرخ تبدیل را بهبود بخشد.

جمع‌بندی:

با استفاده از تکنیک‌هایی که در بالا بررسی کردیم، می‌توانید نرخ بازگشایی و تبدیل ایمیل‌های خود را افزایش دهید. اما این فقط یک شروع است و هنوز مسیر طولانی‌ای باقی است. اگر از راهکارهای دیگری برای افزایش نرخ تبدیل ایمیل‌هایتان استفاده می‌کنید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، لطفاً با ما و مخاطبان دیگر به اشتراک بگذارید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×