» مطالب » اخبار کسب و کار » استراتژی سئو چیست؟
SEO strategy
اخبار کسب و کار

استراتژی سئو چیست؟

بهمن 8, 1402 20186

وقتی درباره سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) صحبت می‌شود، عموماً افراد بیشتر به مفاهیمی مانند رتبه‌بندی، نرخ کلیک، گوگل و غیره فکر می‌کنند؛ اما در این بین، مفهوم استراتژی سئو ممکن است کمتر توجه شود.

استراتژی سئو نقش بسیار حیاتی در موفقیت کسب‌وکار یا وبسایت شما دارد و مهمترین عامل برای رسیدن به نتایج مطلوب است. به هر حال، حتی اگر شما در این زمینه تخصص داشته باشید، بدون استراتژی مناسب، خطر شکست را افزایش می‌دهید. به همین دلیل، در این مقاله، می‌خواهیم به بررسی مفهوم استراتژی سئو، اهمیت تدوین آن برای وبسایت، و مراحل تدوین یک استراتژی سئو بپردازیم. با ما همراه باشید تا ادامه مطلب را بخوانید.

استراتژی یعنی چه؟

قبل از اینکه به بحث استراتژی سئو و نحوه تدوین آن بپردازیم، بیایید ابتدا به معنای واقعی استراتژی پرداخته و آن را مورد بررسی قرار دهیم. استراتژی یک مفهوم گسترده در سراسر جهان است و به همین دلیل، متخصصان مختلف تعاریف متفاوتی از این مفهوم ارائه داده‌اند. با تعریف ساده‌ترین شکل استراتژی، می‌توانیم آن را به این صورت تعریف کنیم: استراتژی شامل تصمیم‌گیری درباره هدف و مقصد ما است و به ترتیب، باید اقداماتی را برای رسیدن به این هدف انجام دهیم.

با توجه به این تعریف و درک استراتژی در سئو، حتی یک فرد با تخصص متوسط در این حوزه، در صورت داشتن یک استراتژی مشخص، می‌تواند موفق‌تر عمل کند تا شخصی که چندین سال تجربه در سئو داشته باشد، اما از یک استراتژی سئو معین در فعالیت‌های خود بهره‌برداری نکند.

مفهوم استراتژی سئو چیست؟

استراتژی سئو به معنای تعیین اهداف و برنامه‌ریزی عملیاتی برای بهبود سئو و رسیدن به اهداف کسب‌وکار یا وبسایت است. به طور ساده، در تدوین استراتژی سئو، ابتدا باید اهداف و شاخص‌های عملکرد مرتبط با سئو را تعیین کرده و سپس مجموعه‌ای از اقدامات که برای رسیدن به این اهداف لازم است، را به ترتیب و به صورت برنامه‌ریزی شده، مشخص کنیم.

شاید تا اینجا، مفهوم استراتژی سئو به نظرتان ساده و قابل فهم باشد و حتی بتوانید بگویید که برای همه وبسایت‌های خود، استراتژی سئو دارید. اما بهتر است کمی صبور باشید؛ زیرا در این تعریف ساده از استراتژی سئو، جزئیات زیادی وجود دارد که در بخش‌های بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نحوه تدوین استراتژی سئو چگونه است؟

همانطور که قبلاً اشاره شد، استراتژی سئو با توجه به بعد‌های مختلفی از سئو مانند سئو داخلی، خارجی، تکنیکال و غیره، جزئیات زیادی را در بر می‌گیرد و برای تدوین آن، نیازمند طی کردن مراحل مختلفی هستیم. در این بخش، به بررسی مراحل تدوین استراتژی سئو از ابتدا تا انتها خواهیم پرداخت.

مرحله اول در بهبود سئو سایت – پیدا کردن و انتخاب کلمه کلیدی اصلی

  • اگر تازه سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و می‌خواهید از ابتدا سئو سایت را به درستی انجام دهید، لازم است کلمه کلیدی اصلی (head term) را پیدا و انتخاب کنید. به زبان ساده، هر کسب و کاری یک کلمه کلیدی اصلی دارد که محصول یا خدمت شما را توصیف می‌کند. به عنوان مثال، برای یک سایت خرید و فروش لباس، می‌توانید کلمه کلیدی اصلی را “خرید پوشاک” یا “خرید لباس” در نظر بگیرید. اما رتبه‌بندی در جستجوهای این کلمات کلیدی اصلی معمولاً سخت است؛ زیرا حجم جستجو و رقابت در این کلمات بسیار بالاست و شما با رقبای قوی‌تری برای رتبه‌بندی در این کلمات روبرو هستید.

در ابتدای مسیر بهبود سئو، پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی سایت به شما کمک می‌کند تا در فعالیت‌های اصلی سئوی خود، مانند لینک‌سازی داخلی و لینک‌سازی خارجی، تمرکز بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال، یک روش مفید برای لینک‌سازی داخلی پس از پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی سایت، استفاده از انکرتکست آن در هر مقاله و ایجاد لینک داخلی به صفحه مربوط به کلمه کلیدی اصلی است. تصویر زیر نمونه‌ای از این فعالیت را نشان می‌دهد:

سعی شده است که در تمامی مقالات، با استفاده از انکرتکست، به صفحه مربوط به این کلمه لینک داخلی داده شود. این موضوع نیز باید در ساخت بک‌لینک و سئو خارجی مدنظر قرار گیرد.

مرحله دوم – این ساختار که برای لینک‌سازی داخلی استفاده می‌شود

به آن “پیلار – کلاستر” می‌گویند. این ساختار به این صورت است که شما یک یا چند صفحه یا مقاله مادر (پیلار) مانند “بازاریابی چیست” یا “اخبار بازاریابی” دارید، و همچنین چندین مقاله فرزند (کلاستر) مانند “تکنیک‌های ترند بازاریابی” یا “شاخه‌های رشته بازاریابی” در سایت شما وجود دارد. در این ساختار، باید از تمامی این مقالات کلاستر، به محتوای پیلار لینک داخلی داده شود.

  • پس از پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی سایت خود، مرحله بعدی این است که به دنبال کلمات کلیدی مرتبط با آن بگردید که توسط افراد در جستجوها استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، فرض کنید کلمه کلیدی اصلی سایت ما “طراحی سایت” است؛ در این صورت، ما به کلمات کلیدی مرتبط با آن نیز برای صفحات لندینگ سایت نیاز داریم و باید فرآیند سئو را روی آن‌ها نیز انجام دهیم. حالا سؤال این است که چگونه این کار انجام می‌شود؟

برای تحقیق درباره کلمات کلیدی اولیه سایت خود، می‌توانید از پیشنهادات گوگل یا ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا کلمات کلیدی مرتبط، حجم جستجو و رقابت را بررسی کنید. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید کلمات کلیدی مورد نظر را انتخاب کنید و به آن‌ها در سایت خود توجه کنید تا فرآیند سئو را بر روی آن‌ها انجام دهید.

پس از پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی سایت خود، مرحله بعدی این است که به دنبال کلمات کلیدی مرتبط با آن بگردید که توسط افراد در جستجوها استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، فرض کنید کلمه کلیدی اصلی سایت ما “طراحی سایت” است؛ در این صورت، ما به کلمات کلیدی مرتبط با آن نیز برای صفحات لندینگ سایت نیاز داریم و باید فرآیند سئو را روی آن‌ها نیز انجام دهیم. حالا سؤال این است که چگونه این کار انجام می‌شود؟

  • مرحله سوم – بررسی نتایج جستجو

بعد از تعیین کلمه کلیدی اصلی و کلمات مرتبط با آن، بهتر است هر کلمه را جستجو کرده و نتایج جستجو را بررسی کنید. در ابتدا، باید ببینید چند وبسایت در تلاش برای رتبه‌بندی در این کلمه هستند.

بهتر است اگر می‌خواهید هزینه‌های سئوی وبسایت خود را کاهش دهید، بر روی کلماتی که دارای تعداد رقابت کمتری هستند و در عین حال دارای حجم جستجوی بالاتری هستند، تمرکز کنید. هنگام بررسی نتایج جستجو برای کلمات مختلف، باید به سؤالات زیر پاسخ دهید:

چه نوع وبسایت‌هایی در صفحه اول نتایج جستجو حضور دارند؟ (شرکت‌های معروف یا وبسایت‌های متفرقه)

وبسایت‌هایی که رتبه‌های برتر را دارند، از چه نوع صفحه و محتوایی استفاده کرده‌اند؟ (مقاله، صفحه فروش، ویدیو، متن، صوت)

بعد از پاسخ دادن به این سؤالات، می‌توانید این داده‌ها را در یک فایل اکسل یا Google Sheets جمع‌آوری کنید و فرآیند ساخت و بهینه‌سازی صفحات اصلی وبسایت خود را آغاز کنید.

بطور کلی، شما می‌توانید به فایل اکسل خود یک ستون اولویت‌بندی اضافه کنید که بر اساس حجم جستجو و سختی کلمه، امتیازی به کلمات کلیدی بدهید. این کار می‌تواند به شما در آسان‌تر کردن فرآیند کمک کند.

  • مرحله چهارم – تحلیل رقبا

در تمامی جنبه‌های بازاریابی و بازاریابی دیجیتال، از جمله سئو، تحلیل رقبا یکی از اقدامات بسیار حیاتی برای موفقیت ما محسوب می‌شود. اما ممکن است تحلیل رقبایی که ما در حال حاضر در سئو انجام می‌دهیم، با تحلیل رقبای سئو در چند سال گذشته تفاوت‌هایی داشته باشد؛ زیرا الگوریتم‌های گوگل به مرور زمان پیچیده‌تر شده‌اند.

به عنوان مثال، در ۶ الی ۱۰ سال گذشته، افراد تحلیل رقبا در سئو را بر اساس تعداد کلمات، طول محتوا و تعداد بک‌لینک‌های آن‌ها انجام می‌دادند؛ اما در حال حاضر، شما نیاز دارید تا فاکتورهایی از قبیل سن دامنه، اعتبار دامنه، کیفیت و ساختار محتوای سایت رقبا را برای تصمیم‌گیری بهتر بررسی کنید.

سعی کنید برای تحلیل رقبای اصولی در سئو، به هر سایت رقیبی که می‌رسید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

آن‌ها بیشتر چه نوع محتوایی با چه فرمتی منتشر می‌کنند؟

سایت آن‌ها چه دسته‌بندی‌هایی دارد؟

لحن و ساختار محتواییِ آن‌ها به چه شکل است؟

شاید اگر در سال‌های گذشته می‌خواستید با پاسخ به این سوالات، از این رقبا جلو بزنید، راه حل مطلوب این بود که تمام محتواها و روش‌های انتشار محتوای آن‌ها را کپی می‌کردید؛ اما در حال حاضر شاید با این روش چندان به نتیجه نرسید.

شیوه مطلوب این است که برای جلو زدن از رقبا در عصر امروز، دسته‌بندی‌هایی که فکر می‌کنید رقبا کمتر روی آن‌ها کار کرده‌اند و شما می‌توانید در آن‌ دسته‌بندی‌ها، محتوا یا محصولات بهتری ارائه دهید را مشخص کرده و روی آن‌ها بیشتر کار کنید.

  • مرحله پنجم – برنامه‌ای برای افزایش اعتبار سایت‌تان تدوین کنید

در حال حاضر، موفقیت در سئو تنها به نوشتن محتواهای سئومحور و با کیفیت محدود نمی‌شود و نیاز است تا برای دیده‌شدنِ این محتواها، فکری برای افزایش اعتبار سایت‌تان کنید. الگوریتم E-A-T یکی از الگوریتم‌های گوگل است که بیشترِ اعتبارِ سایت‌ها را با آن مشخص می‌کند. این الگوریتم شامل بخش‌های زیر است:

میزان تخصصی بودنِ سایت (Expertise)

تجربه (Experience)

اعتبار دامنه و سایت (Authority)

میزان قابل اعتماد بودنِ محتواهای سایت (Trustworthiness)

برای پیاده‌سازی و رعایت این الگوریتم در سایت خود جهت افزایش اعتبار سایت و در نهایت، کسب رتبه‌های بالا در گوگل، می‌توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:

با متخصصان در بلاگ‌های خود مصاحبه کنید و مطالب تخصصی آن‌ها را در سایت خود قرار دهید.

نام و اطلاعات کسب و کار خود را با لینک وب‌سایت خود در کانال‌های مختلفی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیسبوک و غیره قرار دهید.

در سایت‌های مرتبط با موضوع کسب‌وکار شما که اعتبار بالایی دارند، پست‌های مهمان (رپورتاژ) منتشر کنید.

  • مرحله ششم – تولید محتوای سئومحور و با کیفیت

هرچقدر هم که بخش‌های قبلی استراتژی سئو را خوب تدوین و اجرا کنید، تا محتواهای مناسب و مفیدی را تولید نکنید، شاید نتوانید نتیجه دلخواهتان را در سئو کسب کنید.

برای تولید محتوای سئومحور در سایت باید نکات زیر را رعایت و اجرا کنید:

  • استفاده از آدرس‌های seo friendly برای صفحات: بهتر است آدرس صفحات سایت شما شامل کلمه کلیدی اصلی آن صفحه باشد. همچنین، آدرس باید به گونه‌ای باشد که هنگام مشاهده URL، بتوانیم حدس بزنیم که در این صفحه قرار است درباره چه موضوعی صحبت شود.
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تیترها: در تیترهای H1، H2، H3 و غیره، بهتر است کلمه کلیدی اصلی صفحه خود را درج کنید. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند.
  • تولید محتوای مفید: کاربران به دنبال راه‌حل یا پاسخی برای مشکلی هستند که دارند و به محتواهای سایت شما مراجعه می‌کنند. بنابراین، محتوای سایت شما باید مفید و کاربردی باشد. هنگام تولید محتوا، ابتدا برای انسان‌ها بنویسید و سپس برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید.
  • تصاویر سئومحور: برای بهبود سئو سایت شما، بهتر است تصاویر موجود در محتوای سایتتان ابتدا با پاراگراف مربوطه هماهنگ باشند. همچنین، حتماً متن جایگزین (alt text) مناسبی را برای هر تصویر انتخاب کنید.
  • لینک‌سازی داخلی: یکی از راهکارهایی که می‌تواند به بهبود خزش و رتبه صفحات سایت کمک کند، لینک‌دهی داخلی است. در این فرآیند بهتر است هیچ بخشی از محتوا را بدون لینک داخلی رها نکنید. همانطور که در بخش‌های قبلی بیان شد، بهتر است لینک‌سازی داخلی را با استفاده از یک نقشه ذهنی مدیریت کنید و ساختار منظمی برای آن ایجاد کنید.
  • در مرحله هفتم، شما باید کلمات کلیدی طولانی را تهیه کنید. در زمینه سئو، کلمات کلیدی طولانی یا دم‌بلند به عباراتی اطلاق می‌شود که بیش از سه کلمه شامل می‌شوند. این کلمات کلیدی طولانی به راحتی‌تر و با هزینه کمتری قابل رتبه‌بندی هستند و با استفاده از آن‌ها، شما می‌توانید با لینک داخلی و فراخوان به اقدام، کلمات کلیدی اصلی خود را تقویت و رتبه آن‌ها را افزایش دهید. به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی اصلی سایت شما “طراحی سایت” باشد، کلمات کلیدی زیر می‌توانند جزء کلمات طولانی شما محسوب شوند:
  1. روش‌های طراحی سایت بدون کدنویسی
  2. درآمد طراحی سایت در ایران چقدر است؟
  3. مزایای داشتن سایت برای کسب‌وکار

برای یافتن این کلمات، شما می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند keywordtool.io، کیوردچی، میزفا، kwrank و سایرین استفاده کنید.

در مرحله هشتم، باید یک برنامه برای بروزرسانی محتواهای سایت خود داشته باشید. بسیاری از محتواهای سایت نیاز دارند که در بازه‌های زمانی مختلف به‌روزرسانی شوند. این به‌روزرسانی می‌تواند شامل اضافه کردن متن جدید باشد یا فقط تغییر تایتل یا تصاویر مربوط به آن محتوا باشد.

یکی از روش‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید تا محتواهای سایت خود را برای به‌روزرسانی اولویت‌بندی کنید، استفاده از داده‌های سرچ کنسول سایت شما است.

در زیر، مراحل انجام این کار به صورت خلاصه توضیح داده شده است:

  1. در ابتدا، شما باید مانند تصویر زیر به بخش “performance” در سرچ کنسول خود بروید.
  2.  پس از انجام این کار، روی گزینه “export” کلیک کرده و یک خروجی اکسل از عملکرد سایت خود را دانلود کنید.

 

3- فایل اکسل را باز کنید و سپس روی ستون “CTR” که میانگین نرخ کلیک صفحات سایت شما را نشان می‌دهد، کلیک کنید تا در نوار پایینی اکسل، میانگین مجموع نرخ کلیک صفحات سایت خود را مشاهده کنید.

صفحات سایت ما باید به‌طور میانگین ۱۱ درصد نرخ کلیک داشته باشند. با توجه به این میانگین، ما می‌توانیم صفحات و عباراتی که نرخ کلیک آن‌ها پایین‌تر از میانگین کل است را شناسایی کنیم. سپس می‌توانیم این صفحات را در گوگل جستجو کنیم تا ببینیم سایت‌هایی که رتبه بالاتری از ما دارند، چه کارهایی برای کسب این رتبه انجام داده‌اند. این اطلاعات می‌توانند به ما کمک کنند تا صفحات سایت خود را برای به‌روزرسانی در اولویت قرار دهیم.

لطفا توجه داشته باشید که این داده‌ها مربوط به یک سایت تازه تاسیس است که فقط در تعداد محدودی از عبارات رتبه دارد. اگر سایت شما مدت زمان طولانی‌تری در حال فعالیت بوده و روی تعداد بیشتری از عبارات رتبه دارید، بهتر است قبل از انجام این کار، بازه‌هایی را برای رتبه صفحات خود در نظر بگیرید و سپس به به‌روزرسانی صفحات که پایین‌تر از میانگین هستند، اقدام کنید.

به عبارت دیگر، ابتدا باید ستون “position” را از عدد ۱ تا ۳ فیلتر کنید و میانگین نرخ کلیک برای صفحاتی که رتبه بین ۱ تا ۳ دارند را مشاهده کنید و صفحاتی که کمتر از این میانگین هستند را به‌روزرسانی کنید. سپس همین فرآیند را برای رتبه‌های ۴ تا ۶، ۶ تا ۸ و غیره تکرار کنید.

در مرحله بعد، برنامه‌ای برای دریافت بک‌لینک تدوین کنید. همانطور که گفته شد، یکی از راه‌های افزایش اعتبار سایت و در نتیجه رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو، وجود نام سایت شما در سایت‌های دیگر و لینک دادن به سایت شما است. به طور کلی، دو راه برای دریافت بک‌لینک از سایت‌های مختلف وجود دارد:

  1. دریافت بک‌لینک‌های رایگان
  2.  دریافت بک‌لینک‌های پولی

باید توجه داشت که اگر می‌خواهید به صورت جدی و بلندمدت، سئوی سایت خود را پیش ببرید، به هر دوی این بک‌لینک‌ها نیاز دارید. درباره بک‌لینک‌های رایگان، باید بگوییم که سایت‌های ایرانی و خارجی زیادی مانند ویرگول، بلاگفا و غیره وجود دارند که شما می‌توانید در آن‌ها بک‌لینک‌های محتوایی، کامنتی و پروفایلی برای سایت خود ایجاد کنید.

به علاوه، شما می‌توانید بک‌لینک‌های پولی (رپورتاژ) را از سایت‌های ایرانی مانند تریبون یا تسمینو خریداری کنید. باید یک نکته را درباره ساخت بک‌لینک‌ها در سایت‌های مختلف بدانید و آن این است که این کار باید با سرعت و روند طبیعی انجام شود تا گوگل هشداری نداشته باشد.

علاوه بر این، بهتر است برای افزایش تأثیر و تقویت بک‌لینک‌های خود، از چند لایه بک‌لینک و رپورتاژ استفاده کنید. به زبان ساده، وقتی یک رپورتاژ را در یکی از سایت‌های رقیب منتشر می‌کنید، می‌توانید با ارائه بک‌لینک به آن رپورتاژ به عنوان بک‌لینک لایه دوم استفاده کنید. حتی می‌توانید یک نقشه ذهنی (mind map) برای بک‌لینک‌های خود تدوین کنید، مطابق تصویر زیر:

[نقشه ذهنی بک‌لینک‌ها]

این روش به شما کمک می‌کند تا به صورت منسجم و سازمان‌یافته، بک‌لینک‌های خود را مدیریت کنید و بهبود قابل توجهی در اعتبار و رتبه سایت خود داشته باشید.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

shaterian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×