» مطالب » تکنولوژی » هوش مصنوعی » هوش‌مصنوعی واقعا مفید است؟
هوش‌مصنوعی واقعا مفید است؟
هوش مصنوعی

هوش‌مصنوعی واقعا مفید است؟

آذر 12, 1402 10189

از زمانی که هوش‌مصنوعی برای اولین بار معرفی شد، تا به امروز، پیشرفت‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته است و باعث تغییر و تحول در صنایع مختلف شده است. هوش‌مصنوعی یک ابزار است که علاقه‌مندان به تکنولوژی را به سمت راه‌اندازی استارتاپ‌های خود در این حوزه سوق می‌دهد. با این حال، تنها ۹ درصد از شرکت‌ها در سراسر جهان از ابزارهای هوشمند مانند هوش‌مصنوعی در کسب‌وکارهای خود استفاده می‌کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که با وجود ثابت شدن سودمندی هوش‌مصنوعی، بعضی افراد هنوز هم بدبینی نسبت به این تکنولوژی دارند. در این متن، می‌خواهیم این مسئله را برای شما توضیح دهیم. وقتی روزانه اخبار تکنولوژی را دنبال می‌کنیم، متوجه تعداد زیادی خبر می‌شویم که با کلمه کلیدی هوش‌مصنوعی آغاز شده‌اند.

تمامی این اخبار و گزارش‌های تکنولوژی که به هوش‌مصنوعی اشاره می‌کنند، حقیقت نیستند و نمی‌توان همه آنها را به عنوان تبلیغات غیر واقعی در نظر گرفت. در ۲۰ سال گذشته، هوش‌مصنوعی هویت خود را به جهان نشان داده است و مردم در سراسر جهان به این باور رسیده‌اند که هوش‌مصنوعی می‌تواند در علوم مختلف مفید باشد. جالب اینجاست که هوش‌مصنوعی تنها در صنایع کاربردی محدود نیست و می‌تواند الهام‌بخش برای معلمان و حتی اندیشمندان علوم انسانی باشد.

شاید در آینده نزدیک، هوش‌مصنوعی بتواند به انسان‌شناسان کمک کند. یک پژوهش انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که هوش‌مصنوعی و ابزارهایی مانند یادگیری ماشین و تشخیص صدا که جزء هوش‌مصنوعی هستند، سودمندی بسیاری دارند. با این حال، تنها ۹ درصد شرکت‌ها در آمریکا از این ابزارها استفاده می‌کنند.

در سال ۲۰۱۷، یک شرکت بلژیکی از هوش‌مصنوعی برای تولید رسید فروشگاه خود استفاده کرد و یک شرکت در نیوجرسی نیز به توسعه الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی پرداخت تا بتواند مشکلات فروش نرفتن نوشابه‌های خود را تشخیص دهد. هوش‌مصنوعی می‌تواند در فرایندهای بازاریابی با استفاده از داده‌کاوی، مشکلات را ارزیابی کند و حتی در حوزه ادبیات نیز می‌توان از این فناوری استفاده کرد.

پاسکال رسترپو، استادیار دانشگاه بوستون، به خاطر مهم بودن این نکته تاکید می‌کند که حتی اگر هوش‌مصنوعی هنوز به اندازه کافی گسترده نشده باشد، فراوانی آن در شرکت‌های بزرگ را نباید نادیده گرفت. او معتقد است که این مسئله اهمیت بسیاری دارد زیرا نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ تمایل دارند در فعالیت‌های اقتصادی خود از هوش‌مصنوعی استفاده کنند.

پاسکال رسترپو، که در زمینه فناوری و اقتصاد تحقیق می‌کند، باور دارد که تبلیغات شغلی برای متخصصان هوش‌مصنوعی در سال ۲۰۱۹ به طور قابل توجهی افزایش یافته و در سال‌های آینده نیز این رشد ادامه خواهد داشت.

همچنین، شبکه اجتماعی لینکدین گزارشی منتشر کرده است که درباره استفاده از هوش‌مصنوعی صحبت می‌کند و خواندن آن الهام بخش است. لینکدین، که یک شبکه حرفه‌ای برای کارمندان و مدیران است، اعلام کرده است: “ارسال پست‌ها برای شغل‌های مرتبط با هوش‌مصنوعی در ۱۰ هفته پیش از شیوع کرونا و کاهش استخدام به دلیل این بیماری در اوایل ماه مارس، ۱۴ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.” پاسکال رسترپو نیز در این گزارش لینکدین را تایید کرده و اعلام کرده است: “استخدام افراد با مهارت‌های مرتبط با هوش‌مصنوعی رشد قابل توجهی داشته و این افراد سریع‌تر جذب می‌شوند.”

با توجه به اظهارات کمال المجاهید، مدیر محصول TensorFlow، استفاده از هوش مصنوعی در حال رشد سریعی قرار دارد. او اعلام کرده است که از زمان عرضه این چارچوب نرم‌افزاری توسط گوگل پنج سال پیش، بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شده است. همچنین، در ماه مه ۲۰۲۰ تنها، این محصول ۱۰ میلیون بار دانلود شده است.

به علاوه، در بررسی‌های انجام شده توسط مجله Wired، نشان داده شده است که حتی در میان بحران‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، علاقه شرکت‌ها به استفاده از هوش مصنوعی کاهش نیافته است. دیوید آتور، اقتصاددان MIT، معتقد است که توسعه هوش مصنوعی همچنان در حال گسترش است و هنوز در مرحله کشف قرار داریم. او نمی‌بیند که دلایلی برای ادعاهایی که مردم می‌کنند و می‌گویند ما به هوش مصنوعی کمتری نیاز داریم وجود داشته باشد.

به طور کلی، شرکت‌های بزرگ و نخبگان اقتصادی به دنبال بهره‌برداری از فواید هوش مصنوعی هستند و به دنبال راه‌هایی برای استفاده بهینه از آن هستند. اما شرکت‌های کوچک‌تر ممکن است تمایل کمتری به استفاده از هوش مصنوعی داشته باشند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

نویسنده سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×